Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Peter_Adams »

in het handboek staat op p25 en p30 dat vrachtwagens van mtm+3,5 niet mogen inhalen. Maar ik lees op verschillende sites dat de federale regering in 2019 dat algemeen inhaalverbod heeft afgeschaft om conform te zijn met onze buurlanden. Wat klopt hier niet ?
Peter
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Peter_Adams »

Heeft iemand hier een antwoord op ?
Peter
GRO
Administrator
Berichten: 12740
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door GRO »

Onderstaande wetteksten zijn inderdaad uit onze wegcode geschrapt.

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken
met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton. Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Peter_Adams »

Met andere woorden is dit in het recente handboek op pag 25 en 30 vergeten aan te passen, dat begrijp ik. Maar kan de on-line vraag aangepast worden aub zodat de volgende lezers toch het juiste antwoord zien ?
Met vriendelijke groeten Peter
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Peter_Adams »

Ps : indien er toch aanpassingen moeten gebeuren : er is dikwijls sprake van 3x3 rijstroken, is dat niet beter 2x3 rijstroken ?
GRO
Administrator
Berichten: 12740
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door GRO »

Beste,
Je hebt in dit topic helaas niet het nummer van de vraag vermeld.
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Peter_Adams »

De foutieve vragen over het inhaalverbod zijn onder andere 10184 en 9803...
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Peter_Adams »

Nog een dringende vraag want ik moet om 10 u vertrekken naar mijn examen :
We zijn het er dus over eens dat het inhaalverbod van vrachtwagens + 3,5 ton op 2x2 autosnelwegen en autowegen is opgeheven in 2019.
Mijn vraag is :
Klopt het dat het inhaalverbod bij REGEN voor vrachtwagens van +7,5 ton OOK op de autosnelwegen en autowegen met 2 rijstroken in dezelfde richting geldt ? Of zelfs op álle wegen buiten de bebouwde kom ?
(WANT : in het handboek staat dit uitdrukkelijk alleen bij de autosnelwegen en autowegen met 3 rijstroken omdat er waarschijnlijk nog van uit gegaan werd dat inhalen bij 2 rijstroken sowieso verboden WAS van vracht van reeds boven de 3,5 ton.)
Dit slaat ook terug op vraag 9803.
Ik neem aan dat het antwoord op vraag 9803 dus "B" moet zijn (de 7,5 ton vrachtwagens mogen elkaar op een 2 vaks autostrade voorbijsteken als het niet regent)
Graag nog even bevestiging of dit klopt aub
Groetjes Peter
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Inazuma »

Peter_Adams schreef: 27 okt 2020, 06:38 Klopt het dat het inhaalverbod bij REGEN voor vrachtwagens van +7,5 ton OOK op de autosnelwegen en autowegen met 2 rijstroken in dezelfde richting geldt ? Of zelfs op álle wegen buiten de bebouwde kom ?
[inhaalverbod]

6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen bestemd voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

7° (opgeheven)

17.2bis. (Opgeheven)



De verdeling van de rijstroken maakt niet uit
Kan dus net zo goed 3 + 1 zijn ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4313
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Stefan Peeters »

Peter_Adams schreef: 26 okt 2020, 09:59 Met andere woorden is dit in het recente handboek op pag 25 en 30 vergeten aan te passen, dat begrijp ik. Maar kan de on-line vraag aangepast worden aub zodat de volgende lezers toch het juiste antwoord zien ?
Met vriendelijke groeten Peter
Welke uitgave van het handboek heb je? Kijk je eens naar het jaar of de druk?

In de versie 2020 is het zeker aangepast, de wijzigingen in de regels mbt inhalen werden gewijzigd op 01/04/2018 en 01/01/2019.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Inhaalverbod vrachtwagens + 3,5 MTM

Bericht door Peter_Adams »

5de druk van januari 2020 en is niet aangepast
Maar ook on-line zijn de antwoorden niet aangepast !
Plaats reactie