Hoe defensief moet je rijden?

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Hoe defensief moet je rijden?

door BBB » 20 apr 2006, 07:58

Jozef, als jij trager dan 120 km/uur rijdt omdat je 120 km/uur niet aankan daar waar de meeste bestuurders het wel aankunnen, dan hoor je (nog) niet op de snelweg thuis als bestuurder tenzij je nog een leerling bent en er aan werkt

door Linda » 19 apr 2006, 12:38

Rafael schreef:
Linda schreef: Je moet zeker gaan oefenen waar je je exame gaat doen
Daarom geen 10 keer maar er gewoon is heen gaan om te weten wat je kan verwachten geeft je een veel beter gevoel
Dat vind ik op zich niet goed... Ik ken er een paar, die gingen constant oefenen in de streek dat ze examen hadden. Gevolg alle straatjes gewoon vanbuiten kennen, idem voor de borden. Dat vind ik niet goed, want zo weet de examinator nog niet of je wel naar alle borden en of je de regels kent, en niet gewoon 'goed' rijdt, omdat je het daar toch vanbuiten kent.
tussen een paar keer en constant is een groot verschil
Op de 9 maand die ik nu rij met mijn voorlopig rijbewijs ben ik een 5 tal keren gaan oefenen waar ik mijn exame moet afleggen

En zij woont ook niet dicht bij geel dus gaat ze daar ook niet dagelijks rijden
En ook al spreek je het tegen ik zal me beter voelen met er een paar keer rond te rijden dan dat ik er nog nooit geweest ben

Gelukkig is niet iedereen het zelfde

door Jozef » 19 apr 2006, 11:57

BBB schreef: De meeste mensen hebben geen behoefte om harder te rijden dan 120 km/uur, dus zullen ze niet de hele tijd 125 km/uur proberen te rijden.
Dat klopt niet. Het blijkt dat een meerderheid van de Belgische bestuurders de maximum toegestane snelheid op autosnelwegen graag verhoogd zou zien tot 130 km/h. Maar zelfs al zou je ze optrekken tot 180 km/h, zullen er nog altijd een aantal bestuurders zijn die sneller willen rijden (hoewel uiteraard minder dan bij 120 km/h).
Quote: Als ze alle uitzonderingen in de wet moeten opnemen, weersomstandigheden, iemand die met zijn bootje rijdt, slechte staat van wegdek (komt helaas nogal eens voor in België), daar is geen beginnen aan.
Neen, die minimum 70 km/h op een autosnelweg is enkel verplicht als alle omstandigheden het toelaten, anders hoef je niet zo snel te rijden:
Quote: AR 21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.
Quote: AR 10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

door BBB » 19 apr 2006, 08:32

Quote: Zo verplaats je alleen maar het probleem.
Jozef, je negeert mijn argumenten.
Er is geen verplaatsing van het probleem.

1. De meeste mensen hebben geen behoefte om harder te rijden dan 120 km/uur, dus zullen ze niet de hele tijd 125 km/uur proberen te rijden.

2. Mensen houden van ronde getallen. Als je toestaat dat ze bijv. 123 km/uur mogen rijden dan gaan ze echt niet de hele tijd spastisch op de teller kijken ofdat de wijzer op 3/5e deel tussen de 120 km/uur en 125 km/uur staat. Dat vergt te veel moeite, dus gaan de mensen voor de 120. Het grote voordeel is dat ze veiliger kunnen rijden doordat ze niet bang hoeven te zijn voor een onterechte zagerige boete.

3. Er is empirische evidentie dat het werkt In Nederland is het al gebleken dat het een goed systeem. Maar natuurlijk wilt België weer eens liever zelf het wiel uit vinden, een slecht wiel wel te verstaan, in plaats van dat ze het concept van een goed wiel kopiëren.

Quote: Vertel me dan eens waarom voor een autosnelweg duidelijk bepaald werd wat een abnormaal trage snelheid is, namelijk minder dan 70 km/h.
Jij geeft zelf het antwoord al. Als ze alle uitzonderingen in de wet moeten opnemen, weersomstandigheden, iemand die met zijn bootje rijdt, slechte staat van wegdek (komt helaas nogal eens voor in België), daar is geen beginnen aan.
Er zou gewoon in de wet moeten staan dat je met een personenauto zonder aanhangwagen onder goede omstandigheden tussen de 110 en 120 km/uur moet rijden. Uiteraard dien je geen bekeuring te krijgen bij het stilstaan voor een rood licht en het vertragen en versnellen.
Ook was het vroeger zo dat bijna niemand kon rijden, toen hoefde je nog geen rijexamen te doen, dan zullen de oudjes het niet goed geleerd hebben he.

Belangrijker dan dat, want jij focust je toch veel te veel enkel op de wet in plaats van de relevantere praktijk (no offense ) is het volgende:
Het feit dat de wet zegt dat je 70 km/uur mag rijden op de snelweg, daar heb ik in dit geval schijt aan. Dat verandert niets aan het feit dat als jij met een personenwagen zonder aanhangwagen niet in staat bent om onder normale omstandigheden 120 km/uur te rijden op de snelweg dat je er dan nog niet klaar voor bent om alleen op de snelweg te rijden. De snelweg heet niet voor niets de snelweg.

door Jozef » 19 apr 2006, 02:04

Linda schreef: ik moet naar Asse en daar zijn heel veel kleine straatjes en bergjes
Bergjes in België??? Heuveltjes zul je wel bedoelen zeker (zoals de heuveltjes van Erika).
BBB schreef: Dat is een goed punt, maar er is een vele betere oplossing. Sta het toe dat mensen een paar kilometer per uur harder rijden.
Neen, dat vind ik geen goede oplossing, BBB. Zo verplaats je alleen maar het probleem. Als men morgen zou beslissen dat de maximum snelheid op de autosnelwegen 120 km/h is, maar je tijdens het inhalen maximum 130 km/h mag rijden, dan krijg je weer een hoop klachten van bestuurders die bij het inhalen amper tegen 135 km/h gereden hebben, want dat is er toch maar 5 km/h over. Hoe verder je zo gaat, hoe erger het wordt. Als je de maximum snelheid op autosnelwegen zou vastleggen op 180 km/h, dan krijg je nog meer bestuurders die vinden dat 185 km/h dan toch ook nog wel moet kunnen. Kortom: je moet ergens een limiet leggen.
Quote: als je niet in staat bent om onder normale omstandigheden 120 km/uur te rijden op de snelweg dan ben je er nog niet klaar voor om zonder begeleiding te rijden op de snelweg.
Vertel me dan eens waarom voor een autosnelweg duidelijk bepaald werd wat een abnormaal trage snelheid is, namelijk minder dan 70 km/h.

Ik rijd met mijn bootaanhangwagen nooit sneller dan 80 km/h, omdat dat niet verantwoord is, ook al is België één van de weinige landen waar het sneller mag. Zo kunnen vrachtwagens die 90 km/h rijden, mij nog vlot inhalen, en desnoods vertraag ik wel even tot 70 km/h om het hen gemakkelijker te maken op een helling.

door Rafael » 19 apr 2006, 01:09

Linda schreef: En ook al spreek je het tegen ik zal me beter voelen met er een paar keer rond te rijden dan dat ik er nog nooit geweest ben

Gelukkig is niet iedereen het zelfde
Tuurlijk tuurlijk, was geen aanval naar jou toe of dergelijk hoor
Ik wou dit gewoon even kwijt

door Jozef » 18 apr 2006, 12:59

Rafael schreef: Nu ga jij op de proppen komen met een of ander artikel dat je andere bestuurders niet mag hinderen/storen?
U vraagt, wij draaien:
Quote: AR 10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

AR 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
...

door Rafael » 18 apr 2006, 12:47

Jozef schreef:
Quote: AR 10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Er staat niet "sneller dan toegestaan", er staat "overdreven snel". Als Sylvia zich niet veilig voelt tegen meer dan 100 km/h op de autosnelweg, dan is sneller rijden voor haar overdreven snel rijden, en begaat de examinator een overtreding als hij haar daartoe aanspoort.
Op de autosnelweg, oké, kan ik met akkoord gaan, daar rijden vrachtwagens ook trager, en kan je mooi voorbij, zonder gevaar voor tegenliggers. (Spookrijders niet meegeteld). Maar als je op een baan van 70 geen 70 durft, of op een baan van 90, maar 70 gaat rijden, dan vind ik persoonlijk dat je niet vertrouwd genoeg bent, en té veel schrik hebt.

Er zijn uitzonderingen, ik weet ook best dat er banen zat zijn waar het onmogelijk is de maximum snelheid te rijden, maar als het mogelijk is, zou je dit best kunnen doen.

Het verkeer is tegenwoordig zo druk dat je wel bijna aan de maximum moet rijden. Een marge van 5km/u à 10km/u vind ik nog acceptabel, en zal ik er rustig blijven achter hangen. Maar als het verder gaat dan dit, zal ik het op m'n zenuwen krijgen, en toch wel inhalen.

Als je voldoende oefent, weet je wat jij kan, en wat je auto kan, en kan je -zelfs op onbekende wegen- de maximum snelheid vlot halen. Maar dit vergt oefening, en je leert het meeste als je alleen mag rondrijden, dus na je examen

Trouwens een leuke verdraaiing die ik nu ga leveren Jozef, als ik jouw woorden opneem, mag ik dus rijden hoe snel ik wil, zolang dit binnen de maximum snelheid hangt. Dus als ik op een baan van 70km/u, 45km/u à 50km/u ga rijden, (Autosnelweg, minimum = 70km/u, andere banen, geen minimum opgegeven) mag niemand mij zeggen dat ik sneller moet rijden want ik kan dus zeggen dat ik me bij hogere snelheden niet veilig voel... Nu ga jij op de proppen komen met een of ander artikel dat je andere bestuurders niet mag hinderen/storen?

door Jozef » 18 apr 2006, 12:31

Ik denk toch ook dat, als je tussen de maximum toegestane snelheid en 5 km/h minder rijdt, het goed moet zijn. Als je exact tegen de maximum toegestane snelheid wil rijden, dan ga je zoveel naar je snelheidsmeter moeten kijken, dat je daardoor teveel afgeleid bent van de weg.

Sylvia, wat examinatoren ook niet graag hebben, is dat je onnodig verzaakt aan je voorrang. Als je dus zeker bent dat de bestuurder die van links komt, tijdig kan en wil vertragen of stoppen om jou voorrang te geven, moet je je voorrang niet afstaan. Wel voorzichtig zijn bij de minste twijfel.

Als een examinator een kandidaat aanzet om sneller te rijden, dan neemt hij een zeer groot risico:
Quote: AR 10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Er staat niet "sneller dan toegestaan", er staat "overdreven snel". Als Sylvia zich niet veilig voelt tegen meer dan 100 km/h op de autosnelweg, dan is sneller rijden voor haar overdreven snel rijden, en begaat de examinator een overtreding als hij haar daartoe aanspoort.

door JC » 18 apr 2006, 12:08

Principieel ben ik het hier niet mee eens. Ik weet wel op het examen zal je dicht bij de maximum snelheid moeten rijden om te slagen, maar ergens zit er hier toch een probleem.
Men spreekt over maximum snelheid, maar heel dikwijls wordt deze geïnterpreteerd als aanbevolen snelheid. Dit is mis. Zeker nu je voor een km te snel al een boete van 50 € kan krijgen is dit problemen zoeken.

We hebben dit natuurlijk te danken aan een bende onbekwame politiekers die de max. snelheid zo laag hebben gebracht dat het in druk verkeer de aanbevolen snelheid is.
Het beste voorbeeld is de zone 30 rond scholen. Inderdaad rond de uren dat er kinderen op de weg zijn is dit m.i. de aanbevolen snelheid, daar heb je geen zone 30 voor nodig, maar een bord dat er mogelijk (school)kinderen op de baan zijn (bord A23).

door Benny Stinkens » 18 apr 2006, 12:04

En ook beste Sylvia schrijf je dat je nog niet in Geel bent geweest, ik zou je aanraden om daar (als je kunt) de boel eens te gaan verkennen.

Het helpt je enorm als je op een bekend terrein bezig bent zodat je weet waar de moeilijke stukken liggen zodat je op je examen niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Ik ben van het principe dat een goed bestuurder overal goed moet kunnen rijden maar om onnodige zenuwen te hebben op je examen raad ik je dus zeker aan om daar zoveel als je kunt te oefenen.

door Sofie » 18 apr 2006, 12:00

Ik sluit me aan bij bovenstaande posting. Ik heb model 2 gevolgd en tijdens m'n laatste lessen (vóór de stage) maakte ik geen fouten, maar reed ik wel te traag, zoals jij beschreef, zo'n 10 km onder de maximumsnelheid. M'n instructeur heeft toen ook gezegd dat ik vlotter moest leren rijden als ik wilde slagen. Tijdens m'n stage heb ik echt geprobeerd bijna overal juist op de max snelheid te rijden, en dat is inderdaad in het begin beangstigend, maar je went daar wel aan. Sowieso leer je ook sneller reageren hoe meer je gereden hebt, en dan kan je een hogere snelheid wel aan.

