Rijbewijs CE via VDAB

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
michael1984
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2008, 21:47

Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door michael1984 »

Hello iedereen,

Ik had een vraag, ik zou willen via VDAB cursus Zwaar Vervoer volgen om rijbewijs CE te behalen. Mijn vraag is: als ik die rijbewijs CE via VDAB heb behaald ben ik dan verplicht om als chauffeur te gaan werken? En als het verplicht is en ik ga toch een andere beroep uitoefenen welke sancties zijn daaraan dan verbonden?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4313
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Eerst en vooral ga ik een misverstand uit de weg ruimen: er zijn mensen die denken dat de VDAB een rijschool is als een andere.

Dat is zeker niet het geval, de opleiding zwaar vervoer van de VDAB heeft als doel werkzoekenden op te leiden tot vrachtwagenchauffeurs.
Dit houdt veel meer in dan enkel het rijden met een vrachtwagen.
Het omvat een theoretische module van 20 dagen, gevolgd door een uitgebreide praktische opleiding van 60 dagen, en een stage van 10 dagen.
De praktische opleiding omvat zowel het manoeuvreren met de diverse voertuigen, het rijden op de openbare weg, als het laden en lossen, zekeren van de lading, wielen verwisselen,… kortom, alles wat een beroepschauffeur zou moeten kunnen.

Of je daarna als vrachtwagenbestuurder moet gaan werken is nogal logisch, toch? Of zou je het normaal vinden dat iemand op kosten van de gemeenschap een uitgebreide (en dure) opleiding tot schilder volgt en daarna een job gaat zoeken als hovenier of bakker?
Vergeet niet dat een opleiding bij de VDAB betaald wordt door de Vlaamse overheid, en dus gefinancierd wordt door alle Vlaamse belastingbetalers.

Een groot gedeelte van de opleiding zwaar vervoer wordt daarnaast bekostigd door het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek.
De bijdragen aan dit fonds worden geleverd door de ondernemingen die personen tewerkstellen in deze sectoren, dus onrechtstreeks betalen de vrachtwagenbestuurders en logistiek behandelaars de opleiding van nieuwe collega’s.

Wie deze opleiding dan ook wil gebruiken om enkel maar een rijbewijs CE te komen behalen en daarna iets anders te gaan doen, is niet meer of minder dan een schaamteloze profiteur.

Wanneer men merkt dat dit de bedoeling is kunnen er tijdens of na de opleiding eventueel sancties genomen worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Supra
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2008, 11:21

Bericht door Supra »

Hallo

En wat als je een diploma hebt, bv bachelor (3jaar hogere studies) en je toch nog een opleiding wil volgen bij de VDAB om trucker te worden; kunnen ze je dan weigeren omdat je al een diploma hebt en dus al terecht kan op de arbeidsmarkt?

mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4313
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je geïnteresseerd bent in een opleiding neem je best contact op met een werkwinkel in je buurt of met een van de competentiecentra, daar krijg je alle nodige informatie.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
dingo

kan je ook een cursus volgen als je al wekt

Bericht door dingo »

kan je ook een cursus via de vdab volgen voor bv ce rijbewijs en zo kan je dit doen als je bv al tijdelijk aan het werk bent
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4313
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De opleidingen van de VDAB staan open voor werkzoekenden.

Wie als werkzoekende ingeschreven is en tijdelijk werkt (bv via interim) kan zich dus ook inschrijven.

Meer info kan je krijgen in de werkwinkels van de VDAB.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Duidelijke taal over overheidsgeld

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

"Wie deze opleiding dan ook wil gebruiken om enkel maar een rijbewijs CE te komen behalen en daarna iets anders te gaan doen, is niet meer of minder dan een schaamteloze profiteur. "

Wat ben ik blij dit eindelijk ondubbelzinnig ook nog eens te lezen van iemand anders. Ik zit in de OCMW-raad en in het bijzonder comité en ik voel mij soms krankzinnig dat ik steeds maar herhaal dat er zoveel mensen het almaar normaler vinden om op kosten van de belastingbetaler allerlei dingen te doen, waar mensen die 'gewone' arbeid verrichten meer en meer gestraft worden omdat ze wel willen werken en op eigen kracht en geld de maatschappij ten dienste willen zijn.

Dank u, dank u, dank u!

Mag ik u op mijn knieën smeken om zich politiek te engageren voor gelijk welke partij? Dit soort mensen hebben we dringend nodig om het roer om te gooien! Zowel in Wallonië als in Vlaanderen!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Gast

Re: Duidelijke taal over overheidsgeld

Bericht door Gast »

Korte en bondige reaktie.
Waarom zit er niemand, die er ook zo over denkt, daar ergens in Brussel.....?
Omdat het daar in Brussel meer en meer op een familiaal bedrijf begint te trekken dan op een democratie..... :evil: :roll:
Amadou

Re: Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door Amadou »

Ik droom al jaren om vrachtwagen chauffeur te worden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door Jozef »

Amadou schreef: 19 jan 2019, 11:29 Ik droom al jaren om vrachtwagen chauffeur te worden.
Dan is het beter om je droom niet alleen te dromen, doch hem ook te beleven door vrachtwagenbestuurder te worden.

Overweeg vooraf evenwel grondig de voor- en de nadelen van dit beroep.
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Re: Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Amadou schreef: 19 jan 2019, 11:29 Ik droom al jaren om vrachtwagen chauffeur te worden.
Ongetwijfeld ervoor gaan, Amadou! +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Jean Pierre

Re: Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door Jean Pierre »

Hallo een vraagje als je al c hebt vakbekwaamheid en alles erop en eraan kun je dan bij jullie voor ce gaan mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4313
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door Stefan Peeters »

Dat kan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Re: Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

En ze zijn erg goed met hoge slaagpercentages. Aanrader!!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4313
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs CE via VDAB

Bericht door Stefan Peeters »

VAN BELLE Jean Marc schreef: 11 aug 2020, 09:44En ze zijn erg goed met hoge slaagpercentages. Aanrader!!
Dat mag ook wel gezien de duurtijd van de opleiding 🙄
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie