Verkeerskussen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Verkeerskussen

Bericht door GRO »

Vraagje aan moderators en deskundigen:
Stel in een zone 50 ligt een verkeerskussen.
Wat zijn de specifieke regels i.v.m. rijden over, snelheid, inhalen op een verkeerskussen?

Afbeelding
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeerskussen

Bericht door Benny Stinkens »

Rijden: Plaats nog steeds rechts op de rijbaan.
Snelheid: Indien geen verhoogde inrichting, aanpassen aan de omstandigheden
Inhalen: Indien geen verhoogde inrichting, als het veilig zou kunnen (wat ik betwijfel), niet verboden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeerskussen

Bericht door Inazuma »

KB over verhoogde inrichtingen voorziet uitsluitend verkeersdrempels en verkeersplateau's

Voor de rijbaankussens gelden dus in geen geval de bepalingen van Art 22 ter (verhoogde inrichtingen) van de wegcode


Er rijst eerder de vraag of die dingen wel legaal zijn ...
Opzettelijk aangebrachte hindernissen, die typisch niet gesignaleerd worden, en zelfs @ 30 vaak niet te nemen zijn
(sommige BXL varianten moet je aan 30 niet passeren)


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 72-art1-11

Artikel 1

De verhoogde inrichtingen op de openbare weg, bedoeld in artikel 22ter van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 9 oktober 1998, mogen slechts bestaan uit :

hetzij een verhoging in de vorm van een sinuslijn, hierna te noemen «verkeersdrempel» en die moet beantwoorden aan de technische voorschriften gegeven in bijlage 1 tot dit besluit;

hetzij een vlakke verhoging waarvan het lengteprofiel trapezoïdaal is, met schuin afgewerkte hellingen, sinusoïdaal of vlak, hierna te noemen «verkeersplateau» en die moet beantwoorden aan de technische voorschriften gegeven in bijlage 2 tot dit besluit.




Beide hindernissen moeten verplicht over volle breedte van de rijbaan aangebracht worden

Zie Art 3 en 4 , wat bij kussen dus niet geval is

die voldoen dus hiermee al nooit aan voorwaarde om een verhoogde inrichting te zijn ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verkeerskussen

Bericht door GRO »

https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... mzendbrief
Hier heeft wegcode het over rijbaankussen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeerskussen

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 22 jan 2022, 18:01 https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... mzendbrief
Hier heeft wegcode het over rijbaankussen.
Da's maar een ministeriële omzendbrief, niet de wegcode
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeerskussen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb niet de hele tekst gelezen van deze omzendbrief, maar sommige dingen helpen je al bij je vraag Eugeen. :idea:
3.1.1. Definitie

Voor het eerst gebruikt in Berlijn, bestaan ze uit een verhoging van de rijbaan, maar anders dan de conventionele verhoogde inrichtingen die gereglementeerd zijn (koninklijk besluit van 9 oktober 1998) en die de snelheid tot 30 km per uur beogen te matigen, strekken ze zich niet uit over de volledige breedte van de rijbaan.

Het doel ervan is minder hinder teweeg te brengen voor de voertuigen voor gemeenschappelijk vervoer en voor de zware voertuigen, terwijl dan anderzijds de andere voertuigen, behalve de tweewielers, gedwongen worden half over de inrichting te rijden zodat een vertragingseffect ontstaat.

3.1.2. Geometrische kenmerken

Het rijbaankussen moet beantwoorden aan de dubbele vereiste van doeltreffendheid en aanvaardbaarheid.

Al moet het overschrijden ervan dus tot een zeker ongemak leiden, toch moet rekening gehouden worden met het wegcontact van de voertuigen.

Het is niet a priori een inrichting voor 30 km/u, alhoewel ze, rekening houdend met bepaalde geometrische kenmerken van bijzondere aard, in bijkomende orde gebruikt zou kunnen worden in zones 30.
Bron: https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... mzendbrief
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie