1ste les

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: 1ste les

door Rafael » 20 apr 2006, 10:27

Jozef schreef: Met een moderne motor bedoelde ik een motor die uitgerust is met een elektronisch geregeld brandstofinjectiesysteem
Dus heb ik een moderne motor Is wel van 1994, maar toch, "Electronic Fuel Injection System"
BBB schreef: ik weet niet eens wat een choke is.
Een knopje in oudere wagens dat je kon uittrekken, welk je toerental omhoog hielp. Oude koude motoren draaiden niet op 1.000 tpm (Stationair), dus was er een knopje voorzien om deze op 1.500 of 2.000 te laten draaien, tot hij 'wat warmer was'. In principe een knopje dat identiek hetzelfde doet als je gaspedaal, alleen blijft dit hangen dan Tegenwoordig is dit automatisch aangestuurd.

door Benny Stinkens » 20 apr 2006, 08:31

Quote: Is er een goede website waar duidelijk maar niet te gedetailleerd de basisdingentjes worden uitgelegd.
Ja hoor waarschijnlijk wel maar als ze daar ook zo "off topic" geraken als wij hier dan zou het me niet verbazen als ze het daar nu hebben over
" de eerste les"

door BBB » 20 apr 2006, 07:54

@JC
Quote: Neem het instructieboekje van quasi elke moderne wagen en je zal merken dat punt drie wordt afgeraden.
Goed dat je het zegt. Zo heb ik het geleerd, maar blijkbaar dus verkeerd.

@iedereen
Allemaal reuze interessant deze discussie maar een beetje moeilijk te volgen voor mij omdat ik te weinig verstand heb van autotechniek, ik weet niet eens wat een choke is.
Is er een goede website waar duidelijk maar niet te gedetailleerd de basisdingentjes worden uitgelegd.

door Jozef » 19 apr 2006, 12:34

BBB schreef: Jullie rijinstructeurs zouden bijvoorbeeld wel kunnen afspreken dat je de 1ste les ergens start (of dat de 2 uur in ieder geval dan pas starten) op een rustig terrein waar de leerling wel meteen op een veilige manier kan starten.
Wat er dus zou op neerkomen dat de instructeur voor dezelfde prijs meer tijd moet besteden. En dat terwijl de prijzen al erg scherp zijn, en de lonen zeer bescheiden.

Weet je, BBB: mijn werkgever doet een beroep op een groot aantal informatici van externe bedrijven. Ze werken 8 uur per dag. We hebben er geen enkele voor minder dan 500 Euro per dag, maar we hebben ook één (weliswaar zeer gespecialiseerd en ervaren) exemplaar van 1.750 Euro per dag. En die mensen staan ook 2 tot 4 keren per dag telkens 10 minuten aan de koffiemachine een praatje slaan. Reken maar uit hoeveel Euro dat kost. Maar als je die mensen dat niet gunt, komen ze gewoon niet meer.

@ JC:

Je hebt volkomen gelijk: gas geven bij het starten is met een moderne motor uit den boze.

door blueke » 19 apr 2006, 11:55

Voila mijn 1ste rijles zit erop. Het viel allemaal wel mee.
Aan de rijschool zelf heeft hij eerst uitgelegd hoe je een juiste zithouding hebt. Dan is hij naar een oefenterrein geweest om te leren vertrekken en te stoppen. Daar heeft hij ook uitgelegd hoe de lichten, de ruitenwissers en de richtingsaanwijzers werken.

Dus gewoon eigenlijk de basis zowa. Hij heeft ook uitgelegd hoe je de motorkap moet open doen en waar de remvloeistof, de koelvloeistof, de olie zit en ook waar je je oliepeil kunt zien.

Dan moest ik rondrijden op het terrein met alleen de koppeling te gebruiken en sturen natuurlijk. Ook hoe je moet vertrekken op een helling heeft hij uitgelegd en achteraf toen we naar het industriepark gingen voor te oefenen op het schakelen moest ik alleen sturen terwijl de rijinstructeur eigenlijk rijdt. En nadat ik het schakelen onder de knie had, zijn we de weg op gegaan.

Ik ben maar 2x ofzo stilgevallen maar dan wel op het terrein zelf en niet op de weg. Dus het viel allemaal goed mee.

door JC » 19 apr 2006, 11:01

BBB schreef: B
Tips:
- Denk goed na over hoe te sturen in bochten. Dat lijkt simpel, maar als je het moet doen dan moet je daar toch even handigheid in krijgen.
- Het starten gaat als volgt: 1. druk de koppeling in
2. Draai de sleutel om
3. Druk het gaspedaal in totdat je de motor hoor t brommen en niet verder. Heel gemakkelijk waar te nemen.

Hier kan ik spijtig genoeg niet mee akkoord gaan. Neem het instructieboekje van quasi elke moderne wagen en je zal merken dat punt drie wordt afgeraden.
Voor een handgeschakelde bak, versnelling in neutraal, koppeling ingedrukt (niet absoluut nodig, maar 'good practise'), starten en sleutel onmiddellijk lossen als de motor aanslaat. Zeker geen gas geven !!!! Dit was vroeger wel nodig bij ouderwetse carburatie motoren maar nu zeker niet meer. Het gevolg van dit gas geven is brandstofverspilling, veel vervuiling want meestal koude motor en extra slijtage op de motor omdat de eerste seconden dat een motor draait de smering nog niet optimaal is.

Voor de automaatrijders, zet dat ding in P (of N), starten en wegwezen.

In het instructieboekje van mijn wagen staat trouwens ook vermeld dat het niet nodig is even te wachten vooraleer weg te rijden.

door Jozef » 19 apr 2006, 10:19

Bertje schreef: Definieer 'modern' dan eens want niet iedereen rijdt met een wagen die gisteren bij de dealer is buitengerold.
Met een moderne motor bedoelde ik een motor die uitgerust is met een elektronisch geregeld brandstofinjectiesysteem (uiteraard in combinatie met een elektronisch geregeld ontstekingssysteem als het een benzinemotor is - of om het juister te zeggen: een Otto- of een Wankelmotor).
Quote: Zelfs als je weinig trekkracht vraagt zal de motor zwaarder belast worden dan bij gas geven in vrij
Uiteraard, maar doordat de motor belast wordt, veroorzaken de spelingen minder schade. Je kunt bijvoorbeeld gerust met een benzinemotor een uur lang tegen 4.000 toeren per minuut rijden, maar als je hem onbelast tegen dat toerental laat draaien, zal hij al spoedig de geest geven.
Quote: en aangezien je olie nog niet op druk is gekomen is er ook maar een gebrekkige smering tijdens de eerste halve minuut dat een motor draait.
Van zodra bij draaiende motor het oliedrukcontrolelampje niet oplicht, is de oliedruk voldoende. Moderne smeerolieën van goede kwaliteit behouden hun eigenschappen in veel sterkere mate dan vroeger bij lage en hoge temperaturen.
Quote: Bovendien is de gevraagde trekkracht bij het versnellen vanuit stilstand het grootst (getuige het gebruik van het ontkoppelingspedaal: tussen alle versnellingen kan je snel lossen, maar bij vertrek in eerste niet).
De vereiste trekkracht van de wagen is, ongeacht de snelheid, afhankelijk van de rijweerstanden en de gewenste acceleratie. De rijweerstanden zijn de rolweerstand en de luchtweerstand. De rolweerstand neemt recht evenredig toe met de massa van het voertuig en zijn belading en met de snelheid. De luchtweerstand neemt recht evenredig toe met het kwadraat van de snelheid.

Dat je het koppelingspedaal sneller kan lossen bij de overgang tussen hogere versnellingen, komt doordat de motor, vanwege de gewijzigde overbrengingsverhouding, in een hogere versnelling minder koppel naar de aandrijfwielen kan overbrengen dan in een lagere versnelling. Het sneller loslaten gaat dan wel ten koste van grotere slijtage van de voering van de koppelingsplaat.
Quote: Bovendien bereikt een motor pas na 10 Ã 20 minuten (en zelfs langer in de winter) een redelijke bedrijfstemperatuur. Dan zal het voor de temperatuur echt niet uitmaken of je binnen de 5 seconden vertrekt of eerst een halve minuut wacht.
Reden temeer om de motor niet eerst nodeloos bij de schadelijkste bedrijfstemperatuur te laten draaien.
Quote: Voor het verbruik en de milieuvervuiling zal het ook niet zo veel uitmaken aangezien een wagen de eerste minuten toch met een gesloten choke rondrijdt.
De milieuvervuiling bij een stilstaande wagen concentreert zich op die ene plaats, in tegenstelling tot een rijdende wagen.

De choke, ook de automatische, dat is echt al wel een tijdje een museumstuk geworden.

door Benny Stinkens » 19 apr 2006, 09:42

BBB schreef: Dat begrijp ik Benny.
Jullie rijinstructeurs zouden bijvoorbeeld wel kunnen afspreken dat je de 1ste les ergens start (of dat de 2 uur in ieder geval dan pas starten) op een rustig terrein waar de leerling wel meteen op een veilige manier kan starten.

Of spreek op die plaats af, of laat de 1ste les standaard een kwartier langer duren. Vergeet niet Benny dat de leerling eventjes €900 kwijt is in 4 weekjes tijd. Dat brengt een zekere gevoeligheid met zich mee over niet benutte tijd.
Dit is voor ons niet haalbaar beste BBB
als ik 4 of 5 leerlingen op een dag heb werk ik dus 8 a 10 uren (geen pauze geteld) als ik 2 of 3 nieuwe leerlingen per dag een kwartier langer les moet gaan geven of er tijd in moet steken om op een rustig terrein te kunnen vertrekken dan hoef je maar te tellen hoe lang voor een leraar een dag wordt En dan heb ik nog niet over onze papierkraam (ritbladen, afspraken maken, geld ontvangen)

soms hebben we al het probleem dat we van 8 tot 10 een leerling hebben en van 10 tot 12 een andere

Als je opgehouden wordt (door bv file) maar het inschatten van tijd is ook zonder file moeilijk omdat 1 leerling vlotter rijdt dan de andere of het verkeer is anders bij de ene dan bij de ander. dan kan het al best gebeuren dat je om 5 na 10 begint met de volgende leerling.

Dus heeft de leraar de keuze of hij neemt maar 3 leerlingen per dag en zorgt ervoor dat niemand "te kort komt" maar zijn werkgever zal daar niet mee content zijn (en de leraar zijn loonbriefje ook niet)

of hij blijft bij 4 leerlingen en werkt meer dan een uur gratis per dag om toch maar niemand te kort te doen. (wetende dat een praktijkleraar maar een schamel loon heeft voor hetgeen hij moet presteren)

Je hebt volkomen gelijk dat je veel geld moet neertellen en dus recht hebt op het maximum les wat je er maar uit kunt halen maar eigenlijk moeten we de bazen daarover aanspreken want een werknemer heeft het ook al moeilijk genoeg
Nu als we de bazen aanspreken gaan zij ook zeggen dat het voor hun moeilijk is en zo komen we dan bij "onzen minister het land uit"

door BBB » 19 apr 2006, 09:14

Dat begrijp ik Benny.
Jullie rijinstructeurs zouden bijvoorbeeld wel kunnen afspreken dat je de 1ste les ergens start (of dat de 2 uur in ieder geval dan pas starten) op een rustig terrein waar de leerling wel meteen op een veilige manier kan starten.

Of spreek op die plaats af, of laat de 1ste les standaard een kwartier langer duren. Vergeet niet Benny dat de leerling eventjes €900 kwijt is in 4 weekjes tijd. Dat brengt een zekere gevoeligheid met zich mee over niet benutte tijd.

door Benny Stinkens » 19 apr 2006, 08:59

Quote: Bij mij was het zo dat de eerste minuten weggegooid geld was (is toch 12 euro per kwartier=4euro per 5 minuten met de huidige prijzen) omdat we vanuit hartje stad moesten vertrekken en eerst naar een oefenterrein toemoesten (industrieterrein).
Ik vraag me af hoe jij je zoiets voorsteld
je kunt toch maar moeilijk van je instructeur verwachten dat hij vanaf minuut 1 je 100% nieuwe dingen aanleert

Ik heb het voordeel dat ik vanuit de rijschool onmiddelijk in een rustige buurt ben maar als dat niet zo zou zijn moet je niet denken dat ik mijn vel zou wagen omdat jij de seconden vergelijkt met je centen

De eerste minuten moet een leraar ook polsen naar wat zijn leerling al of niet kent. Dat zal voor jou ook al te duur zijn neem ik aan

De leerling gewoon vragen wat hij kent is geen optie want ik ken er die zich voor doen als "schumacher" maar niet weten dat die pook in het midden niet dient om in de naft te roeren maar om te schakelen, en ook mensen die zeggen dat ze niet veel kennen maar wel onmiddelijk bekwaam zijn om gewoon te rijden.

Ik probeer er zo snel mogelijk achter te komen om de leerling geen kostbare tijd te doen verliezen maar of dat nu voor jou 1 euro meer of minder betekend laat me koud. Ik ben verantwoordelijk voor je leven op dat moment dus ik beslis wat er gedaan wordt

door BBB » 19 apr 2006, 08:55

Zeg Jozef, jij gaat wel even voorbij aan het feit dat zo'n rijschool 8 uur lang non-stop rijles kan geven. Een huisarts kan niet 8 uur lang non-stop patiënten ontvangen. Hij moet bijvoorbeeld ook nog veel tijd stoppen in dossiers en communicatie met specialisten. En €20,50 voor een consult van een kwartier (dat is namelijk de gemiddelde tijd van 1 consult) is toch niet zo gek duur. Ook ben je genoodzaakt om 20 uur rijles in een korte tijd te volgen. Je hoeft normaal maar hooguit 1 keer in een jaar bij de huisarts langs te gaan als je geen chronische aandoening hebt. Als je zoveel moet betalen voor een rijles, ja dan zaag ik om 10 minuten verspilling of wat het ook is. Temeer daar ik verondersteld wordt om met 20 uur les te leren rijden en dan na 3 maanden nog genoeg restvaardigheid heb om te kunnen slagen voor het examen. Of moet ik je er nog een keer aan herinneren dat als je buitenlander bent dat je dan geen familie hebt in België en dus ook niet zo gemakkelijk kunt oefenen op eigen houtje?
De vlaamse patiënt is strontverwent en nog zagen ze In Nederland krijgt de modale patiënt bij de huisarts 7 minuten tijd en Nederland is de nummer 2 van de wereld. In België krijgt de modale patiënt 15 minuten
In Nederland betaal je tegen de €100 aan ziekenfondspremie per maand zonder eigen bijdrage. Hoeveel betaal je in België, zo'n €15 per maand? Als je er voor zorgt dat je gezond bent dan ben je praktisch niets kwijt.
En ja, je kan altijd pech hebben. Ik heb bijvoorbeeld zelf eens naar de huisarts gemoeten vanwege een ernstig verstopt oor en een keer vanwege een ligamentblessure (door sporten opgelopen), niets wat je kan doen om dat te voorkomen. Maar de meesten kunnen wel heel goed voorkomen dat ze een vaste klant worden door gewoon gezond te leven gezond eten, voldoende sporten, niet te veel stress. Als iedereen daar mee zou beginnen dan zouden de artsen een groot probleem krijgen, ze zouden werkloos geraken.
De meeste mensen worden pas vaste klant bij de huisarts op oudere leeftijd, dus duidelijk een geval van versnelde slijtage door ongezond leven. Er moet natuurlijk wel een coulance-regeling zijn voor de pechvogels die als kind of als jong-volwassene al een chronische aandoening krijgen. Nu we hier toch over bezig zijn: ik zou graag zien dat je binnen de mate van het meetbare meer premie moet betalen als je ongezond leefgedrag hebt dus als je rookt, je te zwaar bent (vetpercentage is daar de beste methode voor, daar laten ze een zwak stroompje door de huid lopen, de geleiden geeft aan hoe vet de huid is), als je te veel alcohol drinkt (chronisch meer dan 21 glazen per week), als je uithoudingsvermogen niet voldoende is (12 minuten lopen +-2100 meter, bijna iedereen kan dat met training) enzovoorts. Gezond leven is voor een groot deel een keuze, dus waarom moet iemand die gezond leeft mee betalen voor iemand anders zijn ongezonde gedrag. Iedereen kan zelf kiezen ofdat hij wel of niet voldoende beweegt, wel of niet gezond eet, wel of niet rookt enzovoorts.

Ik ben niet roomser dan de paus (hoewel de paus misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal is ). Ik heb zelf ook wel enkele slechte gewoonten, maar als je het in je portemonnee voelt dan stimuleert dat wel.

door Bertje » 19 apr 2006, 08:26

Definieer 'modern' dan eens want niet iedereen rijdt met een wagen die gisteren bij de dealer is buitengerold. De automobielgeschiedenis gaat meer dan 120 jaar terug de eerste interne verbrandingsmotor werd precies 200 jaar geleden (in 1806) ontworpen.
Jozef schreef: Onmiddellijk vertrekken is aangeraden, omdat de motor dan zo vlug mogelijk zijn ideale bedrijfstemperatuur bereikt. Het is daarbij natuurlijk aangewezen om in het begin niet teveel trekkracht van de motor te vergen en geen te hoge toerentallen te gebruiken.
Zelfs als je weinig trekkracht vraagt zal de motor zwaarder belast worden dan bij gas geven in vrij en aangezien je olie nog niet op druk is gekomen is er ook maar een gebrekkige smering tijdens de eerste halve minuut dat een motor draait. Bovendien is de gevraagde trekkracht bij het versnellen vanuit stilstand het grootst (getuige het gebruik van het ontkoppelingspedaal: tussen alle versnellingen kan je snel lossen, maar bij vertrek in eerste niet).
Bovendien bereikt een motor pas na 10 Ã 20 minuten (en zelfs langer in de winter) een redelijke bedrijfstemperatuur. Dan zal het voor de temperatuur echt niet uitmaken of je binnen de 5 seconden vertrekt of eerst een halve minuut wacht.
Voor het verbruik en de milieuvervuiling zal het ook niet zo veel uitmaken aangezien een wagen de eerste minuten toch met een gesloten choke rondrijdt.

