Inhalen op autostrade

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Inhalen op autostrade

Bericht door Gast »

Hoi,
Een vraag over inhalen.
Stel je voor: je rijd op de autostrade en er rijd iemand op de meest linkse rijstrook, jij wilt de auto inhalen. Maar dit mag niet langs rechts. Wat moet je dan doen? Achter de auto gaan rijden en hem "dwingen" om rechts te gaan rijden zodat jij hem langs links kan inhalen? Ik heb deze vraag op mijn examen gehad en had geen idee wat nu juist was.
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Inhalen op autostrade

Bericht door NeGeNdUuSt »

Beste,

Een voorligger gaan dwingen om een vak te gaan opschuiven omdat jij hem wilt inhalen is geen goed idee, dit wordt beschouwd als asociaal rijgedrag
ik vermoed zelf dat je met dit soort gedrag uw rijbewijs kan verliezen. beste is wat je kan doen wacht gewoon rustig u beurt af tot wanneer er ruimte vrijkomt zo dat u voorligger veilig kan opschuiven & zo kan jij hem dan veilig inhalen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen op autostrade

Bericht door de rijprof »

'Dwingen' is agressief en onveilig gedrag en zal zeker niet het juiste antwoord zijn.
NeGeNdUuSt schreef:wacht gewoon rustig uw beurt af tot wanneer er ruimte vrijkomt zo dat uw voorligger veilig kan opschuiven & zo kan jij hem dan veilig inhalen
Als jouw voorligger ruimte heeft, niet onmiddellijk opnieuw wilt inhalen en weigert om naar rechts te gaan, is dat asociaal gedrag van hem, maar... dat mag je niet verleiden om zelf een zware overtreding te maken door rechts in te halen.

Je weet misschien nog uit jouw theorielessen dat er omstandigheden zijn waarbij je wél een bestuurder rechts mag voorbijrijden en niet als inhalen wordt aanzien.
1. bij verkeersdrukte
2. bij keuze van bestemming Afbeelding

Kijk dus goed op de foto op jouw theorie-examen of je ziet dat het erg druk is, of als er borden staan met keuze van bestemming.
Zoniet is rechts inhalen verboden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie