Bromfiets importeren uit Nederland

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Hans Gils

Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door Hans Gils »

Geachte,
Ik wens een tweedehands bromfiets(49 cc) te kopen in Nederland. Hij zou maximaal 45 km/uur snel rijden.
1/ Kan of moet ik in België een gelijkvormigheidsattest bekomen? Hoe?
De bedoelde bromfiets is vrij oud, ongeveer uit de beginjaren ´70.

2/ Kan ik na verloop van tijd de bromfiets sneller laten rijden, en er dan een motorfiets van maken met een motorplaat achteraan?

3/ Moet ik rijtaks betalen voor een bromfiets(max. 45 km/uur)?
Dank bij voorbaat.


hansgils@scarlet.be
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste Hans,
je kunt je vraag best stellen op het forum van www.wegcode.be.
Daar zitten zowat alle soorten experten bij elkaar.

Of rechtstreeks naar het forum
http://www.wegcode.be/forum/index.php?s ... 7102933cd1

Wat ik je nu al kan zeggen:
Je moet de bromfiets importeren in België en een nieuw gelijkvormigheidsattest aanvragen aan de douane. Zonder gelijkvormigheidsattest (voor België) mag je niet rijden.
Andreas

Re: Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door Andreas »

Moet je dat dan bij de douane in België of in Nederland doen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door GRO »

Belgie
Andreas

Re: Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door Andreas »

Ok, dus ik moet dan gewoon met de papieren van de in Nederland aangekochte brommer eens langs gaan bij de douane als ik het goed begrepen heb? Of nog iets anders dat ik vergeet?

alvast bedankt voor je reactie
Andreas

Re: Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door Andreas »

Hallo iedereen

ik heb gelezen op een ander forum dat als je een brommer in Nederland aankoopt en hem wil importeren in België, je inderdaad zo'n gelijkvormigheidsattest nodig hebt.
Op dat forum zeggen ze echter wel dat je eerst naar de lokale politie moet om aan te geven dat je dit "kwijt" bent zodat hij al niet als gestolen kan opgegeven worden.

Hierna zou je naar een plaatselijke verdeler van het merk moeten gaan en een aanvraag indienen naar een nieuw attest, deze zou het dan moeten aanvragen bij de fabrikant, en dit zou 2 tot 3 maanden kunnen duren?!?!

klopt dit want ik weet niet meer wat ik moet geloven, vooral datgene van de aanvraag bij de fabrikant dan dat 2 tot 3 maanden duurt.

Mvg
Andreas
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door Inazuma »

Andreas schreef:ik heb gelezen op een ander forum dat als je een brommer in Nederland aankoopt en hem wil importeren in België, je inderdaad zo'n gelijkvormigheidsattest nodig hebt.
Op dat forum zeggen ze echter wel dat je eerst naar de lokale politie moet om aan te geven dat je dit "kwijt" bent zodat hij al niet als gestolen kan opgegeven worden.
Je bent het niet "kwijt", je hebt er gewoon geen.
Je moet dus niet langs de politie maar ineens langs een merkverdeler.
Hierna zou je naar een plaatselijke verdeler van het merk moeten gaan en een aanvraag indienen naar een nieuw attest, deze zou het dan moeten aanvragen bij de fabrikant, en dit zou 2 tot 3 maanden kunnen duren?!?!
Dat kan inderdaad even duren, de én zal al sneller zijn dan de andere, en er zijn ook kosten aan verbonden.

Het gelijkvormigheidsattest is geen vodje papier.
De importeur moet ook zeker zijn dat het voertuig zoals geleverd in het buitenland, inderdaad overeenstemt met het PVG dat hij in Belgie gekregen heeft van de overheid, alvorens hij dat gelijkvormigheidsattest aflevert.
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door soundtuner »

een nieuw gelijksvormigheids attest behalen moet je via een dealer doen die dan indd naar de fabriek belt om een nieuwe te bekomen
ik heb dit ook voorgehad met mijn aprillia rs

probleem wat je er wel bij kan hebben zeker met een model uit 70's dat de fabriek de documenten niet meer heeft ,dit was bij mij ook zo en de mijne was uit 80/90

en op de pv van de politie staat duidelijk bij mnr heeft geen gelijksvormigheids attest kunnen voorleggen ook al had ik het verlies attest van de vorige eigenaar en zelf een vernieuwde in bezit afgegeven in het politie kantoor enkele weken voordien

oplossing hiervoor zou zijn is de brommer opnieuw te laten keuren als ik me niet vergis kost dit in nl iets van 70 of 160 euro
dan krijg je attest uit nl en een nummerplaat voor de brommer omdat dat in nl verplicht is , of een herkeuring in belgie mogelijk is dat weet ik niet
Jo VDS

Re: Bromfiets importeren uit Nederland

Bericht door Jo VDS »

Je kan hem invoeren zonder gelijkvormingsattest !
De eigenaar van de brommer moet zelf eerst bewijs van verlies gaan halen,en daar kan jij hem mee invoeren.
En voor oldtimers kan je simpelweg bij D.I.V een attest aanvragen waar je de brommer mee verzekerd en de weg op kan.
Je hoeft niet via de brommerverdeler een attest of papieren aan te vragen.het gaat over een oldtimer en dat ligt anders dan bij nieuwe brommers.
Zoveel reactie maar ipv zomaar wat te zeggen zouden sommige beter ff google raadplegen daar staat het klaar en duidelijk op.
Papieren voor oldtimers.
Plaats reactie