Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Vampz0r

Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Vampz0r »

Hey,

Begin augustus heb ik mijn examen op privaat terrein in Haasrode.
Ik heb ondertussen al 6u les gehad en de dag van het examen komt er nog eens 3u les bij.
Alles lukt heel goed, zowel op de baan als de manoeuvres...
Alleen die verdomde 8 oefening lukt me geen 2x na elkaar!
En ik vrees ervoor dat die in de laatste 3 lesuren er ook niet zal uitkomen.
Jammer als ik hierdoor geen rijbewijs kan halen, het ergste van al is dat je dit alleen maar kunt oefenen met de rijschool.
M.a.w. u blauw betalen zolang die ene oefening niet lukt.
Ik zie het nogal somber in, dit kan een fortuin gaan kosten eer dat de 8 -> 2maal na elkaar lukt! :(
Wordt je gebuisd van zodra je een fout tijdens deze 8 moet zetten? ken iemand die dit gedaan had en er toch door was.(was wel bij regenweer)

Is het aan te raden dit te oefenen met een mountainbike/fiets? heb je daar iets aan? Kan moeilijk met mijn motor naar een terrein gaan aangezien ik geen voorlopig rijbewijs bezit.
Vampz0r

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Vampz0r »

fout = voet :)
Queen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2013, 23:15

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Queen »

Vermits mijn lief er 10 keer over gedaan heeft moet je je zeker geen zorgen maken, vampz0r. Misschien zit het wel in je hoofd, alsook is het niet aan te raden met een fiets te oefenen, perhaps met een scooter in dien je die bezit?

Anyway, veel succes verder. x
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Wouter »

Vraag aan iemand anders mét rijbewijs om je moto tot aan een terrein te rijden waar je kan oefenen?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Gast »

Vampz0r schreef:Hey,

Begin augustus heb ik mijn examen op privaat terrein in Haasrode.
Ik heb ondertussen al 6u les gehad en de dag van het examen komt er nog eens 3u les bij.
Alles lukt heel goed, zowel op de baan als de manoeuvres...
Alleen die verdomde 8 oefening lukt me geen 2x na elkaar!
En ik vrees ervoor dat die in de laatste 3 lesuren er ook niet zal uitkomen.
Jammer als ik hierdoor geen rijbewijs kan halen, het ergste van al is dat je dit alleen maar kunt oefenen met de rijschool.
M.a.w. u blauw betalen zolang die ene oefening niet lukt.
Ik zie het nogal somber in, dit kan een fortuin gaan kosten eer dat de 8 -> 2maal na elkaar lukt! :(
Wordt je gebuisd van zodra je een fout tijdens deze 8 moet zetten? ken iemand die dit gedaan had en er toch door was.(was wel bij regenweer)

Is het aan te raden dit te oefenen met een mountainbike/fiets? heb je daar iets aan? Kan moeilijk met mijn motor naar een terrein gaan aangezien ik geen voorlopig rijbewijs bezit.

Blijkt dat het enige probleem de 8 te maken . probeer eens wat te oefenen met telkens een kleine ronde te maken ..de 8 gaat om evenwicht . nog en typ kijk niet tydens de 8 te maken naar de grond , u zalm merken dat uw evenwicht beter balanseert. :wink: begin met kleine ronde's te maken als dat goed lukt kan je de 8 8 keer na elkaar als je doet wat ik hier neerleg.
Gast

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Gast »

Je mag 2 fouten maken maar niet alletwee tijdens je examen, één van die fouten is voet zetten tijdens de acht (de andere is onder 50km/u zitten bij het uitwijken).
Veel zal afhangen van je examinator.

Er zijn 2 manieren om de acht te doen, de moeilijke manier is rijden op de koppeling en spelen met de gas (zo kan je de acht vrij snel doen maar dit is al gevorderd).
De beste manier om de acht te doen is alles loslaten, dus géén koppeling, géén gas, gewoon sturen. Als je alles loslaat bolt je motor vanzelf.

Het belangrijkste voor een goede acht is: kijken. Je moet kijken naar waar je gaat, niet waar je bent. Als je op een bepaald punt in de cirkel bent moet je kijken naar het tegenovergestelde punt (dwars dus), je zal zien dat de motor vanzelf naar daar rijdt.
Vampz0r

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Vampz0r »

alles loslaten? zelfs niet met de koppeling spelen? dan val je toch automatisch stil of dan gaat de motor toch kantelen omdat hij niet meer trekt?
of ben ik hier verkeerd in?

