Theorieboek B ook nodig voor examen C?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Heidivn

Theorieboek B ook nodig voor examen C?

Bericht door Heidivn »

Hallo,

In het voorwoord van het boek theorie rijbewijs C&D staat dat enkel de belangrijkste theorie herhaald wordt omdat ze er van uitgaan dat je al een rijbewijs B hebt.

Nu is dat wel 20 jaar geleden dat ik dat gehaald heb. De vraag is dus of ik aan dit boek voldoende heb of dat het aan te raden is om ook het boek voor B opnieuw aan te schaffen.

En nog een bijkomende vraag. Mijn zoon van 17 vraagt zich af of hij ineens de theorie voor C mag afleggen ook al gaat hij eerst voor zijn rijbewijs B. Hij wil vermijden dat hij nog eens opnieuw moet gaan als hij met onze mobilhome wil leren rijden. :D Maar het is mij niet duidelijk of dit mogelijk is.

Bedankt voor jullie reacties!
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorieboek B ook nodig voor examen C?

Bericht door Inazuma »

Heidivn schreef: 02 mar 2021, 16:36 Nu is dat wel 20 jaar geleden dat ik dat gehaald heb. De vraag is dus of ik aan dit boek voldoende heb of dat het aan te raden is om ook het boek voor B opnieuw aan te schaffen.
Je kan die theorie voor B gratis leren op https://www.gratisrijbewijsonline.be/ :wink:

Als het 20 jaar geleden is, zeker een aanrader
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorieboek B ook nodig voor examen C?

Bericht door Inazuma »

Heidivn schreef: 02 mar 2021, 16:36 En nog een bijkomende vraag. Mijn zoon van 17 vraagt zich af of hij ineens de theorie voor C mag afleggen ook al gaat hij eerst voor zijn rijbewijs B. Hij wil vermijden dat hij nog eens opnieuw moet gaan als hij met onze mobilhome wil leren rijden. :D Maar het is mij niet duidelijk of dit mogelijk is.
Je moet altijd 2 maal theorie afleggen als je B en C wil - minstens 1 maal voor elk apart

Je kan dus geen theorie-examen vermijden


Rijbewijs B is een vereiste om toegelaten te worden tot examen cat C

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/488-art3

Artikel 36

Om toegelaten te worden tot het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs geldig voor de categorie C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D of D+E legt de kandidaat voor:
(...)
2° het Belgische of Europese rijbewijs, geldig voor ten minste de categorie B of voor een gelijkwaardige categorie. (...)
Plaats reactie