Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Punten van discussie.
samsam
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2020, 13:15

Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door samsam »

Onlangs dankzij jullie mijn theorie voor de bromfiets AM gehaald. Binnenkort mijn praktijklessen en examen.

Ik ben 1 sept gestart op mijn nieuwe school en ik zou dus binnenkort met de bromfiets naar school willen rijden. Maar nu zag ik deze week dat op de weg naar mijn school als ik er bijna ben, het bord F99a staat. En ik twijfel of ik daar nu wel of niet met mijn bromfiets door mag. Mijn school is echt gelegen op/naast deze weg waarop dit bord van toepassing is en het is vandaaruit nog ongeveer 1 km tot aan school). Volgens de wegcode mogen voertuigen van en naar de aanliggende percelen wel door zulke weg rijden maar met max. 30 km/u. Dat telt dan toch ook voor mij met de bromfiets vermits mijn school hieraan grenst dat ik er door mag rijden?

Langs de kant vanwaar ik kom, zijn er paaltjes gezet zodat er geen auto's in kunnen. Maar komende van de andere kant (afdraaiende van de grote steenweg) kunnen er wel auto's door en dat is ook de weg die vandaar iedereen volgt (ongeveer 100m) tot aan de parking van de school. Dus als daar iedereen in mag/kan draaien om naar school te gaan, zou ik toch denken dat ik er met de bromfiets ook door mag en dit langs de 2 kanten?

Ik kan ook over het industriegebied rijden en daar een zijstraatje van 10 m lang ("uitgezonderd diensten" en daar mag ik in principe ook niet door?) nemen en dan kom ik er ook, maar moet ik daarna nog steeds een 50m door de weg van het bord F99a.

Iemand raad voor mij want ik zou niet graag een boete oplopen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door Inazuma »

samsam schreef: 13 sep 2020, 13:31 Maar nu zag ik deze week dat op de weg naar mijn school als ik er bijna ben, het bord F99a staat.
Daar mag je niet door als er geen bromfiets klasse B op bord staat ...

Bij F99a (het bord zonder tractor ) zijn géén derden toegelaten, ook niet naar aanpalende percelen, en je komt evenmin in aanmerking voor een vergunning daarvoor.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2quinquies



Bij F99c zou dat wel mogen :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... rt22octies

Normaal het bord met tractor, maar als er geen tractor op staat, kan je amper verschil zien met een F99a ... paard en fiets staan andersom
Maar die symbolen kunnen verschuiven als er bvb ook geen ruiters toegelaten zijn ...

Dit is eersteklas puinhoopwetgeving :roll:
En wordt totaal verkeerd toegepast - er zijn bvb fietsostrades waar zelfs voetgangers verboden zijn :!:

Mijn school is echt gelegen op/naast deze weg waarop dit bord van toepassing is en het is vandaaruit nog ongeveer 1 km tot aan school). Volgens de wegcode mogen voertuigen van en naar de aanliggende percelen wel door zulke weg rijden maar met max. 30 km/u.
Enkel bij F99c :!:
Niet bij F99a ...
Dus als daar iedereen in mag/kan draaien om naar school te gaan, zou ik toch denken dat ik er met de bromfiets ook door mag en dit langs de 2 kanten?
Staan er langs die kant ook F99a ?

Dan mag men daar NIET in ... ook niet naar de school

Ik kan ook over het industriegebied rijden en daar een zijstraatje van 10 m lang ("uitgezonderd diensten" en daar mag ik in principe ook niet door?) nemen
Mag ook niet ... je bent geen "dienst"
en dan kom ik er ook, maar moet ik daarna nog steeds een 50m door de weg van het bord F99a.
mag dus niet ...
samsam
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2020, 13:15

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door samsam »

Dan geraak ik dus niet tot aan school en eigenlijk niemand behalve te voet, fiets of paard.

Dus alle leerkrachten en ouders die kinderen aan de kiss and ride zone op de parking laten uitstappen zijn allemaal in de fout! Want er staan wel degelijk langs de beide kanten bord f99a (voetgangers, fietsers, ruiters). En het is de enige weg die toegang geeft tot de school, want langs de grote steenweg is de toegang reeds vele jaren afgesloten wegens onveilig. Dus iedereen die tot op de parking rijdt is al in fout
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door Inazuma »

Jawel ...

Ondeskundige plaatsing van verkeerstekens is een ziekte in België ...


Waar is dat ?
samsam
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2020, 13:15

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door samsam »

Inazuma schreef: 13 sep 2020, 15:42 Jawel ...

Ondeskundige plaatsing van verkeerstekens is een ziekte in België ...


Waar is dat ?
2390 Malle, Antwerpsesteenweg 67, zijstraat met de parking en dus die borden heet "Den Brekel"

Waar kan ik dit probleem melden of wat kan ik doen? Dit is toch absurd
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door Inazuma »

samsam schreef: 13 sep 2020, 16:21 2390 Malle, Antwerpsesteenweg 67, zijstraat met de parking en dus die borden heet "Den Brekel"

Waar kan ik dit probleem melden of wat kan ik doen? Dit is toch absurd
Volgens streetview 2010 idd een F99a

Dat is dus al 10 jaar een kadukke situatie ...

Gemeente Malle
Verwacht er niet teveel van :
Melding komt terecht bij de verantwoordelijken hiervoor ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door Benny Stinkens »

Naar de media stappen misschien :?:
Die zijn dankbaar met een krantenkop "leerlingen en leerkrachten geraken onmogelijk aan school" :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
samsam
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2020, 13:15

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door samsam »

Benny Stinkens schreef: 13 sep 2020, 18:28 Naar de media stappen misschien :?:
Die zijn dankbaar met een krantenkop "leerlingen en leerkrachten geraken onmogelijk aan school" :mrgreen:

Ik ga er gwn doorrijden via de weg zoals ik van plan was (als ik binnenkort mijn rijbewijs AM heb). Als ik nu zou worden tegengehouden, kan ik dit probleem mss aanhalen tegen de politie agent en kom ik er mss vanaf met een waarschuwing omdat ik hem een stap voor ben. Want idd je kan langs geen enkele kant de school bereiken zonder een overtreding te doen! Dan staat hij daar met zijn mond vol tanden :mrgreen:
En als ik toch een boete zou krijgen kan ik dan mss wel de media inschakelen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verkeersbord F99a Weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers en ruiters

Bericht door Benny Stinkens »

In dit geval gaat de media niet veel voor je kunnen betekenen :idea:
Het is namelijk niet zo dat als er borden onlogisch geplaatst worden, je zo maar de overtreding mag maken :idea:

Je kan het probleem ook aankaarten bij de directie van de school :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie