door GRO » 04 aug 2021, 14:00
De voorbije dagen vroeg ik hoe bovenstaande borden moeten geinterpreteerd worden.
Afb1.
Verkeersteken: Zone bord max. 30 km/uur,
Verkeersregel: Woonerf maximaal 20 km/uur.
Vermits het Zone bord boven een verkeersregel gaat, mag je in dit woonerf 30 km/uur rijden?
Afb 2.
Verkeersteken: Zone bord max. 50 km/uur,
Verkeersregel: Weg voorbehouden voor … maximaal 30 km/uur.
Vermits het Zone bord boven een verkeersregel gaat, mogen bestuurders die op deze weg mogen rijden, 50 km/uur rijden?
Graag een beetje uitleg hoe men deze combinatie van borden correct moet interpreteren.
Vriendelijke groeten,
Van een verkeersdeskundige kreeg ik onderstaand antwoord:
Dag Eugeen,
Misschien eerst stellen dat hier de wegbeheerders weer eens in de fout zijn gegaan. Vermoedelijk zijn ze vergeten dat het bord F12a geen speelstraat aanduidt, maar wel een erf of een woonerf en dat er dus specifieke regels binnen deze afgebakende zone van toepassing is. Idem voor het bord F99c.
Daarna wil ik ook benadrukken dat ondanks het feit dat er een probleem is met de wijze waarop de signalisatie geplaatst is, er altijd rekening moet worden gehouden met het voorzichtigheidsprincipe. De borden zone 30 en de borden erf/woonerf zijn misschien ogenschijnlijk wel tegenstrijdig, maar er kunnen dus wel kinderen op straat spelen en dus zou ik hier sowieso aan mijn leerlingen vertellen dat ik in aanwezigheid van deze weggebruikers, mijn snelheid moet aanpassen want voetgangers hebben voorrang en zelfs 20 km/u kan te veel zijn in deze omstandigheden. Idem voor de combinatie zone 50 en het bord F99c.
Wat nu de wettelijkheid van de borden betreft, buiten het feit dat het verkeerskundig niet in orde is, en dat de combinatie zone 30 en woonerf/erf op één steun voor verwarring kan zorgen, zou deze combinatie wel mogelijk zijn. In een zone 30 kan immers een erf of woonerf afgebakend worden. Uiteindelijk is een zone 30 een verkeersbord C43 met de vermelding 30 waar een zonale geldigheid aan wordt gegeven. Het bord C43 betekent: vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid. Hier valt het begin van het erf wel samen met het begin van een zone 30 (wat uiteraard niet aan te bevelen is). Artikel 65.10 van het verkeersreglement stelt dat “wanneer binnen de snelheidszone (dus in ons geval 30), een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald. Met andere woorden, vanaf de paal waar het bord F4a (zone 30) en het bord F12a (erf/woonerf) op zijn bevestigd, is de snelheid beperkt tot 20 km/u tot aan het bord F12b (einde erf/woonerf). Vanaf dit bord (F12b) is de snelheid dan beperkt tot 30 km/u tot aan het bord F4b (einde zone 30).
Dezelfde redenering zou ook kunnen gevolgd worden voor de combinatie F99c en Zone 50. Maar hier heeft ook de wetgever een steekje laten vallen. In de legende van het bord C43 wordt in de opsomming van de gevallen tot waar het bord C43 geldig is, het bord F99 vergeten alsook het bord F111 (fietsstraat). Maar volgens de juristen van AWV is het niet omdat ze in de opsomming niet vernoemd zijn, dat er moet voorbijgegaan worden aan het principe. De rechter zou hier immers ook hetzelfde principe toepassen mocht dit ter sprake komen in een rechtszaak. Dus ook hier wordt het principe toegepast dat vanaf de paal waar het zone 50 bord en het bord F99 op zijn bevestigd, de snelheid beperkt is tot 30 km/u tot aan het bord F101 (einde). Vanaf dit bord is de snelheid dan beperkt tot 50 km/u tot aan het bord einde zone 50). Maar uiteraard is het bord F99 ook gekoppeld aan een toegangsbeperking voor een aantal bestuurders.
