voorangsweg of niet??

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: voorangsweg of niet??

door Luc » 01 jan 2006, 12:52

Bedankt aan allen!

Het is mij nu wel duidelijk.Hele goeie forum trouwens, voor ne keer geen gezever! Veder nog allemaal een voorspoedig nieuwe jaar zonder ongelukken.

door Luc » 30 dec 2005, 12:01

Hallo,

Bedankt voor de vele reactie's. Maar waarschijnlijk beweerde die persoon, dat omdat bij eventueel druk verkeer uit de straat van rechts men niet tijdig van het kruispunt zou geraken indien de slagbomen net zouden naar beneden gaan.Ik denk dat hij dat daarvoor beweerde.Vandaar mijn vraag.

Bedankt en goed eindejaar!

door Jozef » 30 dec 2005, 06:33

Luc schreef: waarschijnlijk beweerde die persoon, dat omdat bij eventueel druk verkeer uit de straat van rechts men niet tijdig van het kruispunt zou geraken indien de slagbomen net zouden naar beneden gaan
Je houdt het niet voor mogelijk: omdat er zijn die de levensgevaarlijke fout begaan om een overweg op te rijden zonder zeker te zijn dat ze hem volledig kunnen overrijden, wordt er 10 meter verder maar geen voorrang van rechts meer gegeven.

Ik vraag me af of dergelijke lieden wel psychisch geschikt zijn om een voertuig te besturen.

door Sofie » 30 dec 2005, 05:11

zo'n (in dit geval verharde) wegel langs het spoor waar enkel fietsers (en meestal ook landbouwvoertuigen) op mogen rijden

door GRO » 30 dec 2005, 04:59

Hallo Sofie,
Quote: Bijvoorbeeld in sint-niklaas eindigt een fietswegel in een fietspad
Wat is juist een fietswegel? Dat is een woord dat in onze streek niet gebruikt wordt.

door Sofie » 30 dec 2005, 04:53

Zo ontstaan er inderdaad irritant verkeerssituaties. Bijvoorbeeld in sint-niklaas eindigt een fietswegel in een fietspad dat de baan kruist. Een paar meter verder kruist een spoorweg deze baan ook. Resultaat : fietsers boos omdat de meeste auto's hen daar bijna van het fietspad rijden, autobestuurders boos omdat de fietsers op het fietspad (dat de baan kruist) verplichten om half op de overweg te blijven wachten.
Dat de auto's dan moeten wachten voor de spoorweg weet ik ook, maar daar is een rondpunt waar 3 straten op uitkomen, dus daar sta je ook niet zo graag

door Jozef » 30 dec 2005, 02:21

Proficiat, Sledge. Ik had er geen idee van waarom volgens sommigen de bestuurders die uit die openbare weg 10 meter voorbij de overweg komen (behalve als het een aardeweg is), geen voorrang van rechts zouden hebben. Maar ik vermoed dat je de nagel op de kop geslagen hebt: wellicht beschouwen ze een overweg als een kruispunt.
Quote: AR 2.9 "Kruispunt": de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Quote: AR 2.11. "Overweg": de gehele of gedeeltelijke kruising van een openbare weg door een of meer buiten de rijbaan aangelegde sporen.
Een overweg is dus geen kruispunt in de betekenis van het verkeersreglement.

door Benny Stinkens » 30 dec 2005, 02:07

Luc schreef: Hallo,

Bedankt voor de vele reactie's. Maar waarschijnlijk beweerde die persoon, dat omdat bij eventueel druk verkeer uit de straat van rechts men niet tijdig van het kruispunt zou geraken indien de slagbomen net zouden naar beneden gaan.Ik denk dat hij dat daarvoor beweerde.Vandaar mijn vraag.

Bedankt en goed eindejaar!
Hallo luc,

Hier moet die persoon wel mee uitkijken want stel dat de slagbomen nog altijd open zijn maar hij ziet dat er dus een file ontstaan is, omdat er dus auto's voor hem staan die voorrang aan rechts moeten verlenen dan mag hij niet de overweg over rijden als hij niet zeker weet dat hij dus ook volledig aan de overkant kan geraken.

door sledge » 29 dec 2005, 11:16

eugeen schreef: En ik meen dat volgens de wegcode een spoorweg geen openbare weg is.
idd, ik denk dat daar de eigenlijke vraag over handelde, tussen de lijnen door.....

door GRO » 29 dec 2005, 11:15

En ik meen dat volgens de wegcode een spoorweg geen openbare weg is.

door sledge » 29 dec 2005, 11:13

na een kruispunt moeten herhaald worden

door GRO » 29 dec 2005, 11:10

Quote: dat alle verkeersborden na een kruispunt maar eerst gelden
NA een kruispunt????

Als je NIET op een voorrangsweg rijdt, en er staan geen verkeersborden die de voorrang regelen, dan is er voorrang van rechts.

Er staat nergens in het verkeersreglement dat die regel niet zou gelden op het eerste kruispunt na een overweg.

door sledge » 29 dec 2005, 09:57

ik doe een gok, iemand heeft gezegd dat alle verkeersborden na een kruispunt maar eerst gelden en de eigenlijke vraag moet dus zijn :

is ne spoorweg een kruispunt of ni

door Jozef » 29 dec 2005, 09:36

De bestuurder die uit die openbare weg van rechts komt, heeft voorrang van rechts (tenzij het een aardeweg is).

Weet je misschien waarom iemand dacht dat het niet zo zou zijn?

voorangsweg of niet??

door gast » 29 dec 2005, 09:13

Geachte,

Graag had ik antwoord gekregen op volgende vraag : Als je met een voertuig klasse B een spoorweg overrijd en daarna (10meter) bevindt zich rechts een straat waar geen verkeersborden staan dan ook de voorang van rechts regel??

Ik heb mij laten vertellen dat dit niet van toepassing is na een spoorweg.

Mvg,

Wasteels luc

Omhoog