Geldigheid theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog geldig.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Geldigheid theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog geldig.

Bericht door Gast »

Ik wilde vandaag voor de tweede keer praktijkexamen afleggen, helaas kon dit niet doordat de geldigheid van mijn theorie verstreken was.

Ik heb op 2 januari 2019 mijn theorie succesvol gedaan. De geldigheid hiervan is dus onlangs verstreken op 2 januari 2022.
Mijn voorlopig rijbewijs echter is nog geldig tot 30 januari 2022.

Mijn vraag: stel dat ik VOOR het vervallen van mijn voorlopig rijbewijs op 30/01 opnieuw een succesvol theorie-examen afleg, voor 30/01 tweede praktijkexamen afleg en NIET slaag hiervoor, moet ik dan NA 30/01 in februari/maart opnieuw een theorie-examen afleggen als ik een februari/maart een voorlopig rijbewijs M12 wil aanvragen?

Anders gezegd, als ik nu nog voor 30/01 mijn theorie opnieuw succesvol doe, is de geldigheid van dit theorie-examen dan 3 jaar of slechts een twee-tal weken tot eind januari omdat dan mijn voorlopig rijbewijs dan vervalt?
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Geldigheid theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog geldig.

Bericht door NeGeNdUuSt »

Denk wat misschien het beste voor jouw geval zal zijn is zo snel mogelijk terug opnieuw jouw theorie behalen.
En beginnen hopen dat er dan nog een gaatje vrij komt bij het gewenste examencentrum voor dat jou verloopig rijbewijs vervalt . Hopelijk kunnen de medewerkers van deze site een betere inzagen gegeven omwille van jouw probleem/vraag.

Ik heb in het verleden toen ik voor rijbewijs b wou gaan is bij mij ook mijn theorie vervallen+verloopig rijbewijs en toen heb ik alles opnieuw moeten behalen en via de rijschool mijn praktijkexamen moeten doen voor de auto.
Gast

Re: Geldigheid theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog geldig.

Bericht door Gast »

Ja, als ik volgende week theorie opnieuw doe en slaag en de geldigheid is 3 jaar dan kies ik hier uiteraard voor. Maar stel dat ik volgende week opnieuw theorie-examen doe, en de geldigheid van mijn nieuwe succesvolle theorie-examen bedraagt slechts een paar dagen totdat mijn voorlopig rijbewijs vervalt op 30/01 dan lijkt mij dit een verspilling van geld en tijd aangezien ik dan toch in februari opnieuw theorie zou moeten afleggen. In dat geval wacht ik dan liever tot februari om opnieuw theorie te doen +6u rijles te volgen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Geldigheid theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog geldig.

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: 12 jan 2022, 09:08 Anders gezegd, als ik nu nog voor 30/01 mijn theorie opnieuw succesvol doe, is de geldigheid van dit theorie-examen dan 3 jaar of slechts een twee-tal weken tot eind januari omdat dan mijn voorlopig rijbewijs dan vervalt?
Je theorie blijft 3 jaar geldig ook al vervalt jou voorlopig rijbewijs. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Geldigheid theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog geldig.

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef: 12 jan 2022, 11:00
Gast schreef: 12 jan 2022, 09:08 Anders gezegd, als ik nu nog voor 30/01 mijn theorie opnieuw succesvol doe, is de geldigheid van dit theorie-examen dan 3 jaar of slechts een twee-tal weken tot eind januari omdat dan mijn voorlopig rijbewijs dan vervalt?
Je theorie blijft 3 jaar geldig ook al vervalt jou voorlopig rijbewijs. :idea:
Bedankt voor het antwoord Benny. Toen ik deze vraag vanmorgen stelde in het examencentrum kreeg ik hier geen duidelijk antwoord op en gaven ze mij precies de indruk dat het nieuwe theorie-examen slechts geldig zou zijn tot 30/01. Maar bon, ik kan ze natuurlijk ook verkeerd begrepen hebben. Zal ze nog eens bellen straks.

Bedankt voor de hulp!
Plaats reactie