Besluit: De wegbeheerder(s) moet(en) zijn (hun) huiswerk opnieuw maken.
Maar voor volgens mij moeten de weggebruikers in beide gevallen de laagste snelheidsbeperking opvolgen (20 in het eerste geval, 30 in het andere). Maar dit is mijn mening uiteraard …
Groetjes,
C. E,
Verkeerskundige
Conseiller en Mobilité
Cage bv
Advies-Opleiding-Uitgeverij Verkeersreglementering
Conseil-Formation-Maison d’édition Réglementation routière
De VSV liet mij weten dat ze het antwoord van deze verkeersdeskundige onderschrijven.
Van een franstalig lesgever kreeg ik dit antwoord:
Dans les 2 cas, il s'agit d'une erreur de signalisation des gestionnaires de la voirie en question car la signalisation n'est pas conforme au code gestionnaire.
Photo 1 : les 2 signaux ont la même valeur mais des significations contradictoire, l'un dit 30 et l'autre dit 20
Photo 2 : L'accès est limité à certains usagers et ceux qui sont admis ont une limitation de poids mais il y a une contradiction entre les vitesse de 30 et de 50.
Il faut donc signaler les endroits respectifs sur
https://meldpuntwegen.be/meldpuntwegen/index.html pour demander une rectification du gestionnaire de la voirie.
De telles situations ne sont jamais reprises en théorie !
En cas de doute à la pratique, respecter la vitesse la plus faible mais faire plus entraine de facto l'article 5 et l'absence d'infraction car la signalisation n'est PAS conforme.
Article 5. Force obligatoire de la signalisation routière
Les usagers doivent se conformer aux signaux lumineux de circulation, aux signaux routiers et aux marques routières, lorsque ceux-ci sont réguliers en la forme, suffisamment visibles et placés conformément aux prescriptions du présent règlement.
Mvg,
H.E.
[img]https://www.gratisrijbewijsonline.be/afbeeldingenforum/20210804.jpg[/img]
De voorbije dagen vroeg ik hoe bovenstaande borden moeten geinterpreteerd worden.
[quote]Afb1.
Verkeersteken: Zone bord max. 30 km/uur,
Verkeersregel: Woonerf maximaal 20 km/uur.
Vermits het Zone bord boven een verkeersregel gaat, mag je in dit woonerf 30 km/uur rijden?
Afb 2.
Verkeersteken: Zone bord max. 50 km/uur,
Verkeersregel: Weg voorbehouden voor … maximaal 30 km/uur.
Vermits het Zone bord boven een verkeersregel gaat, mogen bestuurders die op deze weg mogen rijden, 50 km/uur rijden?
Graag een beetje uitleg hoe men deze combinatie van borden correct moet interpreteren.
Vriendelijke groeten,
[/quote]
Van een verkeersdeskundige kreeg ik onderstaand antwoord:
[quote]Dag Eugeen,
Misschien eerst stellen dat hier de wegbeheerders weer eens in de fout zijn gegaan. Vermoedelijk zijn ze vergeten dat het bord F12a geen speelstraat aanduidt, maar wel een erf of een woonerf en dat er dus specifieke regels binnen deze afgebakende zone van toepassing is. Idem voor het bord F99c.
Daarna wil ik ook benadrukken dat ondanks het feit dat er een probleem is met de wijze waarop de signalisatie geplaatst is, er altijd rekening moet worden gehouden met het voorzichtigheidsprincipe. De borden zone 30 en de borden erf/woonerf zijn misschien ogenschijnlijk wel tegenstrijdig, maar er kunnen dus wel kinderen op straat spelen en dus zou ik hier sowieso aan mijn leerlingen vertellen dat ik in aanwezigheid van deze weggebruikers, mijn snelheid moet aanpassen want voetgangers hebben voorrang en zelfs 20 km/u kan te veel zijn in deze omstandigheden. Idem voor de combinatie zone 50 en het bord F99c.
