Ik heb eventjes 2 foutjes uit mijn laatste posting gehaald, was wat verwarrend denk ik.
@v. Westerveld
Quote: mijn vader heeft verteld dat het rijexamen in België in vergelijking met het examen in Nederland net is of je (zoals hij zo mooi kan verwoorden) je rijbewijs krijgt bij een pakje boter.
Alleen al het feit dat iemand zonder rijlessen van een professioneel instructeur die op de hoogte is van de laatste regelgeving en ook nog didactisch geschoold is, toch kan slagen zegt iets over de moeilijkheid van het examen.
Hij denkt dat 50% van de mensen die hier slagen gigantisch zouden buizen als ze direct daarna een examen in Nederland zouden afleggen.
Hij heeft een aantal mensen in België begeleid en heeft ook een aantal collega's zien slagen waarna hij zei dat hij in de buurt van z'n werk wel even extra moest opletten.
Spijtig voor België, gelukkig voor mij. Ik ga na mijn 18 uur les 3 maanden lang niet of nauwelijks kunnen rijden, dus dat komt mij wel goed uit.
Quote: Eén les die hij me altijd leert als we in de wagen zitten (ik als passagier voordat ik weer verkeerd begrepen word) is in te schatten wat voor "stommiteiten" andere uithalen in het verkeer.
De woorden "anticiperen" en "verwacht het onverwachte" is m'n kop niet meer uit te rammen, hij vraagt me vaak wat voor kleur auto er uit een straat gaat komen als je eigenlijk nog niets kan zien en dan zegt hij "eerst een blauwe en daarna een witte" en dan klopt dat ook nog.
Ik weet nu inmiddels hoe hij erg ruim van te voren al achter huizen langs kijkt of door heggen heen kijkt.
Of hij vraagt wat een auto voor ons gaat doen en nog voordat ik ook maar iets kan bedenken heeft hij al gezegd dat die linksaf gaat slaan zonder richting aan te geven omdat hij dat kan zien aan de houding van de chauffeur en omdat die naar links kijkt en in z'n linker spiegel aan het kijken is.
Dat is hét motto van Nederlandse rijinstructeurs. Ik denk dat jouw vader daar talent voor heeft. Dat zal denk ik wel wat jaartjes duren voordat je dat beheerst. Eerst moet je de auto goed onder controle hebben, de borden en de auto's direct voor en achter jouw in de gaten houden en als je dan nog tijd over hebt, dan pas kan je op dat soort dingen gaan letten. Ik denk dat je daar wat jaartjes ervaring voor nodig hebt. Ik ga daar zeker naar streven om dat ook te leren.
Quote: De reden dat ik hier nog mijn rijbewijs wil halen is inderdaad een financiële.
Als ik met Nederland vergelijk waar je niet met een begeleider mag rijden en je het snel gedaan heb als je je rijbewijs haalt na 40 lessen a 35 euro en een examen van rond de 200 euro en... en....
Ook is er nog de achterliggende reden van de burocratie, probeer eens alle papieren in orde te krijgen als je als Belg met een nederlandse nationaliteit in Spanje naar een engelstalige uni gaat.
ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog in een taal die ik niet goed beheers ook nog eens m'n rijbewijs moet gaan halen.
Mijn vader zegt dan ook, ik kan (en dat zal hij zeker doen als hij het nodig acht) je zelfs nog lessen geven als je het papiertje al hebt maar dan kan ik bepalen wanneer je veilig de weg op kan en ben je niet afhankelijk van allerlei burocratische of taal-barrieres.
Jullie hebben groot gelijk. Hetzelfde geldt voor mij. Eén van de redenen dat Ik persé nu mijn rijbewijs wil gaan halen is omdat het alleen maar duurder aan het worden is. De prijs van benzine/diesel zal alleen maar blijven stijgen en steeds sterker. Daarbij komen ook nog eens de politieke spanningen veroorzaakt door de VS. Nu is het behalen van je rijbewijs al bijna niet meer te betalen. Als ik nog 5 jaar zou wachten helemaal niet meer. Ik ga wanneer ik mijn rijbewijs heb gehaald de eerste jaren waarschijnlijk weinig kunnen rijden. Ik zal als ik dat nodig vind zeker nog wat extra lessen nemen zogauw ik een eigen auto heb.
Quote: ik ga mee maar ik kan vast nog wel iets regelen om me bij een kennis te laten inschrijven als kot bewoner.)
Ik vind dat inderdaad ook geen fraude want het is natuurlijk belachelijk dat ik mijn hele jeugd in België woon en naar school gaat en dat ik hier dan geen rij-examen kan doen omdat m'n vader 1 maand te vroeg verhuist.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet goed begrijp waarom je theorieexamen kan doen als je 17 jaar en 9 maanden bent als je daarop volgend toch niet mag beginnen met lessen. dan had ik net zo goed theorie kunnen doen 1 dag voor m'n verjaardag of op m'n verjaardag en dan was ik even snel geweest.
Zo denk ik er ook over. Het is idd een absurde situatie. Ik begrijp er helemaal niets van hoe het kan dat je als belg niet in België examen kan doen omdat je net 1 maand geleden bent verhuisd. Jij bent dan officiëel geen belg, maar als je hier bent opgegroeid dan ben je toch eigenlijk weer wel belg. Ik vind het een goed idee om je tijdelijk bij een vriend in te laten schrijven. Ik denk dat ik dat ook zou doen in die situatie. Het is ook maar voor 1 of 2 maanden als je model 2 gaat volgen (20 uur les), dus dat zal geen enkel probleem opleveren. Mogelijk moet je dan wel wachten met je in te schrijven in Spanje, maar dat weet ik niet.
Zoals ik al schreef, ik heb de Nederlandse nationaliteit (ben daar opgegroeid) en studeer nu tijdelijk in België. Ik sta in Leuven ingeschreven als verblijvende buitenlander (oa. voor ziekenkas en rijexamen is dat nodig) en ze hebben me niet gevraagd om papieren uit Nederland mee te nemen. Ik vermoed dat het in België mogelijk is om én in het buitenland ingeschreven te staan en als buitenlander die in België verblijft. Wellicht is dat in Spanje ook en kan je al een buitenlanderstatuut aanvragen met de daaraan gekoppelde voordelen terwijl je nog in België staat ingeschreven.
Ik begrijp ook niet hoe dat zit met het theorieëxamen. Wellicht hebben ze besloten om daar 3 maanden tussen te zetten voor diegenen die daar niet de 1ste keer voor kunnen slagen en les moesten gaan volgen (verplicht les na 2 keer buisen is afgeschaft behalve voor de vervroegde opleiding).
Het lijkt mij tof om in Spanje te studeren aan een engelstalige uni. In Leuven zie je dat die buitenlanders enorm veel met elkaar optrekken en dat ze al snel heel veel vrienden maken uit allemaal verschillende landen.
Ik denk dat het een groot voordeel is als je een paar jaar in het buitenland hebt gestudeerd. Ik merk dat ik Nederland en Nederlanders beter ben gaan begrijpen doordat ik nu een paar jaar in België woon en ik ben er zeker van ik daar voordeel van ga hebben wanneer ik terugga. Het verschil met Spanje is nog veel groter natuurlijk. Het schijnt dat Spanjaarden enorm graag laat en lang eten. Vanaf een uurtje of 9-12 met een grote groep buiten hapjes eten en drinken. Lijkt me fantastisch. Ik vind ook dat spanjaarden evenals italianen spontaner, hartelijker, relaxter en opener zijn.
Quote: @BBB: (Ik snap niet helemaal hoe een PB werkt want dan krijg ik hetzelfde venster als het venster waar ik nu in aan het typen ben)
Als ik het dus allemaal goed begrijp kan ik het best op m'n 18de verjaardag een model 3 aanvragen en tegelijkertijd beginnen met lessen bij een lokale rijschool.
Na 18 lessen verander ik model 3 in model 2 en dan kan ik nog 2 lessen nemen en dan examen doen?
of moet ik eerst 2 maanden met model 3 rijden en dan over gaan naar 18 lessen + 2 lessen bij een rijschool
Het spijt me echt maar er wordt zo met mogelijkheden en modellen gegoocheld dat ik het noorden kwijt raak (maar goed dat we naar het zuiden gaan dan)
Kan iemand me nu eens precies vertellen wat voor mij de snelste manier is en wat ik daar precies voor moet doen en op welk moment wetende dat ik eind juni 18 word.
OK, ik zal het je dan eens uitgebreid uitleggen. Ik raad je aan om de volgende 3 regels eens zeer aandachtig te lezen.
Quote: Rijbewijs Model 2: Je volgt 18 uur les en ná die 18 uur les kan je jouw voorlopig rijbewijs model 2 afhalen. Je mag examen doen ten vroegste 3 maanden na het afhalen van jouw voorlopig rijbewijs.
Quote: Als houder van een voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3 kan je tijdens de stageperiode éénmaal van scholingsmethode veranderen en een voorlopig rijbewijs van een ander model vragen.
Quote: Je bent dan wel onderworpen aan alle voorwaarden van de nieuw gekozen scholingsmethode, met dien verstande dat de reeds doorlopen stageperiode in aanmerking komt in de nieuw gekozen scholingsmethode.
Ik denk dat je het nu wel begrijpt. Je mag van model 3(vrije begeleiding) naar model 2 (20 uur les) overstappen en de stageperiode die je tijdens model 3 hebt gehad neem je dan mee naar model 2. Je kan tijdens die stageperiode 18 uur les volgen en na die 18 uur les model 2 aanvragen. Het is altijd zo dat je pas officieel model 2 volgt ná die 18 uur les. De tijd die je voor de les nodig hebt verkort dus de tijd die je nodig hebt om rijexamen te mogen doen.
Normaal is het immers zo dat je stageperiode pas ingaat ná het volgen van 18 uur les. Als je dit populaire truukje gebruikt, dan volg jij jouw 18u les tijdens jouw stageperiode.
Stel dat jij voor model 2 kiest (daar ga ik van uit, omdat het het snelst gaat en jij haast hebt), jij verjaart in juli en verhuisd in september dan is de procedure als volgt:
- Je behaalt jouw theorieëxamen
- Zogauw jij 18 bent haal jij op het gemeentehuis jouw voorlopig rijbewijs model 3 op. Hiervoor heb jij een begeleider nodig (jouw vader), die dan ook mee moet gaan.
- Jij gaat dan zo'n 2 maanden rijden met jouw vader als begeleider in jullie eigen auto.
- Na zo'n 2 maanden ga jij jouw 18 uur les volgen (zie dat je ze afgerond hebt voordat je verhuisd). Ook in die periode mag je nog gewoon blijven rijden met jouw vader. (Jouw lesgever gaat ws. wat verbaasd zijn dat hij/zij jouw niet meer hoeft te leren rijden. Dat gaat nog grappig worden, zeker de 1ste les als je op een leeg oefenterrein zit terwijl je al kan rijden )
- Na jouw 18 uur les ga je terug naar het gemeentehuis en verander je van model 3 naar model 2 en haal jij jouw voorlopig rijbewijs model 2 op. Je mag vanaf dan alleen rijden, maar ook met jouw vader als je dat liever doet, ik zou zeggen profiteer van zijn expertise zolang het kan. Je mag dan niet in Spanje rijden, maar dat begrijp je vast wel.
