Helling

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ruthie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2021, 22:16

Helling

Bericht door Ruthie »

12306
433
Kan iemand mij aub de helling uitleggen en her verschil van die 2 vragen? Eens mag inhalen eens niet :roll:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Helling

Bericht door GRO »

Vraag 433
Er staat in de vraag dat het een weg met eenrichtingsverkeer is en op de afb zie je dat die dus bestaat uit twee rijstroken in dezelfde rijrichting.

Bij de andere vraag is het een gewone weg, waar tegenliggers kunnen komen.
Ruthie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2021, 22:16

Re: Helling

Bericht door Ruthie »

Dus in twee rijstroken dezelefde richting mag? En bij tweedeafbeelding omdat er staat als er geen tegenligger komt moet ik zelf begrijpen dat er twee rijstroken in verschillende richting zijn en dat mag dan niet?
Ruthie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2021, 22:16

Re: Helling

Bericht door Ruthie »

Dus bin rijstroken in dezelefde richting mag inhalen op helling? Maar bin tweede vraag omdat het zegt Al's geen tegenligger komt moet ik begrijpen dat het rijstroken zijn in tegenovergestelde richting en dat mag dan niet????
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Helling

Bericht door Inazuma »

Ruthie schreef: 08 jun 2021, 10:53 Dus bin rijstroken in dezelefde richting mag inhalen op helling?
Ja - nu, dat is tenminste de bedoeling, zie verder °)

Je mag inhalen op het deel van de weg dat voor jou bedoeld is , als een doorlopende streep de rijrichtingen scheidt.

De letterlijke tekst van het inhaalverbod en de uitzondering daarop:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /175-art17

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;



°) Als je Art 17.2.3° strikt leest, mag je in de situatie van vraag 433 NIET inhalen, ook al rij je op een éénrichtingsrijbaan met 2 rijstroken in dezelfde rijrichting en zijn er dus geen tegenliggers - wat uiteraard volstrekt absurd is ...

De doorlopende streep die de rijstroken scheidt overschrijden, mag toch al niet ...
Die doorlopende streep is er niet als de rijstroken gescheiden worden door een middenberm ipv een streep verf - maar is dus wel de voorwaarde waaronder die uitzondering op het inhaalverbod geldt

Dit is 1 van de flaters in het verkeersreglement die maar niet rechtgezet worden ...



Maar bin tweede vraag omdat het zegt Al's geen tegenligger komt moet ik begrijpen dat het rijstroken zijn in tegenovergestelde richting en dat mag dan niet????
In vraag 12306 rijdt de inhalende bestuurder op het weggedeelte van de tegenliggers ... die hij niet kan zien aankomen door de helling
Plaats reactie