Parkeervakken in koolmijnlaan (Heusden-Zolder)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Parkeervakken in koolmijnlaan (Heusden-Zolder)

Bericht door Ebu26 »

In de Koolmijnlaan in Heusden-Zolder zijn er donkergrijze parkeervakken met witte hoeken, mogen voertuigen voor, achter of tussen die vakken stilstaan of parkeren? Waarom zijn die vakken daar? Waarom is dat geen gewone gelijkgrondse berm waar men kan parkeren en stilstaan?

Afbeelding

Ik wil voorbeelden geven op Google Street View:
1. hier bijvoorbeeld, zie je een donkergrijze parkeervak tussen de steen en boom. Als daar ipv een lange Mercedes een korte Toyota Aygo dichtbij de boom stond, mag een andere voertuig dan voor de Aygo parkeren met deels van de auto binnen, en deels buiten het vak? Want er is genoeg plaats.

en wat met motorfietsen? Mogen zij voor de lange Mercedes parkeren?

2. Hier nog een andere voorbeeld:
Mag ik voorbij de parkeerplaats voor personen met een handicap op die lege plaats achter de boom parkeren? Of moet ik in een van die donkergrijze vakken parkeren/stilstaan?

3. Is deze Mercedes fout geparkeerd?

4. Is deze zwarte Ford Focus fout geparkeerd/stilgestaan?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Parkeervakken in koolmijnlaan (Heusden-Zolder)

Bericht door Inazuma »

Dat zijn markeringen voorzien voor in een parkeerzone
Parkeerzone is enkel gedefinieerd als wat er in Art 75.2 is - rechts van de denkbeeldige rand vd rijbaan
En dat is hier niet aan de orde ...

De markeringen zijn dus niet relevant, en mogen er dan eigenlijk zelfs niet staan ...
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 6/852-art1


In een (woon)erf mag eender welke soort witte markering parkeervakken aanduiden, maar dat is evenmin het geval hier ...
Plaats reactie