7104

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Serge_Antwerp

7104

Bericht door Serge_Antwerp »

Deze vraag is dubbelzinnig:
In een fietsstraat mogen auto's de fietsers niet inhalen.
Maar mogen auto's fietsers links inhalen die op een fietssuggestiestrook rijden?

Eerste vraag is... mag je niet inhalen in een fietsstraat... antwoord... nee
Tweede gedeelte van de vraag is... mag je inhalen als de fietser zich op een rode fietssuggestiestrook bevindt... antwoord zou hier toch ook moeten zijn... nee
Want het is en blijft een fietsstraat... en een fietssuggestiestrook is geen fietspad maar maakt deel uit van de rijbaan.
Het slaat dan toch helemaal nergens op dat je ergens een fietsstraat maakt en daar dan toch laat inhalen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 7104

Bericht door Rafael »

Er is niet gezegd dat die fietssuggestiestrook in een fietsstraat ligt...
Serge_Antwerp

Re: 7104

Bericht door Serge_Antwerp »

Hi Rafael, bedankt voor je snelle antwoord... dat kan idd de enige verklaring zijn... Thanks! ;-)
Echter, dat is wel lekker onduidelijk... :D
- een foto zetten met enkel de zoneborden van een fietsstraat
- de vraag openen met een verduidelijking over een fietsstraat...
- om dan vervolgens enkel specifiek in te gaan op de wegmarkering...
Zou men dan niet beter de vraag duidelijk stellen, door een illustratie van de situatie die wél van toepassing is, met de fietssuggestiestrook? Of kunnen we op het examen ook dergelijke misleidende vraagstelling krijgen? Mij lijkt het toch een beetje een vreemde in de bijt in vergelijking met de andere vragen.
Groeten,
;-)
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 7104

Bericht door Rafael »

Ik persoonlijk vind de vraag niet verwarrend noch onduidelijk eigenlijk, hoewel ik je punt ergens ook wel begrijp.

Een vergelijkbare vraag (die ik nu verzin): Op een autosnelweg geldt een minimumsnelheid van 70 km/u. Maar mag je op een autoweg trager rijden dan 70 km/u?

De echte examenvragen zijn normaal niet misleidend, gewoon rustig de vraag lezen en je verstand er bij houden, dan lukt het wel :D
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 7104

Bericht door Inazuma »

Probleem is dat er ook fietsstraten zijn met fietssuggestiestroken ... of zoiets

Soms lagen die suggestiestroken er al voor de fietsstraat

Maar fietsstraten blijken ook aanleiding te geven tot allerhande markeringen die nergens op slaan


Ik zou in de vragen dan ook geen koppeling maken tussen beide ondingen
't Is al erg genoeg zo ...
Serge_Antwerp

Re: 7104

Bericht door Serge_Antwerp »

Hi Rafael
Dan denk ik dat je de essentie van mijn punt toch niet helemaal begrepen hebt.
Mijn punt is namelijk niet dat de tekst op zich verwarrend is maar dat de foto die ernaast staat het verwarrend maakt. En bijgevolg de tekst ook verwarrend wordt. Door de foto.
Want de kern van de vraag gaat over een situatie in een "niet-fietsstraat", bijgevolg zal de huidige illustratie van een fietsstraat of fietsstraat zone-bord je juist doen denken dat de fietssuggestiestrook, waarvan vermelding gemaakt wordt in de vraag, zich in een fietsstraat bevindt.
Hopelijk is het punt nu wel duidelijk. ;-)
De juiste foto naast deze vraag zou een foto zijn van een straat met de juiste situatie, maw een straat met een fietssuggestiestrook.
Groetjes,
;-)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 7104

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn mening is dat de vraag toch wel voor verbetering vatbaar is. :idea:

De vraag die ik me dan weer stel is: Hoe zit het met het echte examen :?:
Is dit een bestaande vraag :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 7104

Bericht door GRO »

Hoe het op het echte examen is, vraag je best in het examencentrum. Ik kreeg wel een mail van iemand die beweerde dat men iets vroeg over een fietssuggestiestrook en op de afb stond een fietsstraat met bord. Ik kan dat natuurlijk niet controleren.

Deze vraag is een normale GRO vraag.
We herhalen iets i.v.m. de theorie over de fietsstraat.
Dan vragen we hoe het juist zit bij een fietssuggestiestrook.

Zoals Rafael schreef: stel dat we een afb geven van een bord van de autosnelweg en we vermelden dan dat je op een autosnelweg minimaal 70 km/uur moet rijden. En dan vragen we of dat ook zo is op een autoweg.
Ik weet niet wat daar verwarrend aan is.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 7104

Bericht door GRO »

GRO schreef: 30 jun 2021, 13:40 Hoe het op het echte examen is, vraag je best in het examencentrum. Ik kreeg wel een mail van iemand die beweerde dat men iets vroeg over een fietssuggestiestrook en op de afb stond een fietsstraat met bord. Ik kan dat natuurlijk niet controleren.

Deze vraag is een normale GRO vraag.
We herhalen iets i.v.m. de theorie over de fietsstraat.
Dan vragen we hoe het juist zit bij een fietssuggestiestrook.

Zoals Rafael schreef: stel dat we een afb geven van een bord van de autosnelweg en we vermelden dan dat je op een autosnelweg minimaal 70 km/uur moet rijden. En dan vragen we of dat ook zo is op een autoweg.
Ik weet niet wat daar verwarrend aan is.
Afbeelding
Serge_Antwerp

Re: 7104

Bericht door Serge_Antwerp »

Beste GRO,

Just for the sake of the argument zal ik het dan proberen nóg duidelijker te maken. Het is omdat ik dit een fantastisch initiatief vind, dat de andere boekjes/oplossingen ver overklaste, dat ik hier met plezier even tijd in wil steken.

Dus...
  • Ten eerste toont men een foto van een andere omgeving dan degene waarover het gaat, dat is op zijn minst gezegd, niet de beste illustratie voor een vraag.
    Ten tweede echter, en de foto even buiten beschouwing gelaten, is het in de huidige vraagstelling zelfs niet duidelijk in welke omgeving je rijdt... een fietsstraat of een gewone straat. Beide zijn mogelijk maar leiden elk tot een ander antwoord. Daarom kan je op basis van deze zinsconstructie geen van beide uitsluiten in je denkproces.... (tel daar dan de foto nog bij en je neigt eerder naar de fietsstraat... wat overduidelijk niet het juiste antwoord genereert)
    Ten derde is het belangrijk in MCQ vraagstelling dat er maar 1 scenario/antwoord mogelijk of het beste is... zoniet krijg je een vraag waarop meer dan 1 antwoord even correct is en dus een ongeldige MCQ vraag.
Maw aangezien je MCQ-vragen creëert om mensen voor te bereiden voor een examen dat zo al heel verwarrend kan zijn, is onnodige dubbelzinnigheid en/of onduidelijkheid natuurlijk net niet de bedoeling.

Als ik dan even mag ingaan op het voorbeeld dat jullie geven over de autoweg versus autosnelweg, dan illustreert perfect wat ik jullie probeer uit te leggen, want daar doe je het wel juist aangezien je daar wél duidelijk maakt dat de kernvraag nu over de autoweg gaat... maw het probleem is niet dat je 2 zaken vergelijkt, het probleem is dat je in je vraagstelling rond de fietsstraat niet duidelijk bent dat het laatste gedeelte van de vraag waarop je werkelijk moet antwoorden over een niet-fietsstraat gaat... dat kan je daar niet uithalen.

Dus voor de volledigheid moet ik eigenlijk terugkomen op mijn laatste post want het is niet enkel de visual, het is wel degelijk beide:
1. geen juiste vraagstelling
2. geen juiste illustratie

Maar ik kan me vergissen en misschien is het juist niet de bedoeling om duidelijk te zijn en verwarring te voorkomen.
In dat geval kan de vraag zo natuurlijk wel blijven staan.
;-)

PS: als ik de vraag zou krijgen op het examen zal ik jullie zeker iets laten weten
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 7104

Bericht door Inazuma »

Ontwerp fietsstraat in Bissegem

Met wat perfect als "suggestiestroken" kan doorgaan

Mix die 2 dingen niet ...


Afbeelding

© HLN
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 7104

Bericht door de rijprof »

Mix die 2 dingen niet ...
Inderdaad. Daarom vind ik ook dat Serge_Antwerp een punt heeft.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie