door JC » 15 mar 2006, 12:11
Vele vliegtuigmotoren zijn ook boxermotors. Bijvoorbeelde de populaire Lycoming (lycosaurus) O-360, dit ding levert 180 pk bij 2700 toeren en heeft een cylinderinhoud van 5,9 l , en dit voor een 4 cylinder boxer. Eigenlijk een vreselijk onding, technologie van de jaren 50 dat nog altijd wordt gebruikt.
Met de huidige technologie zou meer dan het dubbel vermogen zonder problemen mogelijk zijn en dan spreek ik nog niet over de 45 l/u peperdure avgas dat ding erdoor jaagt.
Vele vliegtuigmotoren zijn ook boxermotors. Bijvoorbeelde de populaire Lycoming (lycosaurus) O-360, dit ding levert 180 pk bij 2700 toeren en heeft een cylinderinhoud van 5,9 l , en dit voor een 4 cylinder boxer. Eigenlijk een vreselijk onding, technologie van de jaren 50 dat nog altijd wordt gebruikt.
Met de huidige technologie zou meer dan het dubbel vermogen zonder problemen mogelijk zijn en dan spreek ik nog niet over de 45 l/u peperdure avgas dat ding erdoor jaagt.