vraagje over het reglement

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Simon1
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2021, 11:17

vraagje over het reglement

Bericht door Simon1 »

Dag forumleden

In het reglement staat dat, wanneer de driekleurige verkeerslichten op rood staan en er tegelijk een groene pijl brand, dat voorbij mag gereden worden in de richting van de pijl, op voorwaarde dat voorrang wordt verleend aan bestuurders uit andere richtingen en aan voetgangers.

Kan iemand hiervan een voorbeeld geven in beide situaties (bestuurder uit andere richting en voetganger)?

Groetjes
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraagje over het reglement

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding

Kijk goed naar de tekening. :idea:
Het verkeer wat links of rechts van de blauwe auto komt heeft nog steeds groen en dus ook voorrang.
Net zoals de voetganger.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Simon1
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2021, 11:17

Re: vraagje over het reglement

Bericht door Simon1 »

Cool, dank u.

Ik heb nog 2 vraagjes. In het reglement staat een paar keer : "als de verkeersbehoefte het toelaat"
- Een vluchtheuvel moet rechts voorbijgereden worden, tenzij de behoefte van het verkeer het rechtvaardigt om hem links voorbij te rijden.
- Een spoorvoertuig rechts moet ingehaald worden, tenzij, bij rijbanen met éénrichtingsverkeer, de behoefte van het verkeer het rechtvaardigt om links in te halen.

Heb je hier soms voorbeelden van?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraagje over het reglement

Bericht door GRO »

Mag ik even iets vragen. Hoe leer jij de theorie, want je gebruikt termen die wij niet gebruiken.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje over het reglement

Bericht door Inazuma »

Simon1 schreef: 07 okt 2021, 13:40 - Een vluchtheuvel moet rechts voorbijgereden worden, tenzij de behoefte van het verkeer het rechtvaardigt om hem links voorbij te rijden.
Zal nagenoeg nooit gebeuren of toegelaten zijn, tenzij met bord Afbeelding
- Een spoorvoertuig rechts moet ingehaald worden, tenzij, bij rijbanen met éénrichtingsverkeer, de behoefte van het verkeer het rechtvaardigt om links in te halen.
Als het rechts te druk is, of er is geen plaats - maar dan moet het links nog kunnen ook ... vaak kan dat dan ook niet (fysiek geen plaats, tegenliggers, ...)
Simon1
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2021, 11:17

Re: vraagje over het reglement

Bericht door Simon1 »

GRO schreef: 07 okt 2021, 13:50 Mag ik even iets vragen. Hoe leer jij de theorie, want je gebruikt termen die wij niet gebruiken.
Ik heb enige tijd geleden een aantal boeken uit de bibliotheek uitgeleend. Ik denk dat het uit dit boek kwam, maar ik ben niet zeker.
https://www.alletheorieboeken.be/theori ... e-methode/
In ieder geval kan je het wel terugvinden in de wegcode.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraagje over het reglement

Bericht door GRO »

Misschien is het nuttig om toch deze link te gebruiken.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... ijbewijs-b

Klik bovenaan die site ook even op REACTIES
Plaats reactie