vraag 10962

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef: 17 apr 2017, 15:10 Ik lees daar helemaal nergens dat een zijspan een aanhangwagen zou zijn.
Ik lees enkel dat een motorfiets met zijspan geen aanhangwagen mag trekken wanneer het zijspan niet geremd is.
Lees de wetteksten dan nog maar 's ....
2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.
Ik heb nog geen énkel argument gelezen waarom een zijspanwagen hier niet aan zou voldoen ....
Artikel 49. Slepen

49.1. Een motorvoertuig en een gespan mogen slechts één voertuig trekken.


Evenwel :

een motorfiets met zijspanwagen mag alleen een aanhangwagen trekken indien het zijspanwiel uitgerust is met een rem;
http://www.encyclo.nl/begrip/evenwel

Evenwel ...

Dus in uitzondering op de regel dat een voertuig slechts één aanhangwagen mag trekken, mag een motorfiets er dus twéé trekken indien de zijspanwagen geremd is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10962

Bericht door Stefan Peeters »

Er staat niet dat een motorfiets twee aanhangwagens mag trekken indien het zijspan (de eerste aanhangwagen volgens jou) uitgerust is met een rem.
Er staat enkel dat een motorfiets met een niet-geremde zijspan geen aanhangwagen mag trekken. Een motorfiets met een geremde zijspan mag dat wel.

"Evenwel" kan hier ook slaan op het feit dat een motorvoertuig een aanhangwagen mag trekken maar niet indien het motorvoertuig een motorfiets met niet-geremde zijspan is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Een zijspanwagen is en blijft een voertuig dat specifiek bestemd is om te worden voortbewogen door een ander voertuig (in casu de motorfiets). Een zijspanwagen is derhalve niet volgens mij, doch volgens de relevante bepaling uit het verkeersreglement een aanhangwagen.

Er is nergens bijkomend bepaald dat de zijspanwagen geen aanhangwagen zou zijn omdat de zijspan nààst ipv achter de motorfiets hangt.
Er is nergens bijkomend bepaald dat de zijspanwagen even gemakkelijk af te koppelen zou moeten zijn als een aanhangwagentje àchter de motorfiets
Er is nergens bijkomend bepaald dat de motorfiets nog even gemakkelijk/veilig bestuurbaar zou moeten blijven zonder die zijspan

In je ganse betoog, heb ik dan ook nog geen énkel relevant argument gelezen waarom een zijspanwagen niet aan de bepaling van aanhangwagen zou voldoen.

I rest my case .....
Stefan Peeters schreef: 17 apr 2017, 15:28 Er staat niet dat een motorfiets twee aanhangwagens mag trekken indien het zijspan (de eerste aanhangwagen volgens jou) uitgerust is met een rem.
Er staat enkel dat een motorfiets met een niet-geremde zijspan geen aanhangwagen mag trekken. Een motorfiets met een geremde zijspan mag dat wel.

"Evenwel" kan hier ook slaan op het feit dat een motorvoertuig een aanhangwagen mag trekken maar niet indien het motorvoertuig een motorfiets met niet-geremde zijspan is.
Opnieuw lees je de wettekst blijkbaar selectief ....

Artikel 49 stelt letterlijk :
Artikel 49. Slepen

49.1. Een motorvoertuig en een gespan mogen
slechts één voertuig trekken.
En verder staat er in hetzélfde artikel te lezen :
Evenwel : edit : dus in uitzondering daarop

een motorfiets met zijspanwagen mag alleen een aanhangwagen trekken indien het zijspanwiel uitgerust is met een rem;
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10962

Bericht door Stefan Peeters »

Artikel 16. Aantal plaatsen
§2bis. Het is verboden personen te vervoeren in de aan bromfietsen en motorfietsen gekoppelde aanhangwagens.
Oei... technisch probleem... wanneer een zijspan een aanhangwagen is mag je daar niemand in vervoeren...
Artikel 13. Definities en voorwaarde verlichting en reflectoren
2. Algemene voorschriften.
§4. Reflectoren mogen geen driehoek vorm hebben en moeten vast zijn aangebracht in een vlak, loodrecht op de lengteas van het voertuig.
Tweede probleem... een aanhangwagen moet altijd driehoekige reflectoren hebben... maar hier moet het zijspan verplicht een reflector voeren die niet driehoekig mag zijn.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 4/593-tab2
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Dat de wegcode hier en daar stevig tegenstrijdig is, kan ik helaas alleen maar bevestigen (maar dat kan ik ook niet helpen) ....

Alleen heb je nog steeds geen énkel argument gegeven waarom de zijspan niet aan de bepaling van een aanhangwagen voldoet. (ook oei !) .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 10962

Bericht door de rijprof »

Bert, als volgens jou, een motorfiets met zijspan (theoretisch) maar 2 wielen heeft, mag je hem dan inhalen?
Afbeelding
C39. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod voor bestuurders van voertuigen of slepen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximale toegelaten massa meer dan 3.500 kg bedraagt, een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 18 apr 2017, 12:45 Bert, als volgens jou, een motorfiets met zijspan (theoretisch) maar 2 wielen heeft, mag je hem dan inhalen?
Afbeelding
C39. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod voor bestuurders van voertuigen of slepen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximale toegelaten massa meer dan 3.500 kg bedraagt, een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.
Naar wat algemeen gangbaar is : NEEN.

