Bert Covens schreef:
vraag 1.
De combinatie moet evenwijdig opgesteld staan.
Indien de combinatie niet 100 % evenwijdig opgesteld staat, zal men de grootste afstand nemen.
Men zal dan die 30 cm evalueren op basis van het wiel dat dan het verste van de boordsteen verwijderd is.
maximaal 30 cm : beoordeling GOED
+ 30 cm, maar maximaal 50 cm : beoordeling VOORBEHOUD
+ 50 cm, maar maximaal 70 cm : beoordeling ONVOLDOENDE
+ 70 cm = beoordeling SLECHT
Indien de wielen van de aanhangwagen breder staan de wielen van het trekkend voertuig,
dan beoordeelt men de afstand tot de boordsteen, op basis van de wielen van de aanhangwagen,
mits de combinatie evenwijdig opgesteld staat.
Ook voor de afstand tot de laadkade, neemt men de grootste afstand tussen aanhangwagen en laadkade
(indien niet 100 % kaarsrecht voor de laadkade).
Raken mag, zolang de laadkade blijft staan. (opgelet : indien laadkade +15 cm weg geduwd wordt = gebuisd).
Je mag zo vaak komen kijken als je wil.
* handrem optrekken
* deur meteen sluiten na te zijn uitgestapt
* niet lopen
* niet springen
* niet over de dissel stappen
* voor dit maneuver mag je NIET op of over de linkse lijn rijden
(dus opgelet dat aanhangwagen niet te scherp ingestuurd wordt)
* gele baken mag niet geraakt worden
* boordsteen mag énkel zachtjes geraakt worden
* aanhangwagen of auto mag nooit OP de boordsteen rijden
* je mag niet met de banden blijven schuren tegen de boordsteen
* je mag tussen het baken en de laadkade zo vaak maneuvreren als nodig is
(alleen : indien je met de neus van het voertuig voorbij het gele baken rijdt, moet de ganse combinatie er weer uitgereden worden,
je moet dan opnieuw achteruitrijdend een s-beweging maken)
8 min 30 tijd voor dit maneuver
+ 8 min 30 = beoordeling ONVOLDOENDE
+ 9 min bezig = beoordeling SLECHT
Dit is écht ruimschoots voldoende.
Als het de leerling lukt om binnen de 8 minuten 30 sec tot op maximaal 50 cm van de boordsteen te rijden,
en dicht genoeg bij de laadkade ....
dan heeft hij nog altijd slechts een voorbehoudje opgelopen .... + 30 maar max 50 cm is nog altijd maar voorbehoud.
Onder ons en gezwegen : ik heb er zelfs al zien sukkelen tot ze per toeval ne keer goed stonden opgesteld binnen hun tijd.
Leerling had geen idee waar 'm mee bezig was, maar wél binnen de -ruim bemeten- tijd toevallig opgesteld geraakt.
Maneuver moet dan GOED beoordeeld worden ....
Even ter vergelijking : voor het maneuver 45 ° bocht met trekker oplegger, krijgt de leerling 2 volle minuten minder de tijd !
(28) manoeuvre CE Achteruitrijdend een ... - YouTube
Oh ja.
Om een misverstand te voorkomen ....
De kleurzones die op de laadkade geschilderd staan, hebben voor de proef BE geen enkele betekenis of waarde !
laat je daardoor dus niet misleiden !
Die staan er énkel op geschilderd omdat dezélfde laadkade (in andere opstellingen) ook gebruikt wordt voor C en CE.
(voor C/CE moet men het voertuig aan weerskanten in de groene zones opstellen, netjes in het midden).
Waarom schrijf ik dit ?
Ik heb ooit 's meegemaakt omdat een leerling al direct een ONVOLDOENDE opliep.
De leerling had om 1 of andere reden naar de groene zone van de laadkade gemikt.
Maar was net daardoor véél te ver van de boordsteen geëindigd natuurlijk.
+ 50 cm leverde al direct een onvoldoende op.
Examinator heeft 'm eerst nog even een hint gegeven cfr boordsteen,
maar 't mocht toen niet baten.
Dan nerveus geworden, en ook nog 's tegen de dissel gereden bij het aankoppelen, zijn tweede onvoldoende .....
Ik kon daar weinig tegenover zetten.
De examinator had bij zijn uitleg héél duidelijk vermeld dat hij niet naar de kleurzones diende te kijken,
maar énkel dicht genoeg bij de boordsteen + dicht genoeg bij de laadkade.
En hij heeft nog een goeie hint ter herkansing gegeven .....
maar als 't kwartje dan nog niet valt ....
vraag 2.
Nadat je afkoppelt,
éérst vooruit rijden, en 50 m weer achteruit rijden tussen de lijnen (ditmaal dan zonder aanhangwagen)
en je auto naast de aanhangwagen opstellen, tussen de witte lijnen
weer vooruit rijden tot naast het gele baken
achterwaarts in een s-beweging naar de aanhangwagen rijden
zo evenwijdig mogelijk voor de aanhangwagen opstellen
(chirurgische precisie verwacht men niet, maar toch zo evenwijdig mogelijk)
ook ervoor zorgen dat je min of meer op dezelfde lijn opgesteld staat als de aanhangwagen
Opgelet : rij NIET tegen de dissel ! (beoordeling ONVOLDOENDE)
Je mag de aanhangwagen manueel 1 meter dichterbij trekken om aan te koppelen
Opgelet als je aankoppelt : éénmaal de handrem van de aanhangwagen gelost,
mag je de aanhangwagen NOOIT loslaten, totdat hij vastgekoppeld is aan de trekhaak van het trekkend voertuig
(om wegbollen van de aanhangwagen te vermijden)