- Je doet examen tussen oktober en janurari (dan ga toch in België zijn zeker, al is het maar tijdens kerst). Let er op dat je dan binnen 3 maanden moet zijn geslaagd voor jouw examen, anders geeft dat weer complicaties.
Je kan dus (als je jouw theorieexamen dan hebt gehaald) vanaf jouw 18e verjaardag gaan rijden en blijven rijden in België totdat je examen doet.
Ik denk dat het nu wél duidelijk is, maar mocht je nog een vraag hebben, dan mag je die rustig stellen.
Misschien kan jouw vader zelfs wel de officiële 18 uur geven. Ik weet niet ofdat hij met zijn Nederlandse rijinstructeursopleiding zomaar in België les mag geven en wat er aan burocratie/kosten bij komt kijken om die vergunning te krijgen, maar het is de moeite waard om er eens naar te informeren, want dat spaart veel geld uit (800-900 euro, denk ik). Je zou evt. een topic kunnen openen in de rubriek rijbewijs B en deze vraag specifiek richten aan Benny en Digital. Zij zijn rijinstructeurs en kunnen daar vast antwoord op geven.
@Jozef
Quote: Voor mij is het niet naleven van deze regel een gebrek aan loyauteit tegenover de desbetreffende staten en de Europese Unie.
Heeft niets met deze kwestie te maken. v. Westerveld zou anders het slachtoffer worden van burocratie, heeft niets met loyaliteit te maken.
Quote: Ik ben zelf van plan om over 6 jaar naar Duitsland te emigreren, en ik zou maar al te graag nu al mijn woonplaats in Duitsland hebben, zodat ik 6 jaar eerder de Duitse nationaliteit kan aanvragen. Ik ben al beter geïntegreerd in Duitsland dan velen die er wonen voormalige vluchtelingen uit Duitsland die er terugkeren, krijgen immers onmiddellijk automatisch de Duitse nationaliteit, ook al zijn ze zelfs de taal niet meer machtig, terwijl ik er onder meer 8 jaar zal moeten wonen alvorens de Duitse nationaliteit te kunnen bekomen. Maar ik weiger te foefelen met mijn woonplaats, uit burgerzin tegenover Duitsland en het Duitse volk.
Hartstikke goed (niet sarcastische bedoeld), maar dat is een totaal onvergelijkbaar iets.
Quote: Niemand hoeft te liegen over zijn woonplaats.
Voor hem is dat nu duidelijk wel nodig.
Quote: Iedereen heeft zich in de eerste plaats te houden aan de bestaande regels, of hij die nu belachelijk vindt of niet. Iemand die een rechtsstaat naar waarde weet te schatten, houd zich vooreerst aan de regels, en tracht ze desgewenst te wijzigen via de daartoe geeigende kanalen in een democratie.
goed idee, maar ik kies voor een 2sporen beleid. Zolang er gaten zitten in de regels waar ik het slachtoffer van ben laveer ik handig en tegelijkertijd snijd ik het aan bij de verantwoordelijke als ik hem tegenkom om dat te verbeteren.
Quote: Een anarchist doet dat niet. Het enige wat jij en v.westerveld nastreven, is het omzeilen van de regels voor louter persoonlijke belangen.
Anarchist is wel een heel zwaar woord in deze kwestie.
Hij schaadt er niemand mee, dus laat hem laveren tussen de regels voor zijn persoonlijk belang zolang hij daarmee geen schade aanricht aan andere personen of de maatschappij. Vergeet niet dat hij dat uit nood moet doen om te voorkomen dat hij slachtoffer wordt van burocratische hiaten.
Ik ben geen anarchist, maar een pragmatische opportunistische niet-gezagsgetrouwe conformist met een sterke eigen mening waar ik voor uit kom zonder daarbij onnodig veel polarisatie te veroorzaken.
Ik heb eventjes 2 foutjes uit mijn laatste posting gehaald, was wat verwarrend denk ik.
@v. Westerveld
[quote] Quote: mijn vader heeft verteld dat het rijexamen in België in vergelijking met het examen in Nederland net is of je (zoals hij zo mooi kan verwoorden) je rijbewijs krijgt bij een pakje boter.
Alleen al het feit dat iemand zonder rijlessen van een professioneel instructeur die op de hoogte is van de laatste regelgeving en ook nog didactisch geschoold is, toch kan slagen zegt iets over de moeilijkheid van het examen.
Hij denkt dat 50% van de mensen die hier slagen gigantisch zouden buizen als ze direct daarna een examen in Nederland zouden afleggen.
Hij heeft een aantal mensen in België begeleid en heeft ook een aantal collega's zien slagen waarna hij zei dat hij in de buurt van z'n werk wel even extra moest opletten. [/quote]
Spijtig voor België, gelukkig voor mij. Ik ga na mijn 18 uur les 3 maanden lang niet of nauwelijks kunnen rijden, dus dat komt mij wel goed uit.
[quote] Quote: Eén les die hij me altijd leert als we in de wagen zitten (ik als passagier voordat ik weer verkeerd begrepen word) is in te schatten wat voor "stommiteiten" andere uithalen in het verkeer.
De woorden "anticiperen" en "verwacht het onverwachte" is m'n kop niet meer uit te rammen, hij vraagt me vaak wat voor kleur auto er uit een straat gaat komen als je eigenlijk nog niets kan zien en dan zegt hij "eerst een blauwe en daarna een witte" en dan klopt dat ook nog.
Ik weet nu inmiddels hoe hij erg ruim van te voren al achter huizen langs kijkt of door heggen heen kijkt.
Of hij vraagt wat een auto voor ons gaat doen en nog voordat ik ook maar iets kan bedenken heeft hij al gezegd dat die linksaf gaat slaan zonder richting aan te geven omdat hij dat kan zien aan de houding van de chauffeur en omdat die naar links kijkt en in z'n linker spiegel aan het kijken is. [/quote]
Dat is hét motto van Nederlandse rijinstructeurs. Ik denk dat jouw vader daar talent voor heeft. Dat zal denk ik wel wat jaartjes duren voordat je dat beheerst. Eerst moet je de auto goed onder controle hebben, de borden en de auto's direct voor en achter jouw in de gaten houden en als je dan nog tijd over hebt, dan pas kan je op dat soort dingen gaan letten. Ik denk dat je daar wat jaartjes ervaring voor nodig hebt. Ik ga daar zeker naar streven om dat ook te leren.
[quote] Quote: De reden dat ik hier nog mijn rijbewijs wil halen is inderdaad een financiële.
Als ik met Nederland vergelijk waar je niet met een begeleider mag rijden en je het snel gedaan heb als je je rijbewijs haalt na 40 lessen a 35 euro en een examen van rond de 200 euro en... en....
Ook is er nog de achterliggende reden van de burocratie, probeer eens alle papieren in orde te krijgen als je als Belg met een nederlandse nationaliteit in Spanje naar een engelstalige uni gaat.
ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog in een taal die ik niet goed beheers ook nog eens m'n rijbewijs moet gaan halen.
Mijn vader zegt dan ook, ik kan (en dat zal hij zeker doen als hij het nodig acht) je zelfs nog lessen geven als je het papiertje al hebt maar dan kan ik bepalen wanneer je veilig de weg op kan en ben je niet afhankelijk van allerlei burocratische of taal-barrieres. [/quote]
Jullie hebben groot gelijk. Hetzelfde geldt voor mij. Eén van de redenen dat Ik persé nu mijn rijbewijs wil gaan halen is omdat het alleen maar duurder aan het worden is. De prijs van benzine/diesel zal alleen maar blijven stijgen en steeds sterker. Daarbij komen ook nog eens de politieke spanningen veroorzaakt door de VS. Nu is het behalen van je rijbewijs al bijna niet meer te betalen. Als ik nog 5 jaar zou wachten helemaal niet meer. Ik ga wanneer ik mijn rijbewijs heb gehaald de eerste jaren waarschijnlijk weinig kunnen rijden. Ik zal als ik dat nodig vind zeker nog wat extra lessen nemen zogauw ik een eigen auto heb.
