Remmen met ABS (vraag 2564,...)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Elise Van Dyck

Remmen met ABS (vraag 2564,...)

Bericht door Elise Van Dyck »

In de theorie staat dat remmen met ABS niet bepaalt korter of langer kan duren dan remmen zonder ABS. Maar in het antwoord van de vraag tussen haakjes in het onderwerp van dit bericht, staat dat het de remafstand verminderd. Kan iemand mij dit eens uitleggen? Ik ben heel verward omdat in mijn ogen de theorie en oefenvragen mekaar tegen spreken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remmen met ABS (vraag 2564,...)

Bericht door GRO »

In de theorie staat dat remmen met ABS NIET ALTIJD wil zeggen dat de remafstand korter zal zijn.

Het kan in sommige gevallen zelfs langer zijn. Heeft te maken met de ondergond.

De vraag gaat over: meestal

Te onthouden over ABS.
- rempedaal krachtig diep indrukken.
- het remmen zal een vreemd geluid maken, maar dat is normaal.
- ABS zorgt ervoor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens het remmen.
- Op nat wegdek zal de remafstand met ABS wat langer zijn dan met ABS op een droog wegdek.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen met ABS (vraag 2564,...)

Bericht door Inazuma »

Officiële examenvragen dateren nog uit periode dat ABS redelijk nieuw was en nog niet al te best werkte

Je wielen blokkeerden dan wel niet meer
Maar slechte ondergrond -zelfs 1 slechte wegnaad- kon je remafstand aanzienlijk verlengen
Als je wist wat je deed, kon je toen sneller stilstaan zonder dan met ABS

Recente ABS systemen werken dermate snel en goed dat zeer weinig bestuurders zelf nog sneller zouden kunnen stilstaan in de meeste omstandigheden ... buiten sneeuw/ijs (en off-road).


Maar de vragen zijn nog altijd geïnspireerd op de beginperiode, 30 jaar geleden, toen ABS "betaalbaar" werd
(was indertijd vaak 1 van de duurste opties die je kon kiezen)
Plaats reactie