Kan ik mijn code 372 behalen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Almas
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2021, 21:33

Kan ik mijn code 372 behalen?

Bericht door Almas »

Goeie avond,

Ik ben hier terecht gekomen na lang zoeken, omdat ik het simpelweg niet meer weet en niet krijg gevonden.
Situatie schets:

Ik ben een Nederlander van 30 jaar en ben reeds 4 jaar officieel ingeschreven als inwoner van België. Ik heb een huis hier, werk hier, ben hier getrouwd en zal hier ook oud worden. Ik heb in 2014 mijn rijbewijs B behaald in Nederland en deze kaart is nog geldig tot 2024. Nu wil ik graag motor gaan rijden en aangezien ik het vooral voor woon-werk wil gaan doen en niet vlug de snelweg op wil gaan, zou ik graag mijn code 372 behalen (naast dat dit relatief goedkoop is en ik zo kan oefenen voor een eventueel rijbewijs A in de toekomst).

Nu is de vraag dus: Kan ik, in de huidige situatie, mijn 372 behalen? Zo niet, wat zou ik hiervoor moeten doen?

Het behalen van een volwaardig rijbewijs A1/A2/A + kopen van kleding en motor is momenteel financieel niet haalbaar, dus ik heb mijn zinnen echt gezet op de 372.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan ik mijn code 372 behalen?

Bericht door Inazuma »

Almas schreef: 06 mei 2021, 21:43 Nu is de vraag dus: Kan ik, in de huidige situatie, mijn 372 behalen? Zo niet, wat zou ik hiervoor moeten doen?
Ja
Rijbewijs B sinds meer dan 2 jaar en officieel wonend in België

:arrow: 4 uur rij-opleiding voor A1 / code 372 volgen in erkende rijschool

Rijschool geeft u een attest daarvan

U gaat naar gemeentedienst van uw woonplaats met dat attest, voor inruilen NL rijbewijs voor een Belgisch, en tegelijk invoegen code 372 daarop


:idea: Tip: fris de theorie op voor rijbewijs B en A op
https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie

Het behalen van een volwaardig rijbewijs A1/A2/A + kopen van kleding en motor is momenteel financieel niet haalbaar, dus ik heb mijn zinnen echt gezet op de 372.
De motor kopen, inschrijven, verzekeren, onderhouden, ... kost evenveel met code 372 als met volwaardig A(1,2) rijbewijs
Aangepaste kledij & helm eveneens ...


Denk aan beperkingen van A1 / code 372


Categorie A1 :

motorfietsen met
- een maximale cilinderinhoud van 125 cm3,
- en een maximumvermogen van 11 kW
- en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;

driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW.

Aan de voertuigen van deze categorie mag een aanhangwagen gekoppeld worden, behalve aan een motorfiets met zijspan waarvan het zijspanwiel niet is uitgerust met een rem;


De 3 vereisten voor motorfietsen moeten allemaal voldaan zijn om tot A1 te behoren


372: uitsluitend geldig in België :!:

Even de grens over met A1 mag dus niet met code 372
U rijdt daar zonder geldig rijbewijs ...
Almas
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2021, 21:33

Re: Kan ik mijn code 372 behalen?

Bericht door Almas »

Hallo, bedankt voor de reactie! Ik had dit ook nagevraagd bij een rijschool, hier ik België, maar daar kreeg ik simpelweg een "nee".

Voor de duidelijkheid; de motor dient enkel voor woon-werkverkeer wat voor mij van Olen naar Malle is. Dit is een weg waarbij ik niet op de snelweg kom, vandaar dat ik me daar niet te druk om maak. Verder ben ik me bewust van het feit dat ik de grens niet over mag met dit rijbewijs (of deze code) en dit is ook nooit mijn bedoeling geweest.

Wat betreft de kosten; 300 á 400 euro voor de code te behalen, 3000 á 4000 voor de motor en daarop de kleding van ~1500 euro is een pak goedkoper dan een rijbewijs wat enkel al 1500 euro kost. Vandaar mijn aanpak met de mogelijkheid in de toekomst rijbewijs A te halen met voldoende ervaring.
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan ik mijn code 372 behalen?

Bericht door Inazuma »

Almas schreef: 07 mei 2021, 12:34 Hallo, bedankt voor de reactie! Ik had dit ook nagevraagd bij een rijschool, hier ik België, maar daar kreeg ik simpelweg een "nee".
Waarom zou je daar een "nee" krijgen ?


Je kan een Belgisch rijbewijs krijgen
Art 3 §1.1°
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /624-t3hs1

Wat ook nodig is, want België kan niets aan je NL rijbewijs aanpassen.


Maar er is geen reden te vinden waarom je als NLer geen code 372 op een vervangend Belgisch B rijbewijs zou kunnen krijgen ...
Almas
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2021, 21:33

Re: Kan ik mijn code 372 behalen?

Bericht door Almas »

De "nee" heb ik tot nu toe van 2 rijscholen gekregen: Fury en VAB. Daarnaast heb ik dit telefonisch besproken met de gemeente Olen en geven zij aan: je kunt een omwisseling (of nieuw rijbewijs) 3 maanden voor je huidige rijbewijs verloopt pas aanvragen, wat in mijn geval dus pas halverwege 2024 is.

Afbeelding

Afbeelding

Wat het voor mij allemaal vreemd maakt, is dat ik nergens harde bewijzen of regels kan vinden die stellen dat ik eventueel met een Nederlands rijbewijs de benodigde lessen kan volgen, vervolgens met het attest naar de gemeente kan en ze op dat moment mijn rijbewijs omwisselen om zodoende de informatie erop te zetten. Ook omtrent het omwisselen van een rijbewijs aan zich is veel onduidelijkheid en kan geen concrete regels vinden (op de site van FOD mobiliteit wordt namelijk niets gezegd over de 3 maanden regel).

Als mijn huidige rijbewijs beschadigd zou zijn, kan het ineens allemaal wel. Dus wat nu? Schaar er maar in? :lol:
Zou het lonen om te bellen met FOD mobiliteit en na te gaan wat zij er van vinden?
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan ik mijn code 372 behalen?

Bericht door Inazuma »

Almas schreef: 07 mei 2021, 19:08 De "nee" heb ik tot nu toe van 2 rijscholen gekregen: Fury en VAB.
Daarnaast heb ik dit telefonisch besproken met de gemeente Olen en geven zij aan: je kunt een omwisseling (of nieuw rijbewijs) 3 maanden voor je huidige rijbewijs verloopt pas aanvragen, wat in mijn geval dus pas halverwege 2024 is.
Het gaat hier niet om een omwisseling

Het gaat om het toevoegen van een nieuwe categorie (A1, al is het met beperkingen) op je rijbewijs
Daar hoort het uitgeven van een nieuw rijbewijs gewoon bij

Net zoals dat voor Belgen met Belgisch rijbewijs B zonder extra's gebeurt als ze code 372, 373 erbij wensen
Net zoals dat gebeurt als iemand code 95 (vakbekwaamheid) behaalt bij zijn C of D rijbewijs

Wat het voor mij allemaal vreemd maakt, is dat ik nergens harde bewijzen of regels kan vinden die stellen dat ik eventueel met een Nederlands rijbewijs de benodigde lessen kan volgen
Lessen volgen kan altijd
Maar ze moeten wel het gewenste gevolg hebben ...

Er is inderdaad niets te vinden dat dit niet zou kunnen
Wettelijke vereiste is "een" rijbewijs B hebben - er is zelfs niet bepaald of dat een Belgisch, Europees, of ander mag/moet zijn.

Het zou een (on)behoorlijke discriminatie zijn als dit niet kan omdat je Nederlander bent / NL rijbewijs hebt


Nu, er zijn al wel meer georganiseerde administratieve flaters inzake rijbewijzen geweest in België, en met de vrij recente (gedeeltelijke) overdracht van die bevoegdheden naar de gewesten is dat enkel erger geworden.
Vlaanderen is in die korte periode bvb al een paar maal veroordeeld omdat het weigerde de wetgeving na te leveren, en regeltjes opstelde waarvoor het helemaal niet bevoegd was ...


Ook omtrent het omwisselen van een rijbewijs aan zich is veel onduidelijkheid en kan geen concrete regels vinden (op de site van FOD mobiliteit wordt namelijk niets gezegd over de 3 maanden regel).
Dat is een administratieve regel voor zover er niets hoeft te veranderen aan je rijbewijs
Men gaat niet zomaar rijbewijzen omwisselen terwijl ze nog perfect geldig zijn

Maar toevoeging van een voertuigcategorie is een gegronde reden om dat wel te doen

Zou het lonen om te bellen met FOD mobiliteit en na te gaan wat zij er van vinden?
OF mailen

Je kan proberen
Maar vraag zeker naar de wettelijke basis (welk koninklijk of ministerieel besluit, welk artikel) van hun uitleg -
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan ik mijn code 372 behalen?

Bericht door Inazuma »

PS links naar je Google account werken niet
Plaats reactie