Vraag 1259

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Nele31

Vraag 1259

Bericht door Nele31 »

Ik dacht dat de achtermistlichten bij sneeuw of mist enkel moesten branden als er minder dan 100 meter zichtbaarheid is. Ik begrijp het antwoord van deze vraag dus niet goed...
Nele31

Re: Vraag 1259

Bericht door Nele31 »

Het gaat over vraag 12590 (fout in onderwerp): Het sneeuwt niet meer, mag het achtermistlicht nog even blijven branden? (met foto met goede zichtbaarheid)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 1259

Bericht door Benny Stinkens »

Het mag zoals in de vraag staat dus niet meer branden :idea: (zie wettekst)

2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 1259

Bericht door de rijprof »

Klopt, je geeft zelf het antwoord:
Ik dacht dat de achtermistlichten bij sneeuw of mist enkel moesten branden als er minder dan 100 meter zichtbaarheid is.
Behalve dat je sneeuw zegt i.p.v. sneeuwval en dat maakt een groot verschil.
In de wettekst (wegcode) staat: bij sneeuwval en 'minder dan 100 meter zichtbaarheid'.
Dat is niet hetzelfde dan wanneer er sneeuw ligt waarbij de zichtbaarheid (meestal) goed is.

Als er sneeuw valt, is de zichtbaarheid minder dan 100 m (mistlicht aan).
Als het gestopt is met sneeuwen, is de zichtbaarheid meer dan 100 m (mistlicht uit).

Soms moet je de theorie voorstellen in de praktijk en je afvragen waarom.
Dat is gemakkelijker om te begrijpen dan zomaar uit het hoofd te leren :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie