Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A praktijkexamen manoeuvres

Bericht door Inazuma »

Thendr schreef: 22 mei 2021, 00:49 Nog een klein vraagje. Kan er iemand mij vertellen welke handeling dat ik moet doen voor mijn 8 te oefenen??
Tips van "Gast" hierboven uit juli 2013 zijn OK

Traag rijden -daarop oefenen is ook altijd goed- en enkel kijken & sturen

Als je goed traag kan rijden -met en ook zonder gebruik van koppeling- helpt dat enorm met de manoeuvres
En je moet dat ook doen op examen ...


Je kan ook de bochten van de 8 oefenen, zeker in beide richtingen, zonder er een 8 van te maken en in een ovaal rijden

Of met wat grotere bochten (of grotere 8en) beginnen, en ze steeds kleiner maken naarmate dat beter lukt.

Hoe moet ik mijn handen houden vb aan de koppeling of moet ik onder tussen op mijn achter rem gaan staan???
Trekkracht op je achterwiel is wat je motor recht houdt :idea:

Als je de koppeling volledig (of te ver) intrekt, is die kracht weg (of te klein) en kieper je om bij een traag manoeuvre ...

Snelheid hou je onder controle met achterrem
Liefst iets subtieler dan er "op gaan staan" :wink:


Ik heb steeds de neiging om mijn voeten uit te steken na dat ik een pyon voorbij rijdt.
Omdat je denkt dat motor de bocht in gaat vallen ...

Als je dan nog je voet uitsteekt richting pylon, steek je ook meer gewicht uit in die richting, en verslechtert het evenwicht nog verder


En nog iets hoe kan ik mijn stress en faalangst over winnen???
Ps wat wil het zeggen “ tegensturen ‘
Als je kan fietsen, doe je dat al vanzelf
Best niet teveel over nadenken ...

Op lage snelheid stuur je een motor zoals je denkt dat een (niet te snel rijdende) fiets stuurt:
Je draait het stuur naar links (rechts), en je rijdt ook naar links (rechts)
Simpel ...

Zodra je (motor)fiets niet meer perfect vertikaal staat, wat eigenlijk àltijd is bij een tweewieler, zit daar ook al een stuk tégenstuur in ... dat zal maken dat je onmerkbaar minder in dezelfde richting stuurt dan eigenlijk in theorie nodig zou zijn.

Naarmate je sneller gaat, zal het stuk "direct" of "in dezelfde richting" draaien steeds verder afnemen, en zal het steeds meer om "tegensturen" gaan, zonder dat je dat bewust doet :!:


Op wat hogere snelheid, stuur je een motorfiets (én een fiets) door tegensturen / countersteering:
Je duwt (lichtjes) tegen het rechter handvat om ... naar rechts te rijden en tegelijk ga je voelen dat de motor/fiets in de bocht gaat hangen

Hoe kan ik het beste traag rijden zonder dat mijn motor heen en weer wiebelt???
Zorgen dat je gebalanceerd hieraan begint is eerste vereiste
Netjes rechtop zittend en rechtdoor rijdend

Je kan zo'n wiebel niet controleren door enkel naar de andere kant te sturen
Met fiets lukt dat ook niet


Je moet trekkracht op je achterwiel houden, anders val je om

Meer gas (niet noodzakelijk koppeling verder lossen, want geeft meer kans op stilvallen, en stilvallen = omvallen)
En dat tegenhouden met wat meer achterrem

En ik moet het 12 sec volhouden maar het lukt niet. Heeft iemand een tip om dit beter te kunnen doen???
Oefenen, want het kan wel degelijk :wink:

Je kan zelfs secondenlang stil blijven staan, gebalanceerd op gas / slippende koppeling / achterrem



Traag kunnen rijden is de sleutel om goed te kunnen rijden
Met auto én moto
Balans en dosering van gas, rem en koppeling onder de knie hebben is basis van alles
Plaats reactie