Wat nu de wettelijkheid van de borden betreft, buiten het feit dat het verkeerskundig niet in orde is, en dat de combinatie zone 30 en woonerf/erf op één steun voor verwarring kan zorgen, zou deze combinatie wel mogelijk zijn. In een zone 30 kan immers een erf of woonerf afgebakend worden. Uiteindelijk is een zone 30 een verkeersbord C43 met de vermelding 30 waar een zonale geldigheid aan wordt gegeven. Het bord C43 betekent: vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid. Hier valt het begin van het erf wel samen met het begin van een zone 30 (wat uiteraard niet aan te bevelen is). Artikel 65.10 van het verkeersreglement stelt dat “wanneer binnen de snelheidszone (dus in ons geval 30), een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald. Met andere woorden, vanaf de paal waar het bord F4a (zone 30) en het bord F12a (erf/woonerf) op zijn bevestigd, is de snelheid beperkt tot 20 km/u tot aan het bord F12b (einde erf/woonerf). Vanaf dit bord (F12b) is de snelheid dan beperkt tot 30 km/u tot aan het bord F4b (einde zone 30).
Dezelfde redenering zou ook kunnen gevolgd worden voor de combinatie F99c en Zone 50. Maar hier heeft ook de wetgever een steekje laten vallen. In de legende van het bord C43 wordt in de opsomming van de gevallen tot waar het bord C43 geldig is, het bord F99 vergeten alsook het bord F111 (fietsstraat). Maar volgens de juristen van AWV is het niet omdat ze in de opsomming niet vernoemd zijn, dat er moet voorbijgegaan worden aan het principe. De rechter zou hier immers ook hetzelfde principe toepassen mocht dit ter sprake komen in een rechtszaak. Dus ook hier wordt het principe toegepast dat vanaf de paal waar het zone 50 bord en het bord F99 op zijn bevestigd, de snelheid beperkt is tot 30 km/u tot aan het bord F101 (einde). Vanaf dit bord is de snelheid dan beperkt tot 50 km/u tot aan het bord einde zone 50). Maar uiteraard is het bord F99 ook gekoppeld aan een toegangsbeperking voor een aantal bestuurders.
Besluit: De wegbeheerder(s) moet(en) zijn (hun) huiswerk opnieuw maken.
Maar voor volgens mij moeten de weggebruikers in beide gevallen de laagste snelheidsbeperking opvolgen (20 in het eerste geval, 30 in het andere). Maar dit is mijn mening uiteraard …
Groetjes,
C. E,
Verkeerskundige
Conseiller en Mobilité
Cage bv
Advies-Opleiding-Uitgeverij Verkeersreglementering
Conseil-Formation-Maison d’édition Réglementation routière
[/quote]
De VSV liet mij weten dat ze het antwoord van deze verkeersdeskundige onderschrijven.
Van een franstalig lesgever kreeg ik dit antwoord:
[quote]Dans les 2 cas, il s'agit d'une erreur de signalisation des gestionnaires de la voirie en question car la signalisation n'est pas conforme au code gestionnaire.
Photo 1 : les 2 signaux ont la même valeur mais des significations contradictoire, l'un dit 30 et l'autre dit 20
Photo 2 : L'accès est limité à certains usagers et ceux qui sont admis ont une limitation de poids mais il y a une contradiction entre les vitesse de 30 et de 50.
Il faut donc signaler les endroits respectifs sur https://meldpuntwegen.be/meldpuntwegen/index.html pour demander une rectification du gestionnaire de la voirie.
De telles situations ne sont jamais reprises en théorie !
En cas de doute à la pratique, respecter la vitesse la plus faible mais faire plus entraine de facto l'article 5 et l'absence d'infraction car la signalisation n'est PAS conforme.
Article 5. Force obligatoire de la signalisation routière
Les usagers doivent se conformer aux signaux lumineux de circulation, aux signaux routiers et aux marques routières, lorsque ceux-ci sont réguliers en la forme, suffisamment visibles et placés conformément aux prescriptions du présent règlement.
Mvg,
H.E.
[/quote]