door Bertje » 19 apr 2006, 06:44

Offtopic, I know.
JC schreef: Zeker geen gas geven !!!! Dit was vroeger wel nodig bij ouderwetse carburatie motoren maar nu zeker niet meer. Het gevolg van dit gas geven is brandstofverspilling, veel vervuiling want meestal koude motor en extra slijtage op de motor omdat de eerste seconden dat een motor draait de smering nog niet optimaal is.

In het instructieboekje van mijn wagen staat trouwens ook vermeld dat het niet nodig is even te wachten vooraleer weg te rijden.
Spreek je nu jezelf niet tegen? In neutraal gas geven met een koude motor mag niet, maar onmiddellijk vertrekken met koude motor mag wel. En dit terwijl gas geven in versnelling veel zwaarder is voor de motor dan in neutraal.
Na het starten eventjes 'in rallenti' blijven gaat trouwens je motor niet op bedrijfstemperatuur brengen, het gaat er wel voor zorgen dat je olie op druk is gebracht en dat je smering optimaler is op het moment dat je je in versnelling zet.
De vervuiling op het moment dat je wegrijdt is denk ik ook veel groter dan wanneer je eventjes je gaspedaal kietelt bij het starten (toegegeven, dit laatste is nutteloze vervuiling, tenzij in onderstaand geval).

Tot slot nog even opmerken dat er nog altijd heel veel (oudere) wagens met carburatie zijn waarvoor jouw uitspraak niet opgaat (de mijne is 13 jaar en als ik geen gas geef bij het starten kan ik blijven starten tot hij verzopen is, wat op nog veel meer brandstofverspilling en milieuvervuiling neerkomt).

door Maartendc » 19 apr 2006, 06:15

Ik heb onlangs ook mijn 18 uur rijles gedaan. Op mijn eerste les vertrokken we aan de rijschool met de instructeur die de pedalen bediende, ik moest sturen en pinkers gebruiken. We reden naar een afgelegen wegje waar ik dan enkele keren moest vertrekken. Eenmaal ik dat onder de knie had mocht ik via rustige wegen naar het oefenterrein rijden van de rijschool. Daar deed ik de eerste keer alle maneuvres. Hierna moest ik nog een tour rijden voornamelijk op rustige wegen, maar enkele keren op steenwegen, dus nooit hoger als 4de/sneller als 70 km/u

door Jozef » 19 apr 2006, 02:24

BBB schreef: Bij mij was het zo dat de eerste minuten weggegooid geld was (is toch 12 euro per kwartier=4euro per 5 minuten met de huidige prijzen) omdat we vanuit hartje stad moesten vertrekken en eerst naar een oefenterrein toemoesten (industrieterrein).
Godverdekke, Hollander, ga eens na hoeveel een rijopleiding in Nederland kost, en kom dan nog eens praten.

Jij die geneeskunde studeert: ik ben gisterenavond naar mijn huisarts geweest, enkel om te vernemen dat hij geen oorzaak kan bedenken voor de pijn die ik voel, maar dat kostte wel 20,50 Euro.

Het deed me denken aan de arts die om 3 uur 's nachts de loodgieter (sanitair installateur) opbelt, omdat zijn WC verstopt is. De loodgieter vraagt hem: "Dokter, weet U wel hoe laat het is?", maar de arts antwoordt: "Ja, als U mij om 3 uur 's nachts opbelt, kom ik ook naar U toe." De loodgieter trekt naar de arts, gooit een tablet in het WC, en zegt: "Dat is dan 75 Euro. Als het over een week nog niet beter is, belt U mij nog maar eens op."

Ja, ik weet het, artsen hebben geen resultaatverbintenis, alleen maar een prestatieverbintenis. Gelukkig maar, of ze konden hun verzekeringspremie niet meer betalen.

Omhoog