Van zodra ik de bochtjes neem voor de 8 dan duw ik vooruit (vb linkerhendel als ik naar links moet) en dan geef ik tegengewicht met men lichaam...wat ik dan vaak niet durf is om dan nog bij te sturen (zoals je met een fiets doet) omdat de snelheid er dan toch al behoorlijk uit is en hij dan wel eens zou kunnen klinken vermoed ik?
Gast

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Gast »

Vampz0r schreef:alles loslaten? zelfs niet met de koppeling spelen? dan val je toch automatisch stil of dan gaat de motor toch kantelen omdat hij niet meer trekt?
of ben ik hier verkeerd in?

Van zodra ik de bochtjes neem voor de 8 dan duw ik vooruit (vb linkerhendel als ik naar links moet) en dan geef ik tegengewicht met men lichaam...wat ik dan vaak niet durf is om dan nog bij te sturen (zoals je met een fiets doet) omdat de snelheid er dan toch al behoorlijk uit is en hij dan wel eens zou kunnen klinken vermoed ik?
Absoluut niet, als je met de motoren van de rijschool rijdt werkt dit perfect. Schakel gewoon naar 1ste, laat je koppeling los en geef geen gas, je zal zien dat je motor automatisch vooruit bolt (dit werkt trouwens ook met diesel auto's). Je bolt dus vooruit tegen een lage maar ideale snelheid voor de acht te doen, je zal zien dat je balans houden ook gemakkelijker is dan het lijkt.

Ik lees dat je tegenstuurt voor de bochtjes te nemen (links duwen voor naar links te gaan, rechts voor naar rechts). Dit mag je dus absoluut niet doen. Tegensturen werkt alleen maar bij hogere snelheden (+30-40km/u, bijvoorbeeld bij het uitwijkmaneuver). Als je gaat tegensturen bij lage snelheden (10-20km/u, zoals bijvoorbeeld bij de acht), dan riskeer je je motor te laten vallen. Als je je motor laat vallen tijdens je examen (zélfs tijdens je verkenningsronde) dan mag je direct terug vertrekken, aangezien je bewijst dat je niet in controle bent van je motor.

Uiteindelijk beslis jij er over wat de beste methode voor jou is, ik kan je enkel de gemakkelijkste methode meegeven:
1) Rijdt in 1ste versnelling, geen koppeling/gas geven, motor bolt vanzelf
2) Normaal sturen, dus niet beginnen tegensturen
3) Kijken naar waar je wilt rijden (dwars kijken, niet voor je kijken)

Zo heb ik het gedaan op mijn examen en zo heeft de rijschool het mij aangeleerd. 9 uur les, eerste examenpoging, direct geslaagd (geen verkenningsronde :wink: )

Veel succes alvast!
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Inazuma »

Vampz0r schreef:alles loslaten? zelfs niet met de koppeling spelen? dan val je toch automatisch stil of dan gaat de motor toch kantelen omdat hij niet meer trekt?
of ben ik hier verkeerd in?
De trekkracht van je motor is inderdaad één van de dingen die je in die situatie recht houdt ...
Van aanzienlijk belang als je ooit haarspeldbochtjes gaat meepikken :P

Maar met verhoogd stationair toerental - doen ze dat echt nog altijd ??? - krijg je uiteraard ook dat effect.

Van zodra ik de bochtjes neem voor de 8 dan duw ik vooruit (vb linkerhendel als ik naar links moet) en dan geef ik tegengewicht met men lichaam...
wat ik dan vaak niet durf is om dan nog bij te sturen (zoals je met een fiets doet) omdat de snelheid er dan toch al behoorlijk uit is en hij dan wel eens zou kunnen klinken vermoed ik?
Op lage snelheid zoals bij het draaien van de 8jes, ga je normaal toch "als een fiets" sturen hoor.
Best niet teveel over nadenken tijdens het sturen, je doet als vanzelf het juiste wel ...
"Blijven kijken" - dat moet wel door je bolletje gaan in de bochten.
piggy

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door piggy »

vandaag 2e maal praktijkexamen motor privaat terrein. Alles perfect maar spijtig genoeg maar 11 sec ipv 12. Om dood te vallen dat ze je daarop afstraffen. 2e poging was concentratie weg en lukte zelfs uitwijken niet meer . Is toch kwestie van geld uit je zakken halen, terug 2u les en dan nog af te wachten pfffff
Vroem

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Vroem »

Weet er iemand een adres waar mijn vrouw de manoeuvres voor de motor kan oefenen (omgeving Antwerpen)
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Inazuma »

Vroem schreef: 04 sep 2020, 15:49 Weet er iemand een adres waar mijn vrouw de manoeuvres voor de motor kan oefenen (omgeving Antwerpen)
Mag dat niet bij de rijschool ?

