Gedwongen overtredingen

Punten van discussie.
Kai
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2016, 19:30

Gedwongen overtredingen

Bericht door Kai »

Ik ben al een paar keer tegengekomen dat ik door de ander een overtreding moet begaan. Telt dit dan als overtreding? 2 voorbeelden:

1. In een smalle eenrichtingsstraat staat een vrachtwagen die heel de rijweg langdurig blokkeert en er ergens werken uitvoert. De straat is niet afgezet en je kon de vrachtwagen niet op voorhand zien (pas als je halverwege in de straat bent). Oplossing was links pinken, kijken en vol over het voetpad rijden en er zo langs. Serieuze overtreding lijkt me, maar elke auto deed dat omdat het niet anders kon. Keren kon niet. Is dat dan een overtreding?

2. De baan is afgezet met kegels omdat er wegenwerken zijn. Je moet daarom kort uitwijken over een volle lijn. Zelfde vraag.

Een andere vraag die ik nog heb en hiervan los staat: waarom opteert men voor 3vaksbanen waarbij beide vakken tegelijk mogen inhalen op het middelste vak? Ik ben hier altijd zeer voorzichtig (haal enkel in als het echt moet bv een boer voor mij, gebruik mn spiegels en pinkers ruim op tijd en ga altijd eerst voorzichtig ns piepen met mijn auto paar cm om te zien of het safe is) toch vind ik dit altijd levensgevaarlijk. Heb geregeld meegemaakt dat ik daarop aan het inhalen ben tegen hoge snelheid en iemand van het ander vak zich ook op dat vak schiet, z'n fout beseft en hem als de bliksem terug invoegt op z'n eigen vak. Waarom wordt dit niet afgeschaft?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gedwongen overtredingen

Bericht door Inazuma »

Kai schreef: 04 mei 2021, 00:26 Oplossing was links pinken, kijken en vol over het voetpad rijden en er zo langs. Serieuze overtreding lijkt me, maar elke auto deed dat omdat het niet anders kon. Keren kon niet. Is dat dan een overtreding?

2. De baan is afgezet met kegels omdat er wegenwerken zijn. Je moet daarom kort uitwijken over een volle lijn. Zelfde vraag.
Da's het verschil met theorie en praktijk

Het blijven overtredingen

Maar je hebt een "verschoningsgrond": je staat daar tot na St Juttemis als je ze niet maakt ...

Wees uiterst voorzichtig als je dat doet

waarom opteert men voor 3vaksbanen waarbij beide vakken tegelijk mogen inhalen op het middelste vak?
"oplossing" uit de jaren stillekes waar er geen plaats was om 2 x 2 rijstroken te leggen

Die werden stelselmatig verwijderd, want levensgevaarlijk.
Al is er tegenwoordig een trend om die middenrijstrook te laten liggen, zelfs terug aan te leggen (!) en dan om de paar 100m te voorzien van een stukje verdrijvingsvlak

Ook dat is en blijft natuurlijk levensgevaarlijk.

Waarom wordt dit niet afgeschaft?
Dat moet je hier vragen, bij de Vlaamse eindverantwoordelijke, en de verkeers"kundigen" van VSV :

kabinet.LydiaPeeters@vlaanderen.be

info@vsv.be
Plaats reactie