vraag 1894

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Daan Steegmans

vraag 1894

Bericht door Daan Steegmans »

Ofwel lees ik ergens iets fout of er staat iets niet correct in de theorie.
Ik denk dat er dus geen vrije doorgang van 1,5m moet worden vrijgelaten?

Afbeelding
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 1894

Bericht door bert.covens »

Klopt, hier is nog werk aan de winkel aan deze vraag.

23.4. Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

De 1,5 meter waarvan oorspronkelijk sprake, is er door de Raad van State nadien weer uitgeflikkerd als 'k mij niet vergis. En die 1,5 m werd dus gewijzigd naar hetgeen ik hierboven in het rood en vet gezet heb.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Daan Steegmans

Re: vraag 1894

Bericht door Daan Steegmans »

Ok bedankt
JDD

Re: vraag 1894

Bericht door JDD »

I nam nog een andere theorie boek door, hier stond in vermeld dat het inderdaad wel mag op de verhoogde berm maar NIET op de trottoir zoals in de vraag vermeld staat.
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 1894

Bericht door Inazuma »

JDD schreef: 22 okt 2020, 20:14 I nam nog een andere theorie boek door, hier stond in vermeld dat het inderdaad wel mag op de verhoogde berm maar NIET op de trottoir zoals in de vraag vermeld staat.
Is terug veranderd naar de dubbelzinnigheid van voordien ... na klacht Brussels gewest

Huidige wegcode:

23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;


Onverminderd wil zeggen dat de bewuste bepaling blijft gelden ...
Alleen ... die geldt ook voor àndere motorvoertuigen, buiten de rijbaan parkeren is zelfs de algemene regel :!:


Vlaanderen raadt het gebruik van "onverminderd" af in wetgevende teksten:

Gebruik de uitdrukkingen met behoud van de toepassing van ... en onder voorbehoud van ... in de plaats van de uitdrukking onverminderd. Onverminderd leidt immers vaak tot onduidelijkheid. Het is daarom raadzaam onverminderd zo veel mogelijk te vermijden, tenzij het voorkomt in bepalingen die u letterlijk moet overnemen.


Kenniscentrum Wetgeving en Juridische zaken in NL:

Toelichting
De term "onverminderd" houdt in dat het genoemde artikel in het omschreven geval onverkort van toepassing is. Daarbij kan het zowel gaan om de onderlinge verhouding van bepalingen binnen één wet als om die van bepalingen in verschillende wetten.
Plaats reactie