Ritsen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Ritsen

Bericht door Gast »

Beste

Ik heb een vraag i.v.m. het ritsen. Onlangs moest ik een vraag beantwoorden die ging als volgt : 'Moet je ritsen als er sterk vertraagd verkeer is om de autosnelweg op te rijden (bij de oprit) ?'
Ik begrijp echter niet goed waarom in dit geval ritsen niet verplicht is. Zou u dit kunnen uitleggen ?

Met vriendelijke groeten.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Ritsen

Bericht door Rafael »

Een oprit wordt aanzien als een kruispunt waarbij de bestuurders die de snelweg willen oprijden voorrang moeten verlenen. Op de oprit zal je ook een B1-verkeersbord zien:

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ritsen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 01 aug 2021, 13:35 Onlangs moest ik een vraag beantwoorden die ging als volgt : 'Moet je ritsen als er sterk vertraagd verkeer is om de autosnelweg op te rijden (bij de oprit) ?'
Ik begrijp echter niet goed waarom in dit geval ritsen niet verplicht is. Zou u dit kunnen uitleggen ?
Aan opritten staat een verkeersTEKEN: het voorrangsbord B1 zoals Rafael al stelde

Ritsen is een verkeersREGEL inzake voorrang (Artikel 12bis)


Verkeerstekens gaan boven verkeersregels

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/105-art6

Art 6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Gast

Re: Ritsen

Bericht door Gast »

Heel erg bedankt en mijn excuses voor het storen en de last !
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ritsen

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: 01 aug 2021, 15:28 Heel erg bedankt en mijn excuses voor het storen en de last !
Een vraag stellen is helemaal niet storen en ook geen last :idea:
Als er niemand vragen zou stellen zou dit forum niet bestaan :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie