Bertje schreef: Definieer 'modern' dan eens want niet iedereen rijdt met een wagen die gisteren bij de dealer is buitengerold.
Met een moderne motor bedoelde ik een motor die uitgerust is met een elektronisch geregeld brandstofinjectiesysteem (uiteraard in combinatie met een elektronisch geregeld ontstekingssysteem als het een benzinemotor is - of om het juister te zeggen: een Otto- of een Wankelmotor).
Quote: Zelfs als je weinig trekkracht vraagt zal de motor zwaarder belast worden dan bij gas geven in vrij
Uiteraard, maar doordat de motor belast wordt, veroorzaken de spelingen minder schade. Je kunt bijvoorbeeld gerust met een benzinemotor een uur lang tegen 4.000 toeren per minuut rijden, maar als je hem onbelast tegen dat toerental laat draaien, zal hij al spoedig de geest geven.
Quote: en aangezien je olie nog niet op druk is gekomen is er ook maar een gebrekkige smering tijdens de eerste halve minuut dat een motor draait.
Van zodra bij draaiende motor het oliedrukcontrolelampje niet oplicht, is de oliedruk voldoende. Moderne smeerolieën van goede kwaliteit behouden hun eigenschappen in veel sterkere mate dan vroeger bij lage en hoge temperaturen.
Quote: Bovendien is de gevraagde trekkracht bij het versnellen vanuit stilstand het grootst (getuige het gebruik van het ontkoppelingspedaal: tussen alle versnellingen kan je snel lossen, maar bij vertrek in eerste niet).
De vereiste trekkracht van de wagen is, ongeacht de snelheid, afhankelijk van de rijweerstanden en de gewenste acceleratie. De rijweerstanden zijn de rolweerstand en de luchtweerstand. De rolweerstand neemt recht evenredig toe met de massa van het voertuig en zijn belading en met de snelheid. De luchtweerstand neemt recht evenredig toe met het kwadraat van de snelheid.
Dat je het koppelingspedaal sneller kan lossen bij de overgang tussen hogere versnellingen, komt doordat de motor, vanwege de gewijzigde overbrengingsverhouding, in een hogere versnelling minder koppel naar de aandrijfwielen kan overbrengen dan in een lagere versnelling. Het sneller loslaten gaat dan wel ten koste van grotere slijtage van de voering van de koppelingsplaat.
Quote: Bovendien bereikt een motor pas na 10 Ã 20 minuten (en zelfs langer in de winter) een redelijke bedrijfstemperatuur. Dan zal het voor de temperatuur echt niet uitmaken of je binnen de 5 seconden vertrekt of eerst een halve minuut wacht.
Reden temeer om de motor niet eerst nodeloos bij de schadelijkste bedrijfstemperatuur te laten draaien.
Quote: Voor het verbruik en de milieuvervuiling zal het ook niet zo veel uitmaken aangezien een wagen de eerste minuten toch met een gesloten choke rondrijdt.
De milieuvervuiling bij een stilstaande wagen concentreert zich op die ene plaats, in tegenstelling tot een rijdende wagen.
De choke, ook de automatische, dat is echt al wel een tijdje een museumstuk geworden.
[quote] Bertje schreef: Definieer 'modern' dan eens want niet iedereen rijdt met een wagen die gisteren bij de dealer is buitengerold. [/quote]
Met een moderne motor bedoelde ik een motor die uitgerust is met een elektronisch geregeld brandstofinjectiesysteem (uiteraard in combinatie met een elektronisch geregeld ontstekingssysteem als het een benzinemotor is - of om het juister te zeggen: een Otto- of een Wankelmotor).
[quote] Quote: Zelfs als je weinig trekkracht vraagt zal de motor zwaarder belast worden dan bij gas geven in vrij [/quote]
Uiteraard, maar doordat de motor belast wordt, veroorzaken de spelingen minder schade. Je kunt bijvoorbeeld gerust met een benzinemotor een uur lang tegen 4.000 toeren per minuut rijden, maar als je hem onbelast tegen dat toerental laat draaien, zal hij al spoedig de geest geven.
[quote] Quote: en aangezien je olie nog niet op druk is gekomen is er ook maar een gebrekkige smering tijdens de eerste halve minuut dat een motor draait. [/quote]
Van zodra bij draaiende motor het oliedrukcontrolelampje niet oplicht, is de oliedruk voldoende. Moderne smeerolieën van goede kwaliteit behouden hun eigenschappen in veel sterkere mate dan vroeger bij lage en hoge temperaturen.
[quote] Quote: Bovendien is de gevraagde trekkracht bij het versnellen vanuit stilstand het grootst (getuige het gebruik van het ontkoppelingspedaal: tussen alle versnellingen kan je snel lossen, maar bij vertrek in eerste niet). [/quote]
De vereiste trekkracht van de wagen is, ongeacht de snelheid, afhankelijk van de rijweerstanden en de gewenste acceleratie. De rijweerstanden zijn de rolweerstand en de luchtweerstand. De rolweerstand neemt recht evenredig toe met de massa van het voertuig en zijn belading en met de snelheid. De luchtweerstand neemt recht evenredig toe met het kwadraat van de snelheid.
Dat je het koppelingspedaal sneller kan lossen bij de overgang tussen hogere versnellingen, komt doordat de motor, vanwege de gewijzigde overbrengingsverhouding, in een hogere versnelling minder koppel naar de aandrijfwielen kan overbrengen dan in een lagere versnelling. Het sneller loslaten gaat dan wel ten koste van grotere slijtage van de voering van de koppelingsplaat.
[quote] Quote: Bovendien bereikt een motor pas na 10 Ã 20 minuten (en zelfs langer in de winter) een redelijke bedrijfstemperatuur. Dan zal het voor de temperatuur echt niet uitmaken of je binnen de 5 seconden vertrekt of eerst een halve minuut wacht. [/quote]
Reden temeer om de motor niet eerst nodeloos bij de schadelijkste bedrijfstemperatuur te laten draaien.
[quote] Quote: Voor het verbruik en de milieuvervuiling zal het ook niet zo veel uitmaken aangezien een wagen de eerste minuten toch met een gesloten choke rondrijdt. [/quote]
De milieuvervuiling bij een stilstaande wagen concentreert zich op die ene plaats, in tegenstelling tot een rijdende wagen.
De choke, ook de automatische, dat is echt al wel een tijdje een museumstuk geworden.