[quote] Quote: ik ga mee maar ik kan vast nog wel iets regelen om me bij een kennis te laten inschrijven als kot bewoner.)
Ik vind dat inderdaad ook geen fraude want het is natuurlijk belachelijk dat ik mijn hele jeugd in België woon en naar school gaat en dat ik hier dan geen rij-examen kan doen omdat m'n vader 1 maand te vroeg verhuist.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet goed begrijp waarom je theorieexamen kan doen als je 17 jaar en 9 maanden bent als je daarop volgend toch niet mag beginnen met lessen. dan had ik net zo goed theorie kunnen doen 1 dag voor m'n verjaardag of op m'n verjaardag en dan was ik even snel geweest. [/quote]
Zo denk ik er ook over. Het is idd een absurde situatie. Ik begrijp er helemaal niets van hoe het kan dat je als belg niet in België examen kan doen omdat je net 1 maand geleden bent verhuisd. Jij bent dan officiëel geen belg, maar als je hier bent opgegroeid dan ben je toch eigenlijk weer wel belg. Ik vind het een goed idee om je tijdelijk bij een vriend in te laten schrijven. Ik denk dat ik dat ook zou doen in die situatie. Het is ook maar voor 1 of 2 maanden als je model 2 gaat volgen (20 uur les), dus dat zal geen enkel probleem opleveren. Mogelijk moet je dan wel wachten met je in te schrijven in Spanje, maar dat weet ik niet.
Zoals ik al schreef, ik heb de Nederlandse nationaliteit (ben daar opgegroeid) en studeer nu tijdelijk in België. Ik sta in Leuven ingeschreven als verblijvende buitenlander (oa. voor ziekenkas en rijexamen is dat nodig) en ze hebben me niet gevraagd om papieren uit Nederland mee te nemen. Ik vermoed dat het in België mogelijk is om én in het buitenland ingeschreven te staan en als buitenlander die in België verblijft. Wellicht is dat in Spanje ook en kan je al een buitenlanderstatuut aanvragen met de daaraan gekoppelde voordelen terwijl je nog in België staat ingeschreven.
Ik begrijp ook niet hoe dat zit met het theorieëxamen. Wellicht hebben ze besloten om daar 3 maanden tussen te zetten voor diegenen die daar niet de 1ste keer voor kunnen slagen en les moesten gaan volgen (verplicht les na 2 keer buisen is afgeschaft behalve voor de vervroegde opleiding).
Het lijkt mij tof om in Spanje te studeren aan een engelstalige uni. In Leuven zie je dat die buitenlanders enorm veel met elkaar optrekken en dat ze al snel heel veel vrienden maken uit allemaal verschillende landen.
Ik denk dat het een groot voordeel is als je een paar jaar in het buitenland hebt gestudeerd. Ik merk dat ik Nederland en Nederlanders beter ben gaan begrijpen doordat ik nu een paar jaar in België woon en ik ben er zeker van ik daar voordeel van ga hebben wanneer ik terugga. Het verschil met Spanje is nog veel groter natuurlijk. Het schijnt dat Spanjaarden enorm graag laat en lang eten. Vanaf een uurtje of 9-12 met een grote groep buiten hapjes eten en drinken. Lijkt me fantastisch. Ik vind ook dat spanjaarden evenals italianen spontaner, hartelijker, relaxter en opener zijn.
[quote] Quote: @BBB: (Ik snap niet helemaal hoe een PB werkt want dan krijg ik hetzelfde venster als het venster waar ik nu in aan het typen ben)
Als ik het dus allemaal goed begrijp kan ik het best op m'n 18de verjaardag een model 3 aanvragen en tegelijkertijd beginnen met lessen bij een lokale rijschool.
Na 18 lessen verander ik model 3 in model 2 en dan kan ik nog 2 lessen nemen en dan examen doen?
of moet ik eerst 2 maanden met model 3 rijden en dan over gaan naar 18 lessen + 2 lessen bij een rijschool
Het spijt me echt maar er wordt zo met mogelijkheden en modellen gegoocheld dat ik het noorden kwijt raak (maar goed dat we naar het zuiden gaan dan)
Kan iemand me nu eens precies vertellen wat voor mij de snelste manier is en wat ik daar precies voor moet doen en op welk moment wetende dat ik eind juni 18 word. [/quote]
OK, ik zal het je dan eens uitgebreid uitleggen. Ik raad je aan om de volgende 3 regels eens zeer aandachtig te lezen.
[quote] Quote: Rijbewijs Model 2: Je volgt 18 uur les en ná die 18 uur les kan je jouw voorlopig rijbewijs model 2 afhalen. Je mag examen doen ten vroegste 3 maanden na het afhalen van jouw voorlopig rijbewijs. [/quote]
[quote] Quote: Als houder van een voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3 kan je tijdens de stageperiode éénmaal van scholingsmethode veranderen en een voorlopig rijbewijs van een ander model vragen. [/quote]
[quote] Quote: Je bent dan wel onderworpen aan alle voorwaarden van de nieuw gekozen scholingsmethode, met dien verstande dat de reeds doorlopen stageperiode in aanmerking komt in de nieuw gekozen scholingsmethode. [/quote]
Ik denk dat je het nu wel begrijpt. Je mag van model 3(vrije begeleiding) naar model 2 (20 uur les) overstappen en de stageperiode die je tijdens model 3 hebt gehad neem je dan mee naar model 2. Je kan tijdens die stageperiode 18 uur les volgen en na die 18 uur les model 2 aanvragen. Het is altijd zo dat je pas officieel model 2 volgt ná die 18 uur les. De tijd die je voor de les nodig hebt verkort dus de tijd die je nodig hebt om rijexamen te mogen doen.
Normaal is het immers zo dat je stageperiode pas ingaat ná het volgen van 18 uur les. Als je dit populaire truukje gebruikt, dan volg jij jouw 18u les tijdens jouw stageperiode.
Stel dat jij voor model 2 kiest (daar ga ik van uit, omdat het het snelst gaat en jij haast hebt), jij verjaart in juli en verhuisd in september dan is de procedure als volgt:
- Je behaalt jouw theorieëxamen
- Zogauw jij 18 bent haal jij op het gemeentehuis jouw voorlopig rijbewijs model 3 op. Hiervoor heb jij een begeleider nodig (jouw vader), die dan ook mee moet gaan.
- Jij gaat dan zo'n 2 maanden rijden met jouw vader als begeleider in jullie eigen auto.
- Na zo'n 2 maanden ga jij jouw 18 uur les volgen (zie dat je ze afgerond hebt voordat je verhuisd). Ook in die periode mag je nog gewoon blijven rijden met jouw vader. (Jouw lesgever gaat ws. wat verbaasd zijn dat hij/zij jouw niet meer hoeft te leren rijden. Dat gaat nog grappig worden, zeker de 1ste les als je op een leeg oefenterrein zit terwijl je al kan rijden )
- Na jouw 18 uur les ga je terug naar het gemeentehuis en verander je van model 3 naar model 2 en haal jij jouw voorlopig rijbewijs model 2 op. Je mag vanaf dan alleen rijden, maar ook met jouw vader als je dat liever doet, ik zou zeggen profiteer van zijn expertise zolang het kan. Je mag dan niet in Spanje rijden, maar dat begrijp je vast wel.