Want terreinen met de markeringen voor die oefeningen ga je niet zo snel vinden
Thendr

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Thendr »

Ik ben bezig met mijn maneuvers mijn derde les net gehad. Maar het lukt me niet om mijn maneuvers tot een goede einde te brengen. Bij mijn 8 val ik steeds met mijn motor en weet niet hoe het komt. Wat doe ik verkeerd??? Ik heb al overwogen om te stoppen maar eerlijk gezegd wil ik het niet want ik zou heel graag mijn examen willen doen van de moto. Maar misschien is het voor mij niet weggelegd omdat ik kleine vrouw ben met heel veel stress. Kan er iemand mij zeggen. Wat ik verkeerd doe????
Thendr

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Thendr »

Nog een klein vraagje. Kan er iemand mij vertellen welke handeling dat ik moet doen voor mijn 8 te oefenen?? Hoe moet ik mijn handen houden vb aan de koppeling of moet ik onder tussen op mijn achter rem gaan staan??? Ik heb steeds de neiging om mijn voeten uit te steken na dat ik een pyon voorbij rijdt.
En nog iets hoe kan ik mijn stress en faalangst over winnen???
Ps wat wil het zeggen “ tegensturen ‘
Hoe kan ik het beste traag rijden zonder dat mijn motor heen en weer wiebelt??? Ik kijk steeds naar 1 punt in de verte maar mijn motor die wiebelt heen en weer. En ik moet het 12 sec volhouden maar het lukt niet. Heeft iemand een tip om dit beter te kunnen doen??? Ik zou het echt willen leren. !!!!!
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Inazuma »

Thendr schreef: 22 mei 2021, 00:38 Ik ben bezig met mijn maneuvers mijn derde les net gehad.
Verwacht niet dat je na 3 lessen kan motorrijden ...
Bij mijn 8 val ik steeds met mijn motor en weet niet hoe het komt.
Kijktechniek is 1 van de ... nope het ALLERbelangrijkste bij motorrijden

Blijven kijken naar waar je naartoe wil rijden

Niet met kopke naar beneden en dan met je ogen omhoog of vanuit een ooghoek ijken - dat werkt niet
In de bocht: hoofd omhoog / helmrand in je nek / en waar je naartoe wil in ongeveer midden van je zichtveld

Wat doe ik verkeerd???
Wat zegt je instructeur :?:

Wanneer val je om ?
In 1e bocht, of bij omschakelen naar / in 2 de bocht ?

Normaal is dat kijktechniek, kijktechniek, ...


Te weinig gas geven is ook een manier om "in" de bocht te vallen.

Geen idee of men nog zo leert rijden,
maar in mijn tijd -20 jaar geleden- was dat " genoeg gas geven, en met achterrem snelheid in toom houden"


Dynamisch evenwicht van motorfiets is complexe fysica
Kracht die je op het achterwiel zet, is 1 van de dingen die de zwaartekracht belet haar ding te doen

Maar misschien is het voor mij niet weggelegd omdat ik kleine vrouw ben
Dat doet er in elk geval volstrekt niets toe bij het rijden.

Je eigen lengte, gewicht, kracht, is enkel een mogelijk probleempunt als je stil staat, of met moto aan de hand loopt.
Bij dat laatste ga je heel goed op de balans moeten letten,
want je gaat niet het gewicht of brute kracht hebben om daar veel te corrigeren.

met heel veel stress
Da's niet goed op de moto ...
Als je niet relax op de motor zit, ga je ook niet goed rijden.


Doe de vogeltjes dans met je ellebogen als je voelt dat je wat verstijfd op moto zit
Tadarada tadera ...

00:30 à 00:32
Wel met de handen aan 't stuur hé, en gerust wat langer :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=TTfghPWyrP8

Je kan ook nog wat "steppen" met de tippen van je voeten op de steuntjes

Ziet er misschien wat zot uit
Werkt super
Plaats reactie