Schakelen naar neutraal

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
DaDearPapa
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:49

Schakelen naar neutraal

Bericht door DaDearPapa »

Beste

Ik heb bijna mijn praktijkexamen en oefen al een zeer lange tijd, maar onlangs zei een kameraad tegen mij de volgende.

''Als je bv in versnelling 3 rijdt en gaat vertragen met motorrem en nadien schakelen naar de 2 om in complete stilstand te komen in file, zei hij dat je eerst naar de eerste versnelling schakelt vooraleer je naar neutraal gaat.''

In de file is het toch juist de bedoeling dat de auto in neutraal is?

Mag ik dus niet als ik in de file sta van 2 naar neutraal meteen gaan?

Met vriendelijke groeten :D
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Schakelen naar neutraal

Bericht door Inazuma »

DaDearPapa schreef: 25 nov 2021, 19:58 ''Als je bv in versnelling 3 rijdt en gaat vertragen met motorrem en nadien schakelen naar de 2 om in complete stilstand te komen in file, zei hij dat je eerst naar de eerste versnelling schakelt vooraleer je naar neutraal gaat.''
Je hoeft helemaal niet terug te schakelen naar eerste om zo verder af te remmen.

Zodra je te traag rijdt voor 2de, druk je gewoon de koppeling in, en rem je met de voet bij.

In de file is het toch juist de bedoeling dat de auto in neutraal is?
Of je zet 'm terug in 1e (wel pas als je nagenoeg of helemaal stil staat *) en houdt koppeling ingedrukt
Afhankelijk van hoe snel file weer in beweging komt

Beide kunnen ...

*) zelfs met koppeling ingedrukt, NIET in 1e zetten terwijl je nog te snel bolt ...

Mag ik dus niet als ik in de file sta van 2 naar neutraal meteen gaan?
Dat mag zeker

Al naargelang hoe fel je moet remmen (met de voet) kan het gerust ook van 3de naar neutraal en stilstand zijn ..
DaDearPapa
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:49

Re: Schakelen naar neutraal

Bericht door DaDearPapa »

Inazuma schreef: 25 nov 2021, 22:47
DaDearPapa schreef: 25 nov 2021, 19:58 ''Als je bv in versnelling 3 rijdt en gaat vertragen met motorrem en nadien schakelen naar de 2 om in complete stilstand te komen in file, zei hij dat je eerst naar de eerste versnelling schakelt vooraleer je naar neutraal gaat.''
Je hoeft helemaal niet terug te schakelen naar eerste om zo verder af te remmen.

Zodra je te traag rijdt voor 2de, druk je gewoon de koppeling in, en rem je met de voet bij.

In de file is het toch juist de bedoeling dat de auto in neutraal is?
Of je zet 'm terug in 1e (wel pas als je nagenoeg of helemaal stil staat *) en houdt koppeling ingedrukt
Afhankelijk van hoe snel file weer in beweging komt

Beide kunnen ...

*) zelfs met koppeling ingedrukt, NIET in 1e zetten terwijl je nog te snel bolt ...

Mag ik dus niet als ik in de file sta van 2 naar neutraal meteen gaan?
Dat mag zeker

Al naargelang hoe fel je moet remmen (met de voet) kan het gerust ook van 3de naar neutraal en stilstand zijn ..
Ohh ok ik dacht al, ik begon stress te krijgen van ''Moet ik serieus naar 1 gaan enz.'' hartelijk bedankt hiervoor, ik denk dat hij zich vergist heeft met de volgende dat op zijn praktijk uitslag stond.

''Vertragen of remmen met een ingedrukte koppeling & ontkoppelen vooraleer te remmen.''
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Schakelen naar neutraal

Bericht door Inazuma »

DaDearPapa schreef: 26 nov 2021, 18:51 ''Vertragen of remmen met een ingedrukte koppeling & ontkoppelen vooraleer te remmen.''
Dat is dus foute remtechniek
Eén van dé voornaamste redenen om te buizen ...
DaDearPapa
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:49

Re: Schakelen naar neutraal

Bericht door DaDearPapa »

Inazuma schreef: 27 nov 2021, 08:46
DaDearPapa schreef: 26 nov 2021, 18:51 ''Vertragen of remmen met een ingedrukte koppeling & ontkoppelen vooraleer te remmen.''
Dat is dus foute remtechniek
Eén van dé voornaamste redenen om te buizen ...
Deed ik in het begin wel vaak, maar nu niet meer, ik druk de koppeling altijd op tijd in.

Nogmaals bedankt om te antwoorden :D :D :D
Plaats reactie