Mogen andere bussen, zoals touristen-of schoolbussen gebruik maken van de busstrook

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Kelbern
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2021, 13:05

Mogen andere bussen, zoals touristen-of schoolbussen gebruik maken van de busstrook

Bericht door Kelbern »

Dames en heren ik heb een vraagje:

Mogen andere bussen, zoals touristen-of school, of andere bussen gebruik maken van de busstrook ?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mogen andere bussen, zoals touristen-of schoolbussen gebruik maken van de busstrook

Bericht door Inazuma »

Kelbern schreef: 08 jun 2021, 12:21 Mogen andere bussen, zoals touristen-of school, of andere bussen gebruik maken van de busstrook ?
Dat zijn autocars ...

Mag indien de signalisatie aangevuld is met symbool autocar, of woon-werk (fabriekje onder een dak - moet ook in zwart-op-geel op de bus hangen) uit deze afbeelding:

Afbeelding


Schoolvervoer mag op de voorbehouden rijstrook , maar op de bijzondere overrijdbare bedding enkel mits symbool autocar ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mogen andere bussen, zoals touristen-of schoolbussen gebruik maken van de busstrook

Bericht door Inazuma »

Wetgeving in Art 72.5 (voorbehouden rijstrook) en (voor de BOB) 72.6 :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /258-art72
Yves82

Re: Mogen andere bussen, zoals touristen-of schoolbussen gebruik maken van de busstrook

Bericht door Yves82 »

Hoi iedereen; ik ben nieuw hier en ga dus voor het eerst een vraag posten.

Mag een busje met het symbool "schoolvervoer" op een bijzonder overrijdbare bedding rijden indien er enkel een klassiek F18 bord naast de rijbaan staat, dus zonder extra uitzonderingen? Met het symbool "schoolvervoer" bedoel ik het gele bord van 40x40cm aangebracht op het busje met daarop het symbool van 2 kinderen.

Ik heb de wegcode erop nagelezen en volgens mijn opzoekingen mag het niet.
Alvast dank voor jullie reacties.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mogen andere bussen, zoals touristen-of schoolbussen gebruik maken van de busstrook

Bericht door Inazuma »

Wetgeving:

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... biapbuysfn


Schoolvervoer mag inderdaad niet zonder dat symbool op de bus en naast de bijzondere overrijdbare bedding (BOB) volgens Artikel 72.6

De BOB is enkel voor "schoolvervoer van personen met een handicap"
Indien zo voorzien met bordjes
Dus zelfs gewoon schoolvervoer mag daar niet op ...


72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer alsook aan voertuigen als bedoeld in artikel 39bis wanneer zij worden gebruikt voor schoolvervoer van personen met een handicap en aangegeven met het hiernavolgende symbool:

Afbeelding



Op een voor bussen voorbehouden rijstrook, volgens Artikel 72.5 , mogen die dan weer zonder meer op rijden ... :roll:



Als er een "bus" symbool op / onder de borden F17 of F18 staat, mag alle schoolvervoer (en dan pas ook toeristenbussen) dan weer wel op beide ...

Afbeelding
Yves82

Re: Mogen andere bussen, zoals touristen-of schoolbussen gebruik maken van de busstrook

Bericht door Yves82 »

ok hartelijk dank; ik dacht het al :p
Plaats reactie