Opnieuw wordt hier een zeker hiaat aangekaart. Once again, daar kan ik ook niet aan doen. Relevante rechtsspraak vind ik er niet over terug. En neen, ik ga het voor jullie ook niet uitproberen.

DIT zijn vooralsnog de relevante bepalingen uit het verkeersreglement :

2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.

2.25. "Sleep" : elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen.


Goede strategie overigens, om snel van onderwerp te veranderen als jullie er niet in slagen ook maar 1 element te vinden uit de bepaling van 2.24 waaraan een zijspan niet zou voldoen. De éne begint over reflectoren, de andere over inhalen. En weldra komt een derde mij hier weer de mond snoeren met het welbekendje slotje en claimen dat GRO forum geen discussieforum is. (daarbij uiteraard gretig een uitzondering voor zichzelf makend).

Enfin, ik zal het wel lezen (en ja, zelfs m'n gedacht herzien) als er iemand ook maar 1 element vindt waaruit blijkt dat een zijspanwagen niet aan de bepalingen van 2.24 zou voldoen. Maar ik vrees er voor .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 10962

Bericht door GRO »

@Bert
Ik wll niet van onderwerp veranderen, maar kom, naar aanleiding van wat hierboven geciteerd is, terug op een vraag die ik je eerder in dit topic stelde.

2.25. "Sleep" : elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen.

Als een motorfiets met zijspan een aanhangwagentje trekt, is het dan een sleep?
(Zo ja, gelden de maximumsnelheden dan ook die voor sleep gelden?)

Even terzijde:
Dit staat in de wegcode van Nederland.
"Als een weg gesloten is voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, dan mag een motorfiets met zijspan deze weg niet inrijden."
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

GRO schreef: 18 apr 2017, 16:34 @Bert
Ik wll niet van onderwerp veranderen, maar kom,
Maar je gaat 't tóch maar doen ....
GRO schreef: 18 apr 2017, 16:34
naar aanleiding van wat hierboven geciteerd is, terug op een vraag die ik je eerder in dit topic stelde.

2.25. "Sleep" : elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen.

Als een motorfiets met zijspan een aanhangwagentje trekt, is het dan een sleep?
:roll:

Ja, natuurlijk. Waarom zou dat géén sleep zijn ? Of wordt dat aanhangwagentje achter die motorfiets volgens jou soms middels een àndere kracht dan de motorfiets voortbewogen ?

Merk trouwens op dat artikel 49.4.1 en 49.4.2 handelen over slepen bestaande uit een trekkend voertuig en een aanhangwagen.
GRO schreef: 18 apr 2017, 16:34 (Zo ja, gelden de maximumsnelheden dan ook die voor sleep gelden?)
Neen, noch de snelheidslimiet voor het slepen een defect voertuig, noch de de snelheidslimiet van specifieke slepen uit artikel 49.2 zijn van toepassing. Er bestaan namelijk ook nog àndere slepen dan het slepen van een defect voertuig, een kermisvoertuig, miniatuurtreintjes, etc. ....

Een combinatie bestaande uit een trekker met oplegger, bijvoorbeeld (zie technisch reglement) , om er maar ééntje te noemen :

88. "sleep" : elke groep voertuigen die aan elkaar zijn gekoppeld om door één en dezelfde kracht te worden voortbewogen. Wanneer een sleep uit een trekkend voertuig en een oplegger bestaat, wordt hij geleed voertuig genoemd

Ik mag hopelijk toch aannemen dat jullie nérgens in jullie cursus voor categorie c schrijven dat men met een gewone trekker oplegger nog maar 25 km/u mag rijden aangezien het een sleep betreft (als het DAT was wat je wou suggereren ?)
GRO schreef: 18 apr 2017, 16:34 Even terzijde:
Dit staat in de wegcode van Nederland.
"Als een weg gesloten is voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, dan mag een motorfiets met zijspan deze weg niet inrijden."
Laat dat idd. best terzijde als je niet teveel verwarring wil veroorzaken. De Nederlandse wegcode en de Belgische wegcode zijn nogal afwijkend van elkaar. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10962

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef: 17 apr 2017, 16:36Dat de wegcode hier en daar stevig tegenstrijdig is, kan ik helaas alleen maar bevestigen (maar dat kan ik ook niet helpen) ....
Alleen heb je nog steeds geen énkel argument gegeven waarom de zijspan niet aan de bepaling van een aanhangwagen voldoet. (ook oei !) .....
Ik vraag me enkel af waarom er in een zijspan personen mogen vervoerd worden terwijl dat in een aanhangwagen uitdrukkelijk verboden is. Net zoals ik me afvraag waarom het achterste gedeelte van een gelede bus ook niet als aanhangwagen beschouwd wordt, terwijl het toch ook aan de definitie van een aanhangwagen voldoet? En terwijl daar volgens mij veel personen in vervoerd worden. En terwijl de bestuurder van een gelede bus zelfs geen rijbewijs D(E) nodig heeft...
Ik trek die redenering dus door naar een zijspan. Te meer omdat een zijspan niet zomaar kan afgekoppeld worden, wat bij een aanhangwagen wel de bedoeling is. Een zijspan is namelijk vast gemonteerd aan de motorfiets, niet met een aanhangerkoppeling.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 10962

Bericht door de rijprof »

Bert schreef:om snel van onderwerp te veranderen
De vraag ging toch over inhalen, of ben ik mis?...
Om even af te dwalen naar motorfiets met zijspan ben ik van oordeel dat dit geen aanhangwagen is.
Een aanhangwagen kun je aan een trekkend voertuig aanhangen (bevestigen, er 'aan' hangen).
Dat betekent ook dat je het eveneens kunt loskoppelen.

Ik zie dat niet goed zitten hoe jij een zijspan in enkele seconden kunt aanhangen en loskoppelen.

Maar goed, dat is mijn mening. Misschien is het wat ongelukkig geformuleerd in de bepalingen, alhoewel het woord 'bevestiging' duidt er op dat je aan een trekkend voertuig een aanhangwagen kunt bevestigen. Een zijspan bevestig je niet zomaar, maar dien je te monteren of demonteren.
2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een motorfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
Een aanhangwagen aan een motorfiets is trouwens niet breder dan de motorfiets zelf ( en mag je inhalen want: brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig), terwijl een motorfiets met zijspan toch breder is dan een motorfiets zonder zijspan (en mag je niet inhalen).
Inhalen, daar ging de vraag toch over, dacht ik.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

Al jullie retoriek ten spijt ..... staat er nérgens in de bepaling van een aanhangwagen of die nu gemakkelijk/minder gemakkelijk/moeilijk af te koppelen of te bevestigen zou mogen zijn om nog aan de bepaling van een aanhangwagen te voldoen. Welk type koppeling er gebruikt kan/mag worden is al evenmin een issue in de desbetreffende bepaling. En al evenmin staat er in de bepaling vermeld dat een aanhangwagen uitsluitend mag dienen om goederen te vervoeren om nog aan de bepaling van een aanhangwagen te voldoen (hoewel er elders idd. een specifiek artikel is dat zulks nadrukkelijk verbiedt, wat idd. ergens een hiaat is, maar de tegenstrijdigheden in de wegcode zijn mijn schuld ook niet, ik heb ze ook niet opgemaakt).

Is het een voertuig ? ja. Is het bestemd om te worden voortbewogen door een ander voertuig ? ja. Ik lees tot hiertoe dan ook nog geen énkel argument waarom een zijspan niet zou voldoen aan de bepaling van een aanhangwagen, sorry hoor.

Het is jullie goede recht om te vinden dat deze bepaling te ruimomvattend geformuleerd is, en beter zodanig opgesteld zou kunnen worden dat een zijspan niet langer aan de bepaling van een aanhangwagen voldoet. Maarreuhm .... dan ga je bij de wetgever moeten aankloppen, vrees ik.
de rijprof schreef: 18 apr 2017, 20:57 Inhalen, daar ging de vraag toch over, dacht ik.
Ok, je hebt gelijk.

Om ff terug on topic te komen dan, is het dan niet zinvoller om even na te denken wat jullie met déze oefenvraag gaan doen ?
Afbeelding
Wat is juist?
Voorbij dit bord ...

A. ... mag een auto een motorfiets links inhalen.
B. ... mag een motorfiets een auto links inhalen.
C. ... mogen een auto of een motorfiets niet links inhalen.

Juist = A
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 10962

Bericht door de rijprof »

Is het bestemd om te worden voortbewogen door een ander voertuig ?
neen, want een motorfiets met zijspan is één geheel.
is het dan niet zinvoller om even na te denken wat jullie met déze oefenvraag gaan doen ?
Zoals door jou terecht is opgemerkt, kan antwoord C ook juist zijn.
mijn suggestie:
C. ... mag een auto of een motorfiets, een gespan of een voertuig met meer dan 2 wielen niet links inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 10962

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: 18 apr 2017, 21:34
Is het bestemd om te worden voortbewogen door een ander voertuig ?
neen, want een motorfiets met zijspan is één geheel.
Neen, het zijn twéé voertuigen : de motorfiets + de zijspanwagen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10962

Bericht door Stefan Peeters »

Dat is dan net als de gelede bus. Daarover is zowel de wegcode als de rijbewijswetgeving het blijkbaar eens dat het geen aanhangwagen is. Er mogen immers wel personen in vervoerd worden en er is geen rijbewijs E voor nodig.
Is dat dan geen aanhangwagen en een zijspan wel?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie