Robin G schreef: ↑19 sep 2021, 23:23
Inazuma schreef: ↑19 sep 2021, 22:32
Omdat de auto afslaat, en daarbij voorrang moet geven aan <kort samengevat> weggebruikers
die rechtdoor gaan:
-tegenliggers
- Wat hier niet het geval kan zijn, aangezien de baan niet verdergaat rechtdoor ten opzichte van de auto?
Ik hou het algemeen ...
-weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen
(de weg die de afslaande bestuurder wil verlaten)
- Gaat dit dan enkel over voetgangers en potentieel fietsers, bromfietsen klasse a en b en eventueel anderen die zich verplicht op een strook naast de rijbaan dienen te begeven? (bv. een fietspad).
Dit gaat over eender welke weggebruiker op een ander gedeelte van de weg
Kan fietspad zijn, maar ook een autobus of ander daar toegelaten voertuig op een bijzondere overrijdbare bedding ...
Het Hof van Cassatie heeft het ooit zelfs uitgebreid tot fietsers die dezelfde rijbaan volgen als een afslaande auto - hoewel die dus niet op een "ander" weggedeelte reden.
-voetgangers die de door de bestuurder in te slagen weg oversteken
(dus eigenlijk de weg volgen die de afslaande bestuurder wil verlaten)
- Wat in casu het geval is. Alleen zie ik jouw opmerking tussen haakjes eerder als een beperking van de algemene regel? De voetganger hoeft niet per se de weg te verlaten waar de auto uitkomt. Hij zou bijvoorbeeld uit het eerste aanpalende huis kunnen komen en zou zich toch nog voldoende dicht tegen het kruispunt kunnen begeven?
Ik probeer duidelijk te maken waar het verschil zit met de normale voorrangsplicht (tov een bestuurder) van een voetganger die de rijbaan oversteekt.
Het is overigens niet erg duidelijk waar de voorrangsplicht van de bestuurder bij het afslaan stopt, en waar de voorrangsplicht voor de voetganger bij oversteken van een rijbaan terug begint.
Misschien nog een uitbreiding op deze vraag: quid als de tegenligger uit een aardeweg komt? Wat primeert er? De verplichting om voorrang te geven aan tegenliggers, of voorrang op weggebruikers die uit een aardeweg komen?
Kijk naar de bepaling in de wegcode:
Art 12.3.1
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
Bestuurder die uit een aardeweg of pad komt, moet voorrang verlenen aan
alle bestuurders op de openbare weg met een rijbaan.
Van links, van rechts, tegenliggers ...
Ik vermoed dat de persoon die het manoeuvre uitvoert toch voorrang dient te geven
Een richtingsverandering is geen manoeuvre
(Maar goed, zelfs het Hof van Cassatie flaterde hiertegen ...)
Richtingsverandering is een in de wegcode omschreven rijhandeling , met regels hoe deze moet gebeuren
Bij manoeuvres zijn er wel een paar opgelijst met de bepaling dat het manoeuvres zijn,
maar er is typisch niet beschreven hoe die dienen te gebeuren ...
Is dat onderscheid belangrijk ...
Ja dus ...
Want de voorrangsplicht bij manoeuvres gaat boven alle andere voorrangsREGELS (niet boven voorrangsborden)