Snelheid voor spijkerbanden, kleine onduidelijkheid

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Flo12345
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2021, 15:08

Snelheid voor spijkerbanden, kleine onduidelijkheid

Bericht door Flo12345 »

Ik had een kleine vraag in verband met de snelheid voor spijkerbanden en kon dit niet terugvinden op een oude post op het forum.

In les 12 over snelheden staat namelijk dat de maximale snelheid 90km/u is op wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm.

Tegelijkertijd in les 31 over techniek staat dat de maximale snelheid 90km/u is op wegen met 2x2 rijstroken.

Op deze website (https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 851-art1-9) staat bij artikel 6,1° het volgende hierover: "tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting", waar er dus niks gezegd wordt over een berm.

Ik ben dus niet zeker of de middenberm noodzakelijk is? Of geldt de 90 km/u voor alle wegen met 2x2 rijstroken?

Alvast bedankt!
Flo
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheid voor spijkerbanden, kleine onduidelijkheid

Bericht door Inazuma »

Flo12345 schreef: 31 dec 2021, 15:19
In les 12 over snelheden staat namelijk dat de maximale snelheid 90km/u is op wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm.
Neen, daar staat dat het dan 120 is, tenzij verkeersborden wat anders aangeven ... met een voorbeeld van 90

https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... enbare-weg


Tegelijkertijd in les 31 over techniek staat dat de maximale snelheid 90km/u is op wegen met 2x2 rijstroken.
Mét spijkerbanden ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 851-art1-9

Artikel 6

Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :

1° tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;

2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.
Flo12345
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2021, 15:08

Re: Snelheid voor spijkerbanden, kleine onduidelijkheid

Bericht door Flo12345 »

Neen, daar staat dat het dan 120 is, tenzij verkeersborden wat anders aangeven ... met een voorbeeld van 90

https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... enbare-weg
Op de link die u post, namelijk les 12, staat toch het volgende in verband met snelheden voor spijkerbanden (wat mijn originele vraag was)

Spijkerbanden mogen tussen 1 november tot en met 31 maart geplaatst worden op voertuigen met een M.T.M. tot 3,5 ton.
Snelheid:
  • Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur.
  • Gewone wegen: maximaal 60 km/uur.


Ik zie hier geen melding van 120km/u in verband met snelheden met spijkerbanden.
Mét spijkerbanden ...
Inderdaad. Maar in die les 31 staat niks vermeld over het wel of niet aanwezig zijn van een middenberm. Daar staat dat bij 2x2 rijstroken de maximumsnelheid met spijkerbanden 90km/u is, in contrast met de les 12 wat ik hierboven citeer, waar er staat dat de maximumsnelheid met spijkerbanden 90km/u is indien het 2x2 rijstroken zijn met middenberm
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Snelheid voor spijkerbanden, kleine onduidelijkheid

Bericht door Benny Stinkens »

Op een 2 x 2 zonder middenberm mag je in Vlaanderen maar maximum 70 km/u rijden zonder spijkerbanden.
Ik zie niet zitten dat je er met spijkerbanden sneller zou mogen rijden.

Het eerste stukje tekst van art 6 mogen we dan ook niet uit het oog verliezen. :idea:

Artikel 6

Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen
, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt


@ Inazuma,

Ben je het met me eens als ik zou zeggen dat je 70 km/u zou mogen rijden op een 2 x 2 zonder middenberm met spijkerbanden :?:
Want als je alles naast elkaar leest is het voor de zoveelste keer weer een onduidelijke soep. :oops:

Mijn redenering:
Ik mag 90 km/u rijden op eender welke 2 x 2 met spijkerbanden.
ik hou rekening met Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen
Wat mij brengt tot 70 km/u op de 2 x 2 zonder middenberm en niet tot 60 km/u op alle andere wegen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheid voor spijkerbanden, kleine onduidelijkheid

Bericht door Inazuma »

KB spijkerbanden is nooit aangepast aan de aanpassingen aan Art 11 (snelheidsbeperkingen) in de wegcode ...
Mijn redenering:
Ik mag 90 km/u rijden op eender welke 2 x 2 met spijkerbanden.
ik hou rekening met Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen
Wat mij brengt tot 70 km/u op de 2 x 2 zonder middenberm en niet tot 60 km/u op alle andere wegen.
Ja
Voor zover er daar geen C43(90) staat ...
In WAL altijd ...

Is 1 gigantische puinhoop geworden, zeker met regionalisering
Flo12345
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2021, 15:08

Re: Snelheid voor spijkerbanden, kleine onduidelijkheid

Bericht door Flo12345 »

Hartelijk bedankt voor jullie uitleg! Ik denk dat ik er nu weer wat duidelijkheid in zie.
Plaats reactie