Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Ik heb inmiddels contact opgenomen met verschillende rijscholen in de omgeving en m'n vermoedens zijn bevestigd.

De praktische proeven voor A1 zijn gelijkwaardig aan die van A2 en A.
Alle motorfietsen van de rijscholen (125cc, 500cc, en boven 500cc) zijn allemaal met voetgeschakelde versnellingen.
En er moet voor het praktische examen A1 ook op autosnelwegen worden gereden, vertelde men mij.

Dus een aangepaste rij-opleiding voor een scooter 125cc zonder versnellingen voor wie niet zinnens is op de autosnelweg te rijden bestaat niet.
Ik zie mezelf niet op de autosnelweg rijden met een motorfiets van 125cc. Lijkt met niet veilig.

Ik zal daarom niet beginnen aan een A1 rij-opleiding en voor het nuttigere en veiligere B rijbewijs gaan, wat me automatisch AM geeft, en na 2 jaar A1.
Jammer, want eigenlijk heb ik het B rijbewijs niet nodig op dit moment, ik wou gewoon met een scooter op de wegen kunnen rijden zonder gebruik te maken van autosnelwegen.

Dank je wel aan iedereen (Inzuma, Benny en rijprof) voor de reacties en antwoorden, en aan GRO voor het openstellen van zoveel resources, inclusief het forum!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door Inazuma »

DebbieS schreef: 26 feb 2020, 12:35 En er moet voor het praktische examen A1 ook op autosnelwegen worden gereden, vertelde men mij.
Kàn
Met auto doet men dat ook niet altijd
Ik zie mezelf niet op de autosnelweg rijden met een motorfiets van 125cc. Lijkt met niet veilig.
Is het ook niet echt ...

Ik zal daarom niet beginnen aan een A1 rij-opleiding en voor het nuttigere en veiligere B rijbewijs gaan, wat me automatisch AM geeft, en na 2 jaar A1.
Als je geen auto rijbewijs wil, moet je dat toch nog even bekijken :

A1 krijg je niet meer zomaar na 2 jaar B, enkel mits nogmaals extra 4u opleiding ... Code 372
En beperkt tot grondgebied van België , aangezien je niet het eigenlijke praktijkexamen A1 doet

Serieuze beperkingen, en je moet toch nog opleiding volgen, plus die voor autorijbewijs ...
Dan kan je IMO beter ineens voor de volle A1 gaan


Als je op snelweg komt bij examen, is dat gas open , en tussen vrachtwagens gaan hangen ...
DebbieS
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2020, 12:33

Re: Met scooter 125cc praktisch examen afleggen?

Bericht door DebbieS »

Dank je wel Inazuma voor de nuttige bedenkingen.

Het rijbewijs B ipv A1 halen om met de scooter te mogen rijden is inderdaad absoluut niet het ideale scenario, maar onder de huidige wettelijke omstandigheden zal dat wellicht toch het beste zijn voor mij.

Ik zie namelijk minder op tegen die 4 uur extra lessen (2 jaar na het behalen van rijbewijs B) dan tegen het verplicht moeten rijden op een autosnelweg met een motorfiets die daar eigenlijk niet voor geschikt is voor het behalen van het rijbewijs A1.
Zeker in mijn omstandigheden. Ik heb geen ervaring als bestuurster in het verkeer (ik rijd enkel met de fiets en anders ben ik passagier of neem het openbaar vervoer). Het lijkt me wijzer om eerst ervaring op te doen in het verkeer met de auto en/of met een B klasse brommer vooraleer mij te wagen op de autosnelweg met een motorfiets.

En er is meer kans dat het rijbewijs B later nog van pas zal komen dan een A rijbewijs want meer kans dat ik mij later met een auto in het verkeer ga begeven dan met een voetgeschakelde zware motorfiets.

In het buitenland zal ik dan ofwel passagier zijn (bij gebruikmaken van een motorfiets) ofwel een brommer van 50cc nemen als vervoersmiddel.
Plaats reactie