hoofdstuk 6: de openbare weg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sofieknock

hoofdstuk 6: de openbare weg

Bericht door sofieknock »

Hallo!
Ik heb een vraagje over oefenvraag 994. Deze uitleg staat er: 'Je riskeert een onmiddellijke intrekking van je rijbewijs van zodra je méér dan 30 km/u te snel rijdt op autosnelwegen, autowegen en gewone wegen. Rij je echter in de bebouwde kom, een zone 30, of een woonerf meer dan 20 km/uur te snel, dan riskeer je ook een onmiddellijke intrekking.'

Is dit dat niet tegenstrijdig met wat er in het boek staat? Volgens mij heb ik geleerd dat als je op een autosnelweg, autoweg of gewone weg meer dan 40 km/u te snel rijdt, je een intrekking van je rijbewijs riskeert (en dus niet vanaf 30 km/u te veel) en in de bebouwde kom, een zone 30, of een woonerf is het volgens het boek 30 km/u te veel (in plaats van 20 km/u).

Ik ben hierdoor even in de war... Wat is het juiste antwoord?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: hoofdstuk 6: de openbare weg

Bericht door Inazuma »

Het is alletwee juist ...

Het éne is 15 dagen onmiddellijke intrekking rijbewijs als beveiligingsmaatregel, meteen na vaststelling van de inbreuk.

Het andere is een verval van het recht een motorvoertuig te besturen, als straf voor de politierechtbank (maanden, jaren) nadien.
sofieknock

Re: hoofdstuk 6: de openbare weg

Bericht door sofieknock »

Super, dankuwel!!!
ErikCa

Re: hoofdstuk 6: de openbare weg

Bericht door ErikCa »

Inderdaad verwarrend , maar zie ook hfdst 12 blz 84 onderaan en blz 85 bovenaan. verschil tussen onmiddelijke intrekkingen vervallenverklaring in tabel.
Esmee

Oefenvragen over Hoofdstuk 12: snelheid vraag

Bericht door Esmee »

Ik had vraag 11239 over snelheid. Hieronder was de vraag met de mogelijke antwoorden:
Op een verhoogde inrichting vertraagt een fietser om linksaf te slaan.
Mag je die fietser rechts inhalen.

A. Ja.
B. Ja, op voorwaarde dat je de nodige zijdelingse tussenafstand laat.
C. Neen.

ik had C aangeduid en het werd als fout gezien en de verbetering zei: JUIST = B. De maximaal toegelaten snelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur. Je mag niet LINKS inhalen.

Ik snap nog steeds niet wat hier fout is, je mag toch in geen enkel geval rechts inhalen?
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Oefenvragen over Hoofdstuk 12: snelheid vraag

Bericht door Rafael »

Esmee schreef: 17 jul 2021, 09:07 Ik snap nog steeds niet wat hier fout is, je mag toch in geen enkel geval rechts inhalen?
Er zijn situaties waarin dat wel mag, zie daarvoor dit hoofdstuk :D
Plaats reactie