125cc

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Tomkeersmaekers

125cc

Bericht door Tomkeersmaekers »

Mijn vraag is
Ik heb mijn rijbewijs nu van 2001 mag ik dan met een 125cc rijden of moet ik iets speciaal voor doen
Benny Stinkens
Administrator

Re: 125cc

Bericht door Benny Stinkens »

Rijbewijs B Rijbewijs B behaald voor einde 1988 Als het rijbewijs B werd afgeleverd voor einde 1988 mag je met een motorfiets of scooter op de openbare weg blijven rijden, zonder beperking van het vermogen of de cilinderinhoud.

Rijbewijs B behaald voor 1 mei 2011 Wanneer het rijbewijs werd afgeleverd voor 1 mei 2011 moet je helemaal geen opleiding volgen en mag je in Belgie met de voertuigen rijden waarvoor een rijbewijs A1 nodig is. Wanneer je in het buitenland wil rijden met een dergelijke motorfiets, heb je een volwaardig rijbewijs categorie A1 nodig.

Rijbewijs B behaald na 1 mei 2011 Wanneer je na 1 mei 2011 je rijbewijs B behaalde, mag je, na twee jaar in het bezit van dit rijbewijs te zijn, rijden met een motorfiets of scooter met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/ gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg, op voorwaarde dat je 4 uur opleiding in een rijschool volgt. Je moet geen theoretisch of praktisch examen afleggen. Ook enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Er zal een code 372 aangebracht worden op je rijbewijs. Om in het buitenland te rijden moet je in bezit zijn van een rijbewijs categorie A1.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -a-bekomen
Je mag dus rijden zonder iets speciaals te moeten doen. :idea:

Niet in het buitenland. :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Dat klopt niet hoor Benny

Art 78, bijna onderaan:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/653-t6

Het rijbewijs Belgische of Europees geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2011, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen, zonder dat de houder de opleiding, zoals bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B afgegeven vóór 1 mei 2011.

En zonder nationale beperking, dus ook in buitenland

Was 1 van de verworven rechten die behouden diende te blijven

Voor wie dat regelmatig wil gaan doen , raadt ik aan bij gemeente rijbewijs in te wisselen voor kaartmodel, en er op toe te zien dat ze die categorie ook toevoegen.

Kan veel zever besparen ...

Idem voor trike / driewielers , zelfde link, maar alinea erboven

Het Belgische of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe gemotoriseerde driewielers te besturen. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch
of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B afgegeven vóór 1 mei 2013.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Ok dit wil dus zeggen:

Niets speciaal voor moeten doen en dus zelfs in het buitenland mogen rijden :idea:

Met advies:
"Inazuma" schreef:Voor wie dat regelmatig wil gaan doen , raadt ik aan bij gemeente rijbewijs in te wisselen voor kaartmodel, en er op toe te zien dat ze die categorie ook toevoegen.

Kan veel zever besparen ..
@ GRO,

Mijn bron was dus de site en niet de wettekst :idea:
Er zal dus een aanpassing moeten gebeuren.

Dank je wel Inazuma 8)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Tomkeersmaekers

Bericht door Tomkeersmaekers »

Inazuma schreef: 12 jan 2022, 16:24 Dat klopt niet hoor Benny

Art 78, bijna onderaan:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/653-t6

Het rijbewijs Belgische of Europees geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2011, laat toe voertuigen van de categorie A1 te besturen, zonder dat de houder de opleiding, zoals bedoeld in artikel 15, tweede lid, 2°, b), heeft gevolgd. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B afgegeven vóór 1 mei 2011.

En zonder nationale beperking, dus ook in buitenland

Was 1 van de verworven rechten die behouden diende te blijven

Voor wie dat regelmatig wil gaan doen , raadt ik aan bij gemeente rijbewijs in te wisselen voor kaartmodel, en er op toe te zien dat ze die categorie ook toevoegen.

Kan veel zever besparen ...

Idem voor trike / driewielers , zelfde link, maar alinea erboven

Het Belgische of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe gemotoriseerde driewielers te besturen. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch
of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B afgegeven vóór 1 mei 2013.
danku voor de reactie dan weet ik wat ik moet doen;)
Plaats reactie