praktijkexamen rijbewijs BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Quintje200

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door Quintje200 »

Wat zijn de stappen voor het ontkoppelen van je aanhangwagen graag tips
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door Jozef »

  1. Handrem van de aanhangwagen stevig aantrekken. In bergaf of bergop best tot meerdere zekerheid blokken vóór respektivelijk achter wielen van de aanhangwagen leggen.
  2. Steunpoot loszetten, steunwiel op de grond plaatsen, steunwiel stevig vastzetten.
  3. Elektriciteitskabel afkoppelen.
  4. Veiligheidsketting of kabel verwijderen.
  5. Met één hand de handgreep van de koppeling omhoog trekken (veiligheid indrukken) en terwijl met de andere hand aan de zwengel van de steunpoot de aanhangwagen omhoog draaien.
alkis

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door alkis »

2vraagjes over het praktisch examen be

Tegen de laadkaai rijden: voertuig 30cm max van de stoep is dit de auto of de trailer?

Terug aanpikken moet dan de auto 100% recht staan voor de trailer?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door Benny Stinkens »

Bert Covens schreef:
vraag 1.
De combinatie moet evenwijdig opgesteld staan.
Indien de combinatie niet 100 % evenwijdig opgesteld staat, zal men de grootste afstand nemen.
Men zal dan die 30 cm evalueren op basis van het wiel dat dan het verste van de boordsteen verwijderd is.
maximaal 30 cm : beoordeling GOED
+ 30 cm, maar maximaal 50 cm : beoordeling VOORBEHOUD
+ 50 cm, maar maximaal 70 cm : beoordeling ONVOLDOENDE
+ 70 cm = beoordeling SLECHT

Indien de wielen van de aanhangwagen breder staan de wielen van het trekkend voertuig,
dan beoordeelt men de afstand tot de boordsteen, op basis van de wielen van de aanhangwagen,
mits de combinatie evenwijdig opgesteld staat.

Ook voor de afstand tot de laadkade, neemt men de grootste afstand tussen aanhangwagen en laadkade
(indien niet 100 % kaarsrecht voor de laadkade).
Raken mag, zolang de laadkade blijft staan. (opgelet : indien laadkade +15 cm weg geduwd wordt = gebuisd).
Je mag zo vaak komen kijken als je wil.

* handrem optrekken
* deur meteen sluiten na te zijn uitgestapt
* niet lopen
* niet springen
* niet over de dissel stappen

* voor dit maneuver mag je NIET op of over de linkse lijn rijden
(dus opgelet dat aanhangwagen niet te scherp ingestuurd wordt)
* gele baken mag niet geraakt worden
* boordsteen mag énkel zachtjes geraakt worden
* aanhangwagen of auto mag nooit OP de boordsteen rijden
* je mag niet met de banden blijven schuren tegen de boordsteen
* je mag tussen het baken en de laadkade zo vaak maneuvreren als nodig is

(alleen : indien je met de neus van het voertuig voorbij het gele baken rijdt, moet de ganse combinatie er weer uitgereden worden,
je moet dan opnieuw achteruitrijdend een s-beweging maken)

8 min 30 tijd voor dit maneuver
+ 8 min 30 = beoordeling ONVOLDOENDE
+ 9 min bezig = beoordeling SLECHT

Dit is écht ruimschoots voldoende.
Als het de leerling lukt om binnen de 8 minuten 30 sec tot op maximaal 50 cm van de boordsteen te rijden,
en dicht genoeg bij de laadkade ....
dan heeft hij nog altijd slechts een voorbehoudje opgelopen .... + 30 maar max 50 cm is nog altijd maar voorbehoud.
Onder ons en gezwegen : ik heb er zelfs al zien sukkelen tot ze per toeval ne keer goed stonden opgesteld binnen hun tijd.
Leerling had geen idee waar 'm mee bezig was, maar wél binnen de -ruim bemeten- tijd toevallig opgesteld geraakt.
Maneuver moet dan GOED beoordeeld worden ....

Even ter vergelijking : voor het maneuver 45 ° bocht met trekker oplegger, krijgt de leerling 2 volle minuten minder de tijd !
(28) manoeuvre CE Achteruitrijdend een ... - YouTube

Oh ja.
Om een misverstand te voorkomen ....
De kleurzones die op de laadkade geschilderd staan, hebben voor de proef BE geen enkele betekenis of waarde !
laat je daardoor dus niet misleiden !

Die staan er énkel op geschilderd omdat dezélfde laadkade (in andere opstellingen) ook gebruikt wordt voor C en CE.
(voor C/CE moet men het voertuig aan weerskanten in de groene zones opstellen, netjes in het midden).

Waarom schrijf ik dit ?
Ik heb ooit 's meegemaakt omdat een leerling al direct een ONVOLDOENDE opliep.
De leerling had om 1 of andere reden naar de groene zone van de laadkade gemikt.
Maar was net daardoor véél te ver van de boordsteen geëindigd natuurlijk.
+ 50 cm leverde al direct een onvoldoende op.
Examinator heeft 'm eerst nog even een hint gegeven cfr boordsteen,
maar 't mocht toen niet baten.
Dan nerveus geworden, en ook nog 's tegen de dissel gereden bij het aankoppelen, zijn tweede onvoldoende .....

Ik kon daar weinig tegenover zetten.
De examinator had bij zijn uitleg héél duidelijk vermeld dat hij niet naar de kleurzones diende te kijken,
maar énkel dicht genoeg bij de boordsteen + dicht genoeg bij de laadkade.
En hij heeft nog een goeie hint ter herkansing gegeven .....
maar als 't kwartje dan nog niet valt ....



vraag 2.

Nadat je afkoppelt,
éérst vooruit rijden, en 50 m weer achteruit rijden tussen de lijnen (ditmaal dan zonder aanhangwagen)
en je auto naast de aanhangwagen opstellen, tussen de witte lijnen
weer vooruit rijden tot naast het gele baken
achterwaarts in een s-beweging naar de aanhangwagen rijden
zo evenwijdig mogelijk voor de aanhangwagen opstellen
(chirurgische precisie verwacht men niet, maar toch zo evenwijdig mogelijk)
ook ervoor zorgen dat je min of meer op dezelfde lijn opgesteld staat als de aanhangwagen

Opgelet : rij NIET tegen de dissel ! (beoordeling ONVOLDOENDE)
Je mag de aanhangwagen manueel 1 meter dichterbij trekken om aan te koppelen

Opgelet als je aankoppelt : éénmaal de handrem van de aanhangwagen gelost,
mag je de aanhangwagen NOOIT loslaten, totdat hij vastgekoppeld is aan de trekhaak van het trekkend voertuig
(om wegbollen van de aanhangwagen te vermijden)
Met dank aan Bert Covens
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Railroadman
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2022, 16:13

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door Railroadman »

Ik heb 2 weken geleden mijn BE behaald via de rijschool .
Nu wou mijn vrouw dit ook behalen maar met vrije begeleiding (met mijn schoonvader) . We hebben een combinatie auto -caravan waar de mtm totaal juist 3500 kg is . Als ik het praktijkexamen papier erbij neem zie ik dat dit geen probleem is ..
Voorwaarden zijn minimaal 9 meter en aanhanger last 900 kg minimaal ... aan deze voorwaarden voldoen we .

Dus de combinatie waar ze het examen mee gaat afleggen kun je met een B rijbewijs mee rijden in dit geval.... en toch mogen we hier het examen BE mee uitvoeren....

Voor een rijbewijs b + code 96b te halen echter moet je wel meer dan 3500 kg mtm hebben
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

Railroadman schreef: 16 apr 2022, 16:28 Ik heb 2 weken geleden mijn BE behaald via de rijschool .
Nu wou mijn vrouw dit ook behalen maar met vrije begeleiding (met mijn schoonvader) . We hebben een combinatie auto -caravan waar de mtm totaal juist 3500 kg is . Als ik het praktijkexamen papier erbij neem zie ik dat dit geen probleem is ..
Welkom in Absurdistan ... :wink:


Edit :

En heb me weer laten vangen met de "nieuwe" en "oude" regeling - het is nog absurder ...


Of eerder, de verschillen in definitie vd categorie en geldigheid vh rijbewijs ...

Definitie

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/625-t2

5° Categorie B : auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.

Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.


Eerste lid is de klassieke B + 750 kg

Tweede lid is B + code 96



Maar ga je dan bij de geldigheid vh rijbewijs kijken, staat er weer wat anders ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs3afd2

§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 16 apr 2022, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Railroadman
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2022, 16:13

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door Railroadman »

Inazuma schreef: 16 apr 2022, 17:11
Railroadman schreef: 16 apr 2022, 16:28 Ik heb 2 weken geleden mijn BE behaald via de rijschool .
Nu wou mijn vrouw dit ook behalen maar met vrije begeleiding (met mijn schoonvader) . We hebben een combinatie auto -caravan waar de mtm totaal juist 3500 kg is . Als ik het praktijkexamen papier erbij neem zie ik dat dit geen probleem is ..
Welkom in Absurdistan ... :wink:

(Het absurde is de B+code 96 hier, evenveel zever als B+E, maar voor een beperkter rijbewijs )

Dus de combinatie waar ze het examen mee gaat afleggen kun je met een B rijbewijs mee rijden in dit geval....
"Neen

B laat slechts een aanhangwagen toe tot MTM van hoogstens 750 kg"

Op examen B+E moet je minstens aanhanger hebben van 1000kg MTM, en minimaal effectief gewicht van 800 kg
Daar mag je dus met rijbewijs B NIET mee rijden.


Met B+code 96 misschien, afhankelijk van MTM vd combinatie, die tussen 3500 en 4250 kg moet liggen.
Met B+E maakt de MTM van het samenstel niet uit - zolang MTM aanhanger hoogstens 3500kg is.

Trekker moet altijd categorie B zijn

https://assets-global.website-files.com ... -CAN_V.pdf
Zo eenvoudig is het niet .. met een B rijbewijs mag je een aanhanger trekken zolang je combinatie mtm niet meer is dan 3500 kg

Mijn auto mtm = 2200 kg
Caravan mtm = 1300 kg
Totaal 3500 kg = rijbewijs B voldoende 😅
Inazuma
Berichten: 11306
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijkexamen rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

.
Plaats reactie