Voorbijrijden files met scooter

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jonas VdR

Voorbijrijden files met scooter

Bericht door Jonas VdR »

Hi!

Ik heb recent m'n brommer rijbewijs (am) gehaald, maar merkte op dat net het stuk op de route naar school altijd file staat.. Nu is m'n vraag, mag ik in het midden van de baan, dus links naast de file de voertuigen voorbijrijden? Het is binnen de bebouwde kom, 1 rijstrook per richting (standaard baantje dus.)

Alvast bedankt!

Groetjes,
Jonas
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorbijrijden files met scooter

Bericht door Inazuma »

Dat mag

Uiteraard mag je daarbij geen andere regels of verkeerstekens overtreden
bvb over of links van een doorlopende streep rijden
en je moet weer opzij kunnen (en gaan) als er tegenliggers zijn
Jonas vdr

Re: Voorbijrijden files met scooter

Bericht door Jonas vdr »

Bedankt. Mag ik ook tussen de twee rijstroken rijden, of dat niet?

Als ik op de "normale manier" voorbijsteek, moet ik dan buiten de rijstrook gaan of mag dit in dezelfde rijstrook zijn?

Mag ik een beetje verder dan tussen 2 auto's naar het fietspad rijden waar dit wel weer mag?
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorbijrijden files met scooter

Bericht door Inazuma »

Jonas vdr schreef: 30 aug 2020, 01:36 Bedankt. Mag ik ook tussen de twee rijstroken rijden, of dat niet?
Je kan niet "tussen" 2 rijstroken rijden: die liggen tegen elkaar aan.

Je rijdt of in de éne, of in de andere rijstrook, of je rijdt van de éne naar de andere rijstrook en weer terug ...

"Tussen rijstroken" rijden is een verzinsel van dwaze politici, dat kàn niet.

Als ik op de "normale manier" voorbijsteek, moet ik dan buiten de rijstrook gaan of mag dit in dezelfde rijstrook zijn?
Er is geen enkele bepaling die stelt dat inhalen in een andere rijstrook moet gebeuren.
Inhalen binnen dezelfde rijstrook mag dus, als je voldoende zijdelingse afstand kan houden, zowel van tegenliggers als van wie je voorbij rijdt.


Als er file is in de vorm van stilstaand verkeer, haal je ook niet meer in.
Je doet op dat moment een manoeuvre door de gestopte auto's voorbij te rijden. :!:

Mag ik een beetje verder dan tussen 2 auto's naar het fietspad rijden waar dit wel weer mag?
Ja

Of je moet zelfs terug naar fietspad waar dat fietspad verplicht is voor een bromfiets klasse B (rijbewijs AM) ...
Jonas vdr

Re: Voorbijrijden files met scooter

Bericht door Jonas vdr »

Bedankt! Maar ik ben niet zeker, mag ik nu over de witte gestreepte lijn rijden (als in, er echt op rijden en erop blijven rijden)? Of wordt dat gewoon gezien zoals voorbijsteken en gelden dan de regels van het inhalen?

Indien stilstaand verkeer, mag ik dan ook voorbij rijden?
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorbijrijden files met scooter

Bericht door Inazuma »

Jonas vdr schreef: 09 sep 2020, 15:38 Bedankt! Maar ik ben niet zeker, mag ik nu over de witte gestreepte lijn rijden (als in, er echt op rijden en erop blijven rijden)? Of wordt dat gewoon gezien zoals voorbijsteken en gelden dan de regels van het inhalen?
Als ze rijden, ben je aan het inhalen ...
Tenzij er borden F13 Afbeelding of F15 Afbeelding staan, of het verkeer verloopt volgens Art 9.4 of 9.5 :

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.



Je gaat met een bromfiets (en zonder fietspad) vaak niet in die omstandigheid zitten, bvb met 1 rijstrook per richting is 9.4 en 9.5 niet van toepassing ...
F15 ga je ook niet zo vaak zien op wegen waar je met de bromfiets mag rijden
F13 is meestal maar een stukje


Je gaat dus meestal - bijna altijd- aan het inhalen zijn.

Maar dat mag

Indien stilstaand verkeer, mag ik dan ook voorbij rijden?
Uitwijken en een stilstaande file voorbij rijden is een manoeuvre ...
Duurt zolang tot je weer op een normale plaats op de rijbaan rijdt.

De gevolgen daarvan zijn enorm, als het mis gaat.
En een zeer groot deel van de reden waarom ik gestopt ben met motorrijden ...
Jonas Vdr

Re: Voorbijrijden files met scooter

Bericht door Jonas Vdr »

Ok, dankjewel voor de heldere uitleg. :-) Dan ga ik bij voorkeur het fietspad gebruiken, als ik er niet op mag en het kan veilig, steek ik langs links voorbij.
Plaats reactie