30 of 50 km/u?

Punten van discussie.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

30 of 50 km/u?

Bericht door Erasmusje »

Ik wil met een personenauto naar mijn perceel dat zich voorbij deze borden bevindt.
Wat is voorbij deze borden de max. toegelaten snelheid? :roll: :?:
Afbeelding
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 22quinquies. Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs

22quinquies.1. Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.

Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :
de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :
de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.
Afbeelding
22quinquies.2. De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Zij moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.

Het spelen is toegestaan.
Afbeelding
Dit bord geeft enkel toegang aan weggebruikers waarvan het symbool is afgebeeld.
Verboden ook voor + 3,5 ton, behalve de uitzonderingen (uitgezonderd plaatselijk, laden en lossen).

Geen max. snelheid bepaald via het bord F99A.
Zonebord zegt max.50 km/u.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Erasmusje »

de rijprof schreef:Geen max. snelheid bepaald via het bord F99A.
Zonebord zegt max.50 km/u.
Het blauwe bord in kwestie is de F99c en duidt wegen aan voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.
Dit wordt behandeld in art. 22octies
Art. 22octies.3. bepaalt: "De snelheid is beperkt tot 30 km per uur."

Ik zie dus boven elkaar 2 borden die feitelijk een zone afbakenen: Bord F99c laat me zien dat ik in een gebied kom waar ik max 30/u mag rijden én eronder een Zone 50 bord. Nu spreekt het voor zich dat je een kandidaat chauffeur zal aanleren dat hij zich aan 30/u houdt om geen boete of een buis bij zijn praktisch rijexamen te riskeren, maar mijn vraag is gewoon over de wet? Heeft één van de borden meer waarde als het andere? Zo ja, waar wordt dat bepaald?

Als de beide borden achter mekaar zouden staan zou je kunnen weten of het hier gaat om een 'speciale zone' binnen de zone 50, of over een zone 50 binnen de 'speciale zone'. Maar ja, ze staan boven mekaar... Lijkt me verre van logisch...

NB: ook na het bord F99a is de snelheid beperkt tot 30/u. Cfr art 22quinquies.4.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door de rijprof »

Normaal F99A = max. 30 km/u, klopt.
Tenzij anders aangegeven, zou ik denken.
Hier, volgens de foto, zonebord max. 50 km/u.
Heeft één van de borden meer waarde als het andere?
Tja, ik weet het ook niet zeker maar waarom en voor wie staat er dan 50?
Misschien is dat wettelijk niet helemaal in orde.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Stefan Peeters »

Ik vraag me ook af wie daar 50 km/u zal gaan rijden... dat paard? Of de tractor? Want een auto mag er niet in.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Erasmusje »

Bedankt, rijprof! Ik zou vermoeden dat het hier gaat om een grotere zone 50 met in het begin een kleine zone F99. Pas bij het zien vh het eerste einde 'zone' bord zal ik iets meer kunnen weten. Ik denk dat ik binnenkort toch eens naar één van de "aanliggende percelen" zal moeten. Er ligt daar volgens Google Maps een kapelletje in die straat waar ik eens een schietgebedje wil gaan doen... :wink:
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Erasmusje »

Stefan Peeters schreef: 19 mar 2021, 16:53 Ik vraag me ook af wie daar 50 km/u zal gaan rijden... dat paard? Of de tractor? Want een auto mag er niet in.
Oh, toch wel!

Cfr 22octies.1: Buiten de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool is weergegeven op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn, mogen deze wegen slechts gevolgd worden door volgende categorieën van weggebruikers :
a) voertuigen van en naar de aanliggende percelen;

Dus als ik daar woon, of als mijn bestemming er ligt, mag ik er wel in met mijn auto.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door de rijprof »

Zou het kunnen dat 30 geldt voor de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is?
(tractor, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs)

50 voor de uitzonderingen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Erasmusje »

de rijprof schreef: 19 mar 2021, 17:08 Zou het kunnen dat 30 geldt voor de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is?
(tractor, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs)

50 voor de uitzonderingen?
Wie weet... Ik heb er het raden naar... Ik vrees dat dit weer zo'n vraag is waar geen duidelijk zwart/wit antwoord op bestaat.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Benny Stinkens »

Hoe zit het dan met deze tekst :?:

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.


De 30 km/u wordt in deze straat opgelegd door een verkeersregel.
De 50km/u wordt in deze straat opgelegd door een verkeersteken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Erasmusje »

Daar heb je een goed punt, denk ik, Benny. :idea:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door GRO »

Het antwoord van Benny is correct.
De 30 km/h is een verkeersregel die bij dat bord hoort.
Een verkeersbord gaat boven een verkeersregel.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 19 mar 2021, 17:08 Zou het kunnen dat 30 geldt voor de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is?
(tractor, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs)

50 voor de uitzonderingen?
Neen

Hier is 50 toegelaten

De 30 op voorbehouden wegen is een verkeersREGEL
Artikel 22octies.3

Zonebord C43 (50) is een verkeersTEKEN


VerkeersTEKENS gaan boven verkeersREGELS


Dit is zelfde zever als met voorrang op fietspaden (regel) versus voorrangsborden (verkeersteken)

De aanduiding waar de regel geldt, gebeurt weliswaar met een verkeersteken
Maar dat verkeersteken legt de regel zelf niet op, dat doet het artikel dat de verkeersregel oplegt
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door Erasmusje »

Ik sluit me aan bij de uitleg die door Benny gegeven en door anderen bevestigd werd.
Deze redenering brengt mij bij de volgende opvolgvraag:
Binnen een zone 50 (Geen bebouwde kom!) kom je verhoogde inrichtingen tegen die met een bord F87 en/of A14 worden aangeduid zoals bepaald in art. 22 ter.1.
Dus: als je de redenering volgt dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan (art. 6.2), dan mag je op die verhoogde inrichtingen 50 km/u blijven rijden.
Of zie ik misschien toch iets anders over het hoofd?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 30 of 50 km/u?

Bericht door GRO »

En binnen die grote zone 50 vormen er twee straten een woonerf.
Neen, dan mag je in dat woonerf ook geen 50 blijven rijden.
Plaats reactie