Bestuurderskaart c

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jenske
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2021, 20:06

Bestuurderskaart c

Bericht door Jenske »

Even een vraagje

Ik heb juist al mijn theorie en vakbekwaamheid van rijbewijs c gedaan
Nu moet ik via het werk binnen 2 weken beginnen met de praktijk lessen via de rijschool
De vraag is moet ik tegen dan al een bestuurderskaart hebben of pas als ik geslaagd ben voor mijn rijbewijs

Mvg jens
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bestuurderskaart c

Bericht door Benny Stinkens »

Bert Covens schreef:Neen.
Je hebt géén bestuurderskaart nodig voor je praktijklessen.
Je hebt ook géén bestuurderskaart nodig voor je praktijkexamens.

Je moet slechts 2 dingen kunnen met een digitale tachograaf :
* de juiste tijdsgroep kunnen instellen
* een dagprintje kunnen maken.
Maar daarvoor is er géén bestuurderskaart nodig.
Moeilijk is het overigens zeker niet. Het wordt allemaal aangeleerd en ingeoefend tijdens je rijlessen.

Let er wel op, dat je medische keuring in orde is !

Daarvoor heb je een rijgeschiktheidsattest voor voertuigen van de groep 2 nodig.
Opgelet : nog héél vaak wordt dit document verward met de jaarlijkse gezondheidsbeoordeling waaruit blijkt dat je fysiek voldoende fit bent om de jou toevertrouwde taken binnen het bedrijf aan te kunnen. Dergelijk document volstaat absoluut niet. Daarmee kan je géén praktijkexamen afleggen !

Neem daarom dit document best al mee naar de éérste praktijkles.
Dan kan je lesgever checken of je wel het juiste document bezit.
En zeker als je een rijles openbare weg gaat krijgen, heb je dat document nodig.

Sowieso moet je altijd het origineel document bijhebben als je praktijkexamen gaat afleggen.
En eigenlijk ook al, als je de openbare weg op gaat tijdens een rijles.
Dus ook als je terugkomt voor de rit openbare weg vak, of bij eventuele herkansingen.
Leerlingen denken vaak verkeerdelijk dat ze dit document enkel de eerste keer nodig hebben dat ze praktijkexamen afleggen.

Géén medische keuring bij = géén praktijkexamen !
Dan ben je je geld kwijt, zowel de kostprijs van de rijschool, als van het examencentrum.
Kopies worden nooit aanvaard !

Je krijgt telkens dit document terug. Ga hier zorgvuldig mee om, want éénmaal geslaagd, heb je het ook nog nodig om je nieuwe rijbewijs C aan te vragen. De datum van je medische keuring, komt immers op je rijbewijs C(+ code 95) te staan.

Meebrengen naar het praktijkexamen :
1. originele rijbewijs
(indien papieren versie : in goede staat, dwz flappen mogen nooit doorgescheurd zijn geweest)
2. originele identiteitskaart waarvan de chip nog uitleesbaar is voor het examencentrum
3 origineel rijgeschiktheidsattest voertuigen groep 2
4. mondmasker (neem zekerheidshalve een reserve mee)
5. voor de proef vakbekwaamheid + de proef controles en maneuvers PT : handschoenen
6. geld voor het examencentrum, liefst met bancontact (°)

7. indien theoretische proeven afgelegd werden bij een ander examencentrum best ook resultatenbladen van de uitslagen van je theorie-examens. Het examencentrum kan die normaliter via Cronos wel terugvinden. Maar het is altijd handiger als je ze zélf ook al bijhebt. Dat vergemakkelijkt enig opzoekingswerk voor het examencentrum. Je krijgt deze documenten uiteraard altijd terug.

(°tenzij de rijschool de kostprijs vooraf aan jou aangerekend heeft, natuurlijk. Wegens Corona is er -afhankelijk van examencentrum en rijschool- soms een regeling dat de rijschool de kostprijs van het examencentrum vooraf méé in haar prijs van de examenbegeleiding voorziet, waarna het examencentrum dit op haar beurt weer factureert aan de rijschool. Zo moeten er dan op het examencentrum géén geld en betalingsbewijzen worden uitgewisseld noch of betaalterminals aangeraakt worden. Deze werkwijze wordt evenwel niet overal op deze manier toegepast. Dus check dit zeker vooraf bij de rijschool).

Omwille van Corona ook nog een mondmasker voorzien tijdens rijlessen en examens.
Ook voor de rijlessen die je op je eerste examendag voorbereiden, zélf al handschoenen meenemen naar de rijschool. De rijschool mag je die niet meer uitlenen wegens Corona.
Voorzie deze handschoenen ook voor zowel je examens controles/maneuvers PT + je praktijkexamen ladingzekeren.

Als je enkel nog rijlessen openbare weg en/of examen openbare weg moet afleggen, zijn handschoenen niet vereist.
Met dank aan Bert Covens
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie