Was ik in fout ?

Punten van discussie.
Nicco
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2016, 17:39

Was ik in fout ?

Bericht door Nicco »

Gisteren reed ik met de fiets op een fietssuggestiestrook (Bondgenotenlaan in Leuven) en even verder stond een auto stil die een passagier liet uitstappen. De auto stond niet op de suggestiestrook dus bleef ik hier ook gewoon vertragend op rijden, veronderstellend dat de al uitgestapte persoon me zou zien en zeker tijd zou hebben om de stoep op te kunnen. Dat gebeurde niet, maar ik heb de persoon zeker niet omver gereden en ik heb er ook meerdere toeters en een preek van de bestuurder aan overgehouden zeggend dat "ik niet rechts mag inhalen" en ook geen "blinde mensen omver moet rijden". Ik dacht dat wat ik hier gedaan heb als voorbijrijden wordt beschouwd en niet als inhalen? Waar ik ook niet akkoord mee ben is dat hij me uitschold alsof ik wist dat de passagier blind was, maar dat is even naast de kwestie. Ik had hem ook graag gezegd dat hij reed in een autoluwe zone, maar aangezien de persoon blind was had hij hier misschien een vergunning voor. Maar misschien ook niet en dan denk ik wel dat zijn fout groter zou zijn. Was ik al in fout door het rechts voorbijrijden van de auto?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Was ik in fout ?

Bericht door Inazuma »

Een voertuig dat stil staat (in/uitstappen of laden/lossen) , dan wel gestopt staat (om welke reden dan ook), kan je per definitie niet inhalen.
Je rijdt het dus voorbij.
Er is nergens bepaald langs welke kant dat moet of mag.

Je mag echter voetgangers niet in gevaar brengen

Een fietssuggestie-strook heeft juridisch geen enkele betekenis
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Was ik in fout ?

Bericht door Stefan Peeters »

Die auto stond blijkbaar ook niet op zijn plaats: stilstaan en parkeren moet zo ver mogelijk rechts, dat betekent dus OP en niet naast de fietssuggestiestrook...

Weer iemand die andere mensen uitscheldt terwijl hij zelf de regels niet naleeft. En ook niet kent waarschijnlijk...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Was ik in fout ?

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 09 mei 2018, 06:16 Weer iemand die andere mensen uitscheldt terwijl hij zelf de regels niet naleeft. En ook niet kent waarschijnlijk...
Dat lijkt inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden te zijn. Zelfs politiebeamten, brandweerlieden en ambulanciers die correct hun werk doen, worden dagelijks uitgescholden, als ze al niet in het ziekenhuis belanden. Respect lijkt naar één of ander museum verhuisd te zijn.
Plaats reactie