Aan de andere kant is het wel zeer goed om te vertragen als je misschien voorrang zal gaan moeten verlenen. Ook op punten waar een oranje knipperlicht brandt, is het belangrijk om te vertragen, om op die manier aan de examinator te tonen dat je weet dat een knipperend oranje licht op een gevaarlijke / moeilijke verkeerssituatie duidt, en dat je daar rekening mee houdt. (ook al zie je van ver dat er niemand aankomt ofzo)

door BBB » 18 apr 2006, 11:25

Het lijkt mij dat het aanbevolen is om de maximumsnelheid te rijden waar het kan omdat je toch moet aantonen dat je die snelheid aankan. Ik zou zeggen vlot rijden zonder risico's te nemen, dus bijvoorbeeld bij kruispunten met voorrang van recht altijd voldoende vertragen om op tijd te kunnen stoppen als het nodig is, maar ook zeker niet meer.
Ik denk dat als je zo rijdt zoals jij nu beschrijft dat de examinator dan de indruk zal hebben dat je nog wat angstig bent en dus nog te weinig controle en overzicht hebt.

door GRO » 18 apr 2006, 10:33

Quote: Wie kan mij zeggen waar de examinator op let en wat de norm is?
Kijk ook even op de site onder PRAKTIJK B en daar het hoofdstuk:
"Wijze van beoordelen".

Re: Hoe defensief moet je rijden?

door Rafael » 18 apr 2006, 10:19

sylvia schreef: Ik heb nog een paar maanden te gaan voor mijn praktijkexamen (model 3). Nu heb ik een vraag over de (op het examen) gewenste stijl van rijden. Zeker in onbekend terrein (ik ga examen doen in Geel maar heb daar nog niet geoefend) heb ik de neiging voorzichtig te rijden. Bijvoorbeeld in de bebouwde kom of op de provinciale weg 10 km onder de aangegeven maximumsnelheid. Vertragen om in zijstraten te kijken als je niet op een voorrangsweg rijdt. Op de snelweg tot nu toe eerder 100 en in de rechterbaan (inhalen alleen als dat nodig is) dan 120 in de linkerbaan.

Is dit acceptabel, defensief rijden of moet er wat meer pit in komen? Sneller rijden is minder tijd om te reageren, te langzaam rijden is het andere verkeer hinderen.

Wie kan mij zeggen waar de examinator op let en wat de norm is?
Ik ben ook in Geel geweest. Ik had een super toffe examinator, was echt een vriendelijke en fijne mens. Zijn eerste opmerking was 'Er zijn mensen die altijd te traag rijden, om zo er door te geraken, dus niet doen, en u mooi aan de maximum snelheid houden asjeblieft'

Dat probeerde ik dan ook, ging vlot, tot ik een baantje tegenkwam met vrij veel bochten, en maximum snelheid 70. Op een gegeven moment reed ik maar een 50 niet meer, en zei hij gewoon 'Niet te traag worden he meneer'

Ik reed toen 20km/u te traag, onbewust. Maar 10km/u te traag rijden, bewust, vind ik overdreven. Ik was zelf ook nog nooit in Geel geweest. De maximum snelheid is daar in 90% mogelijk. Veel bebouwde kom, en ook vrij grote stukken zone 30. Dus je moet niet echt vrezen.. Autosnelweg doe je ook niet..

Vertragen om te kijken in zijstraten, moet je net wél doen, geen voorrangsweg =&gt Voorrang van rechts. Nu ook niet overdrijven en overal stil gaan stil, de meeste voorrangswegen daar -die ik tegen kwam- zie je van ver, en kan je mooi voorbij rijden aan 40km/u.

Dat je bewust de neiging hebt om trager te lijken, komt bij mij eerder over als schrik, ipv defensief rijden, want zo erger je andere chauffeurs, want je houdt het verkeer bewust op.

De gewenste stijl op het examen Mooi volgens de regels

Wat ik gehoord heb, als je in Geel examen doet, kan je routes krijgen in Geel of nog een ander deel waar ik de naam niet meer van weet, maar ze zijn in dat andere deel aan het werken, dus gaan daar geen examens meer door op dit moment, dus kan je een kaartje trekken uit Geel of Olen.

Veel succes ermee

Omhoog