Rijbewijs minder dan 3j vervallen, wat nu?

Graag uw mening over deze website.
Nico99
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:10

Rijbewijs minder dan 3j vervallen, wat nu?

Bericht door Nico99 »

Beste,
(1) Ik heb vandaag net opnieuw het theorie-examen afgelegd en ben geslaagd. Ik had echter al een voorlopig rijbewijs (M36) behaald, geldig van december 2016 tot december 2019. Ik zie echter nu pas dat je slechts opnieuw een M18 of een M36 kunt verkrijgen 3 jaar nadat je voorlopig rijbewijs is vervallen, wat dus december 2022 zou zijn in mijn geval als ik het goed heb. Ik vraag me nu af wat mijn opties zijn en of mijn geslaagd examen van vandaag enkel gebruikt kan worden voor een categorie M12 rijbewijs (of bv ook een M18/M36 vanaf december 2022)?

(2) Ik heb ook niet echt de mogelijkheid om een begeleider (die een cursus wilt volgen en al acht jaar zijn rijbewijs heeft) te vinden en als ik het goed heb, mag je met een M12 zelfs na 20 uur praktische rijlessen niet zelfstandig op de baan. Is mijn enige optie om voor het praktisch examen dan te slagen, om zo veel rijlessen te volgen totdat ik het gevoel heb klaar te zijn voor het examen? En kan ik dan met een auto van de rijschool en vergezeld met de instructeur het examen afleggen (ik vermoed van wel, maar zag dit enkel vermeld bij categorie M18)?

(3) Ik heb ook net gelezen dat een geslaagd theoretisch examen 3 jaar geldig is. Stel dat ik nu of binnen een paar maanden een categorie M12 rijbewijs aanvraag en dan praktische rijlessen volg, maar dat dat niet genoeg is geweest om te slagen en dat mijn M12 vervalt. Mag ik dan, omdat mijn geslaagd theoretisch examen 3 jaar geldig is, wanneer de 3 jaar termijn van vervallen zijn van mijn eerste voorlopig rijbewijs (M36) voorbij is, dus rond december 2022, opnieuw een voorlopig rijbewijs M18/M36 aanvragen, of moet ik nog eens 3 jaar wachten vanwege de vervallen M12. Wat dus zou betekenen dat ik dan pas 12 maanden + 3jaar -> in juli 2025 opnieuw een M36 of M18 zou kunnen aanvragen en opnieuw het theoretisch examen zou moeten afleggen?
De reden dat ik dit vraag is dat zelfstandig mogen rijden na 20u rijlessen een groot pluspunt voor mij zou kunnen zijn en ik dus twijfel om te wachten tot na de 3j vervalde termijn van mijn eerste M36 (dus december 2022) om een M18 te kunnen krijgen, indien dit mogelijk is.

(4) Moet ik eerst naar de gemeente gaan om een voorlopig rijbewijs M12 aan te vragen en dan afwachten tot ik hem in mijn handen heb om praktijk lessen te kunnen volgen bij een rijschool of zou ik dat nu al mogen met enkel een geslaagd theoretisch examen (en een vervallen voorlopig rijbewijs)?

Alvast bedankt, voor het antwoord en het lezen :)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs minder dan 3j vervallen, wat nu?

Bericht door Inazuma »

Nico99 schreef: 22 jul 2021, 18:16 Ik zie echter nu pas dat je slechts opnieuw een M18 of een M36 kunt verkrijgen 3 jaar nadat je voorlopig rijbewijs is vervallen, wat dus december 2022 zou zijn in mijn geval als ik het goed heb.
Klopt
Ik vraag me nu af wat mijn opties zijn en of mijn geslaagd examen van vandaag enkel gebruikt kan worden voor een categorie M12 rijbewijs (of bv ook een M18/M36 vanaf december 2022)?
M12 ofwel alles -oefenen en examen- verder met rijschool doen

Je hebt ook geldige theorie nodig om praktisch examen af te leggen

Mag ik dan, omdat mijn geslaagd theoretisch examen 3 jaar geldig is, wanneer de 3 jaar termijn van vervallen zijn van mijn eerste voorlopig rijbewijs (M36) voorbij is, dus rond december 2022, opnieuw een voorlopig rijbewijs M18/M36 aanvragen,
Ja
(4) Moet ik eerst naar de gemeente gaan om een voorlopig rijbewijs M12 aan te vragen en dan afwachten tot ik hem in mijn handen heb om praktijk lessen te kunnen volgen bij een rijschool
Je hebt geen voorlopig rijbewijs nodig om opleiding te volgen bij rijschool


Je hebt van gemeente wel een bewijs nodig dat je al eerder een voorlopig rijbewijs had, om examen te kunnen doen
of dat papier, of voorlopig rijbewijs B
Nico99
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:10

Re: Rijbewijs minder dan 3j vervallen, wat nu?

Bericht door Nico99 »

Ok, hartelijk bedankt voor uw tijd en antwoord :D
Plaats reactie