Rijbewijs vraag

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
woute

Rijbewijs vraag

Bericht door woute »

Met een rijbewijs G mag je dan een landbouw quad besturen en tot hoeveel cilinderinhoud?

Mvg wouter
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs vraag

Bericht door Inazuma »

woute schreef:Met een rijbewijs G mag je dan een landbouw quad besturen en tot hoeveel cilinderinhoud?
Ja, cilinderinhoud maakt niet uit als landbouwvoertuig.

De quad moet dan wel nadrukkelijk als land- & bosbouwvoertuig ingeschreven zijn.

De interpretatie van de FOD Mobiliteit en op de rechtbank is dat het voertuig ook effectief als land- & bosbouwvoertuig gebruikt moet worden, indien het met een rijbewijs G bestuurd wordt :!:


Indien het voertuig niet effectief voor land- of bosbouw doeleinden gebruikt wordt, is een gewoon rijbewijs B nodig :!:
RUNEvd
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2020, 22:36

Re: Rijbewijs vraag

Bericht door RUNEvd »

Beste,
Ik heb al vele mensen horen zeggen dat je de quad alleen mag gebruiken om van hoeve naar veld te rijden, dit geldt alleen in Nederland. Ik ben namelijk ook op zoek naar een quad en ga over een paar maand g rijbewijs halen en het valt me op dat vele quads die te koop staan, ingeschreven zijn als motor of auto, nu vroeg ik mij af waar de switch moet gemaakt worden om deze als landbouwvoertuig in te schrijven. Is dat bij de administratieve keuring of moet ik dat gewoon bij de verzekering meedelen dat ik deze als landbouwvoertuigen wil inschrijven? Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs vraag

Bericht door Inazuma »

Koop een quad die officieel al een landbouwvoertuig is - simpelste.


Indien niet, moet die officieel van type veranderd worden, via keuring.

Dat is of een ombouw met schriftelijke goedkeuring van de fabrikant , als er een reeds goedgekeurde landbouwversie van dat model bestaat .
Vraag dan eerst bij een merkverdeler, of er een landbouwversie is, en of het merk dat wel doet - verkopen mogelijk liever nieuw ...


Of homologatie als alleenstaand geval.


Landbouwquads zijn een tijd populair geweest om wetgeving te omzeilen, maar da's intussen voorbij.


Denk er aan dat verbod op quads ook voor landbouwvoertuig kan gelden:

C6. Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel.
Plaats reactie