Wanneer mag je effectief toeteren?

Punten van discussie.
sweetsacrifice97
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2019, 11:12

Wanneer mag je effectief toeteren?

Bericht door sweetsacrifice97 »

{gesloten}
Laatst gewijzigd door sweetsacrifice97 op 18 feb 2020, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wanneer mag je effectief toeteren?

Bericht door Stefan Peeters »

Die toeter gaat rap versleten zijn... ik rijd 34 jaar met al wat wielen heeft en heb mijn toeter zo goed als nooit gebruikt.

Een beetje geduld kan vaak meer opleveren dan toeteren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
sweetsacrifice97
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2019, 11:12

Re: Wanneer mag je effectief toeteren?

Bericht door sweetsacrifice97 »

Ik toeter normaal ook nooit. Vandaag was een uitzondering
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer mag je effectief toeteren?

Bericht door Inazuma »

sweetsacrifice97 schreef: 18 feb 2020, 18:04 Mocht ik toeteren op de buschauffeur?
Neen.

De redenen waarbij je de claxon mag gebruiken zijn om te waarschuwen voor gevaar
En wat niemand doet, om aan te geven dat je gaat inhalen, buiten bebouwde kom ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /203-art33

Je hebt op 1 dag dus zo vaak getoeterd als ik de afgelopen ... :?: 3, 4, 5 jaren :?:
Geen idee hoeveel juist


Wordt tijd dat ze de claxon uit de auto halen.

Toen ik het station wou verlaten verleende een bus me geen voorrang terwijl ik bijna voor hem stond. Dit stuk op het station is een punt waarbij je moet ritsen indien het druk is.
Station is vaak bushalte ...
Het was hopelijk niet aan een halte ?
Heb ik terecht getoeterd?
Neen
Daarachter was een andere auto die nog snel mee doorreed terwijl ik allang vertrokken was en dat zag ze maar ze ree nog snel voor me in. Ik toeterdeop haar omdat ik terug heb moeten afremmen en tot stilstand ben moeten komen omdat zij voor me inkwam. Heb ik terecht getoeterd?
Neen
Ik moest bruut stoppen en toeterde op haar. Heb ik terecht getoeterd?
Neen

In geen van de gevallen heb je getoeterd om te waarschuwen voor een gevaar

Je toetert achteraf, als het gevaar al is geweken
Uit frustratie
Niet om te waarschuwen ...

Ik heb mijn rijbewijs sinds december 2019 en ik weet ook dat ik nog veel moet leren.
Yep ...
sweetsacrifice97
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2019, 11:12

Re: Wanneer mag je effectief toeteren?

Bericht door sweetsacrifice97 »

Oke bedankt. Dan weet ik dit. Ik zal mijn toeter vast tapen dat ik er niet meer aankan :mrgreen: het is trouwens de eerste keer dat ik ze vandaag gebruik. Wellicht losgeslagen. Ik toeter inderdaad als het gevaar geweest is. Ik zou wel niet weten hoe ik dat voor het gevaar plaatsvind kan doen. Want dan ben je bezig met je omgeving. Geen waarschuwing dan meer. Geen getoeter. Ik dacht dus echt dat ik dat juist aan het doen was. Dus niet.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer mag je effectief toeteren?

Bericht door Inazuma »

sweetsacrifice97 schreef: 18 feb 2020, 22:24 Ik zou wel niet weten hoe ik dat voor het gevaar plaatsvind kan doen.
Voor de voetganger die je over laat omdat die voorrang heeft, terwijl de tegenligger of achterligger (op weg met meerdere rijstroken) dat duidelijk niet zinnens is

Een bestuurder die zonder voorrang probeert in te voegen vanop een invoegstrook terwijl je er al naast zit
Bestuurder die van rijstrook wil wisselen op snelweg, terwijl je er al naast rijdt
Tijdens dus, niet achteraf ...

Je moet ergens uit een TOTAAL onoverzichtelijke plaats, eigenlijk blind de openbare weg oprijden (uit een garage bvb)

...

Want dan ben je bezig met je omgeving.
Dat is dus net de bedoeling bij autorijden ... of deelnemen aan verkeer als eender welke weggebruiker
Plaats reactie