Verkeersreglement BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Alexander893
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2020, 17:42

Verkeersreglement BE

Bericht door Alexander893 »

Hallo,

Welke regels veranderen als je met een aanhangwagen rijdt, ik weet al dat je op een 2x2 rijbaan niet mag inhalen en dat de maximumsnelheid 90km/h is. Maar hoe zit het met het MTM en het MBT, welke borden mag ik niet voorbij rijden? moet ik op onderborden letten waar +3,5t staat?

vraag betreffende het rijexamen, als je uitstapt uit het voertuig, moet je dan altijd lopen in de richting tegen het verkeer in of is er hier een uitzondering wegens de lengte van de combinatie? en mag je rennen tijdens het examen of niet (om tijd te winnen tijdens de proef op privé terrein)?
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersreglement BE

Bericht door Inazuma »

PICS onthouden ...

Parkeren
Inhalen
Cruise Control
Snelheid

Gaan allemaal op basis van MTM


De rest, dat zijn dan vooral toegangsbeperkingen, is op basis van effectieve massa, MBT dus
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersreglement BE

Bericht door Inazuma »

Alexander893 schreef: 07 jun 2020, 12:48 Welke regels veranderen als je met een aanhangwagen rijdt, ik weet al dat je op een 2x2 rijbaan niet mag inhalen
Dat algemene inhaalverbod is intussen afgeschaft

Op snelwegen zijn er in de plaats daarvan vaak wel (tijdsgebonden) inhaalverboden aangebracht dmv Afbeelding

moet ik op onderborden letten waar +3,5t staat?
Uiteraard
Volgens PICS geheugensteuntje
vraag betreffende het rijexamen, als je uitstapt uit het voertuig, moet je dan altijd lopen in de richting tegen het verkeer in
Manoeuvres bij B+E zijn op afgesloten terrein

Je mag de kortste weg naar "trottoir" nemen, er wordt niet naar gekeken.
of is er hier een uitzondering wegens de lengte van de combinatie?
Langer dan nodig tussen geparkeerd en rijdende voertuigen lopen is gevaarlijk
En er is geen vluchtweg

Bij B is de afstand ongeveer dezelfde in beide richtingen
Met lange aanhangwagen, veel korter langs voor ...

en mag je rennen tijdens het examen of niet (om tijd te winnen tijdens de proef op privé terrein)?
Je krijgt tijd genoeg voor de manoeuvres
Als je tijd tekort hebt, is dat teken dat je techniek nog niet in orde is ...

Niet lopen !
Mag ook in vele bedrijven niet, trouwens ...


Nog wat tips - bedankt Bert 8)

Maar denk erom :
- nooit uitstappen zonder de handrem te gebruiken (of je bent gebuisd)
- éénmaal uitgestapt, het portier weer sluiten. (twee stappen verwijderd van geopend portier = gebuisd)
- je mag niet lopen.
- je mag ook niet over de dissel stappen.

Vergeet je handschoenen niet voor het koppelen.

Voor de achterwaartse S-bocht, evenwijdig en dicht genoeg bij de boordsteen en dicht genoeg aan de laadkade, is het de bedoeling dat je evenwijdig op maximaal 30 cm van de laadkade stopt, en op maximaal 30 cm van de boordsteen.
(méér dan 30 cm tot maximaal 50 cm van de boordsteen, levert dan zelfs nog altijd maar een voorbehoud op).

Voor dit maneuver, mag je met je linkerwiel niet op, en al helemaal niet over de linkse witte lijn rijden.
En zolang je maar niet met de voorzijde van het voertuig voorbij het voorste baken rijdt,
(voorste baken waar achter je moet parkeren / voorste baken en laadkade)
is er géén beperking op het aantal keer dat je weer vooruit rijdt om te corrigeren.

Rijd je echter met de voorzijde van je voertuig voorbij dat voorste baken,
moet je de parkeerplaats volledig verlaten, en opnieuw de s beweging inzetten.
Je mag de boordsteen zachtjes aantikken, maar je mag er niet met de wielen tegenaan blijven schuren.
En uiteraard niet OP de boordsteen rijden.

Je mag (voorlopig nog) zo vaak gaan kijken als je zélf nodig acht, zonder dat het je punten kost.
Je mag altijd aan de examinator vragen hoeveel tijd je nog over hebt.

Om dit maneuver tot een goed einde te brengen, krijg je maar liefst 8 minuten en 30 seconden de tijd.
Méér dan 8 minuten en 30 seconden, levert een beoordeling ONVOLDOENDE op voor dit maneuver.
(nog géén buis, maar al wel met 1 been in het graf van een buis)
Méér dan 9 minuten bezig, levert een beoordeling SLECHT op. (= gebuisd)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersreglement BE

Bericht door Benny Stinkens »

Dank u wel Inazuma en Bert 8)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Alexander893
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2020, 17:42

Re: Verkeersreglement BE

Bericht door Alexander893 »

Inazuma schreef: 07 jun 2020, 14:11 PICS onthouden ...

Parkeren
Inhalen
Cruise Control
Snelheid

Gaan allemaal op basis van MTM


De rest, dat zijn dan vooral toegangsbeperkingen, is op basis van effectieve massa, MBT dus
dus als ik het goed voorheb.
voorbeeld, mijn trekkend voertuig heeft een mtm van 3.5T en mijn aanhangwagen een MTM van 3.5T = totaal MTM van 7T dan moet handelen naar de PICS met onderbord +3.5t?

toegangsbeperkingen, mijn trekkend voertuig is niet beladen en mijn aanhangwagen heeft een lading van 1.5T , dan mag ik het onderbord +3.5T negeren?

bij het inhalen als er een verbodsbord staat met daarop een rode vrachtwagen die een auto inhaalt dan mag ik met mijn aanhangwagen niet inhalen?
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersreglement BE

Bericht door Inazuma »

Alexander893 schreef: 08 jun 2020, 16:24 voorbeeld, mijn trekkend voertuig heeft een mtm van 3.5T en mijn aanhangwagen een MTM van 3.5T = totaal MTM van 7T dan moet handelen naar de PICS met onderbord +3.5t?
Je moet daar altijd naar handelen
Ook zonder aanhangwagen moet je weten of die borden al dan niet voor jou bestemd zijn 8)

Maar ja, als je sleep of voertuig > 3,5t MTM zit , zijn ze op jou van toepassing.
toegangsbeperkingen, mijn trekkend voertuig is niet beladen en mijn aanhangwagen heeft een lading van 1.5T , dan mag ik het onderbord +3.5T negeren?
In principe is dat te weinig info om de vraag te beantwoorden.
Je moet weten wat je trekkend voertuig weegt.
Wat de aanhanger zelf weegt.
En optellen wat je totale effectieve massa in beladen toestand is.


In praktijk ga je een aanhangwagen die 1,5T lading heeft , tesamen dus rond de 2T gaat zitten, niet kunnen of mogen trekken met een sleep die onder de 3,5 ton MBT blijft - je trekker zou leeg maar rond de 1,5T mogen wegen ... weinig kans toe als je zoveel mag trekken.

En is het bord dus van toepassing ...



Mijn lichte vracht heeft 2880 kg MTM (en >1600 leeg + bestuurder)
Alle PICS +3,5T zijn dus niet voor mij
Tot ik mijn aanhanger met 750kg MTM er achter hang ... 3630kg MTM
Dan tellen ze ineens wél


Maar tenzij ik op minder dan 130kg van mijn maximale lading zit, mag ik toegangsbeperkingen zoals Afbeelding voorbij ...

bij het inhalen als er een verbodsbord staat met daarop een rode vrachtwagen die een auto inhaalt dan mag ik met mijn aanhangwagen niet inhalen
Als je trekker een lichte vrachtauto is ga je met je sleep van 7T niet mogen inhalen.
Trek je met een zware personenwagen ... dan mag het wél :!:

Afbeelding C39. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod voor bestuurders van voertuigen of slepen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximale toegelaten massa meer dan 3.500 kg bedraagt, een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.

Normaal gaat men naar trekkend voertuig kijken om de aard van de sleep te bepalen
(Maar eigenlijk is er niets in de wegcode waarop dat gebaseerd is.
Als je aan een personenwagen een aanhangwagen koppelt, wordt dat dan een sleep voor gebruik van goederen :?: :?
Een aanhangwagen mag geen personen vervoeren ... dus blijven enkel zaken, of niets over .

Hier zit een dikke kemel in de wegcode ...
Overheid gebruikt hier "gebruikt voor" ipv "bestemd voor"
Plaats reactie