- Je doet examen tussen oktober en janurari (dan ga toch in België zijn zeker, al is het maar tijdens kerst). Let er op dat je dan binnen 3 maanden moet zijn geslaagd voor jouw examen, anders geeft dat weer complicaties.
Je kan dus (als je jouw theorieexamen dan hebt gehaald) vanaf jouw 18e verjaardag gaan rijden en blijven rijden in België totdat je examen doet.
Ik denk dat het nu wél duidelijk is, maar mocht je nog een vraag hebben, dan mag je die rustig stellen.
Misschien kan jouw vader zelfs wel de officiële 18 uur geven. Ik weet niet ofdat hij met zijn Nederlandse rijinstructeursopleiding zomaar in België les mag geven en wat er aan burocratie/kosten bij komt kijken om die vergunning te krijgen, maar het is de moeite waard om er eens naar te informeren, want dat spaart veel geld uit (800-900 euro, denk ik). Je zou evt. een topic kunnen openen in de rubriek rijbewijs B en deze vraag specifiek richten aan Benny en Digital. Zij zijn rijinstructeurs en kunnen daar vast antwoord op geven.
@Jozef
[quote] Quote: Voor mij is het niet naleven van deze regel een gebrek aan loyauteit tegenover de desbetreffende staten en de Europese Unie. [/quote]
Heeft niets met deze kwestie te maken. v. Westerveld zou anders het slachtoffer worden van burocratie, heeft niets met loyaliteit te maken.
[quote] Quote: Ik ben zelf van plan om over 6 jaar naar Duitsland te emigreren, en ik zou maar al te graag nu al mijn woonplaats in Duitsland hebben, zodat ik 6 jaar eerder de Duitse nationaliteit kan aanvragen. Ik ben al beter geïntegreerd in Duitsland dan velen die er wonen voormalige vluchtelingen uit Duitsland die er terugkeren, krijgen immers onmiddellijk automatisch de Duitse nationaliteit, ook al zijn ze zelfs de taal niet meer machtig, terwijl ik er onder meer 8 jaar zal moeten wonen alvorens de Duitse nationaliteit te kunnen bekomen. Maar ik weiger te foefelen met mijn woonplaats, uit burgerzin tegenover Duitsland en het Duitse volk. [/quote]
Hartstikke goed (niet sarcastische bedoeld), maar dat is een totaal onvergelijkbaar iets.
[quote] Quote: Niemand hoeft te liegen over zijn woonplaats. [/quote]
Voor hem is dat nu duidelijk wel nodig.
[quote] Quote: Iedereen heeft zich in de eerste plaats te houden aan de bestaande regels, of hij die nu belachelijk vindt of niet. Iemand die een rechtsstaat naar waarde weet te schatten, houd zich vooreerst aan de regels, en tracht ze desgewenst te wijzigen via de daartoe geeigende kanalen in een democratie. [/quote]
goed idee, maar ik kies voor een 2sporen beleid. Zolang er gaten zitten in de regels waar ik het slachtoffer van ben laveer ik handig en tegelijkertijd snijd ik het aan bij de verantwoordelijke als ik hem tegenkom om dat te verbeteren.
[quote] Quote: Een anarchist doet dat niet. Het enige wat jij en v.westerveld nastreven, is het omzeilen van de regels voor louter persoonlijke belangen. [/quote]
Anarchist is wel een heel zwaar woord in deze kwestie.
Hij schaadt er niemand mee, dus laat hem laveren tussen de regels voor zijn persoonlijk belang zolang hij daarmee geen schade aanricht aan andere personen of de maatschappij. Vergeet niet dat hij dat uit nood moet doen om te voorkomen dat hij slachtoffer wordt van burocratische hiaten.
Ik ben geen anarchist, maar een pragmatische opportunistische niet-gezagsgetrouwe conformist met een sterke eigen mening waar ik voor uit kom zonder daarbij onnodig veel polarisatie te veroorzaken.