Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Yellow_Pearl

Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door Yellow_Pearl »

Het juiste antwoord is: Sta je in panne op een autosnelweg of op een autoweg, dan belt de politie een takeldienst die zij verkiest.
M.a.w. als je in panne staat op de autosnelweg of autoweg dan zet je je gevarendriehoek en wacht je achter de vangrail tot je door de camera opgemerkt wordt waarna de politie naar je toekomt. Daarna belt de politie een takeldienst die zij verkiest? Waarom zouden we dan nog aansluiten bij een pechverhelping? Of bel je naar 112 om door te bellen dat je in panne staat?

Waarom mag je niet zelf naar de pechverhelping bellen waar je aangesloten bent?

Dank voor het antwoord.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door bert.covens »

51.5. Is de bestuurder afwezig, weigert hij of is hij niet in staat om de bevelen van de in artikel 3 van dit besluit bevoegde personen op te volgen, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading zorgen.

Op autowegen en autosnelwegen zorgt de bevoegde persoon steeds ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen.
Je kan steeds alvast je eigen pechverhelping bellen. Touring, VAB, of pakweg een depannagedienst via jouw verzekeraar. Afhankelijk van de polis, kan pechverhelping immers ook mee voorzien zijn.

Maar strikt genomen, is het de politie die ambtshalve zorgt voor de verplaatsing. Je kan hen dan wel meedelen dat er al een depanneur onderweg is. Finaal is het dan de politie die beslist of jouw pechverhelper snel genoeg ter plaatse kan zijn om je daar weg te halen, dan wel of zij een depanneur terplekke laten komen.

Er is over dit onderwerp trouwens recent al aardig wat te doen geweest :

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... euro.dhtml
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Yellow_Pearl

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door Yellow_Pearl »

Nu herinner mij de heisa in het nieuws :)

Bedankt voor je snelle antwoord! Maar ik kan geen boete krijgen van de politie indien ik de pechverhelping al gebeld heb alvorens zij toekwamen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door bert.covens »

Yellow_Pearl schreef: 01 mei 2017, 17:11 Nu herinner mij de heisa in het nieuws :)

Bedankt voor je snelle antwoord! Maar ik kan geen boete krijgen van de politie indien ik de pechverhelping al gebeld heb alvorens zij toekwamen?
Voor zover ik weet, is dat op zich niet strafbaar. Je moet je voertuig natuurlijk wel correct signaleren met je gevarendriehoek (als bestuurder fluohesje niet vergeten op autosnelwegen en autowegen).

En via >>> deze link vind je alvast wat info over de tussenkomsten van de F.A.S.T. en de gehanteerde tarieven.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Charlottecocotte

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door Charlottecocotte »

Hallo,

Als ik het goed begrijp ben je niet verplicht om de politie te bellen (zie ook dit artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/04 ... factuur-b/ 'Op de website van de Vlaamse overheid staat vandaag dat je "het nummer 112 dient te bellen" bij pech op de snelweg. Dat is echter geen verplichting.') en kan je dus wel zelf een takeldienst bellen.

Toch gaat de proefvraag op gratisrijbewijsonline hierover zo:

"Op een autosnelweg mag, enkel een door de politie opgebelde takeldienst, een auto slepen. Hoe zit het op een autoweg, als je auto in panne is?
A. Je mag een vriend vragen om je auto te slepen.
B. Een takeldienst die jij opbelt, mag slepen.
C. Enkel de politie mag een takeldienst vragen."

Antwoord C is volgens de website het enige juiste antwoord.
Antwoord B is toch ook correct?

Alvast bedankt voor de verheldering,

Charlotte
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door Inazuma »

Ook op snelwegen is er GEEN verplichting dat politie de FAST takelwagen belt

Als je 112 belt, of politie passeert, zullen ze dat standaard doen
Als ze je zien op camera, mogelijk ook

Als ze in Vlaanderen een takeldienst (FAST) uitsturen, betaal je die ook - zelfs als je al weggetakeld bent door eigen pechverhelpingsdienst.

Vlaanderen heeft concessie-overeenkomst met takeldiensten die FAST uitvoeren op snelweg en sommige grotere wegen - aan pittige tarieven ...


Maar er is geen verbod om een eigen takeldienst op te bellen

B is dus correct
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door GRO »

https://www.verkeerscentrum.be/veelgest ... -door-fast

Dat op autosnelwegen en autowegen de politie in principe de takeleling regelt, is de basisregel.
Je kan zelf een takeldienst bellen (vb VAB), maar als de FAST dienst toch ook komt, zul je die ook moeten betalen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef: 24 jan 2022, 10:00 https://www.verkeerscentrum.be/veelgest ... -door-fast

Dat op autosnelwegen en autowegen de politie in principe de tekaleling regelt, is de basisregel.
Je kan zelf een takeldienst bellen (vb VAB), maar als de FAST dienst toch ook komt, zul je die ook moeten betalen.
Wat niet wegneemt dat vraag 11142 aangepast moet worden :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 11142 Politie belt sleepdienst bij panne.

Bericht door GRO »

De vraag is gewijzigd.
Plaats reactie