Wegenwerken

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
E15

Wegenwerken

Bericht door E15 »

Hallo

Op mijn theorie-examen kreeg ik een foto te zien die gemaakt was vanuit een auto die op de pechstrook reed en niet binnen de oranje lijnen ( er waren verkeerswerken) en ze vroegen dan als dat mag. Ik had nee geantwoord want je moet bij wegenwerken toch tussen de oranje lijnen rijden, en je mag toch nooit op de pechstrook rijden. Maar er stond dat het antwoord fout was
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wegenwerken

Bericht door Inazuma »

Ik vrees dat je misleid wordt door hoe voorlopige wegmarkeringen in praktijk aangebracht worden itt hoe ze in de wetgeving staan.

Voorlopige oranje-gele wegmarkeringen bestaan eigenlijk uitsluitend ter vervanging van de wegmarkeringen die de rijstroken scheiden:
Een volle, of een doorlopende streep gelegen TUSSEN de rijstroken.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /259-art73

Merk op dat oranjegele voorlopige markeringen alle witte wegmarkeringen in de lengterichting (van de weg) opheffen.
Anders gezegd:
De wegmarkering die de denkbeeldige rand van de rijbaan, en dus de pechstrook aangeeft, telt daar niet :!:
Er is dus geen pechstrook meer, en geen verbod om er op te rijden.


Alle andere oranjegele wegmarkeringen (op parkeerverbod na) , zoals voorsorteringspijlen, verdrijvingsvlakken, oversteekplaatsen, haaienttanden, stopstrepen, fietspaden, en ... de rand van de rijbaan zijn wettelijk NIET voorzien als oranje-gele voorlopige wegmarkeringen.

Maar ze worden in praktijk vaak wél aangebracht :!:


Lange intro ...


Als je naar de voormalige "pechstrook" geleid wordt door voorlopige wegmarkeringen, kunnen dat wettelijk enkel oranjegele wegmarkeringen tussen de rijstroken zijn. maar niet de rand van de rijbaan.


Op de voormalige "pechstrook" kan je wettelijk dus niet tussen 2 oranjegele lijnen rijden, want de rechterkant màg wettelijk niet oranjegeel gemarkeerd zijn.

Maar vanuit de praktijk , waar dat allemaal wél aangebracht wordt, denk jij dat dat moet bij wegenwerken ...
Plaats reactie