Alexander893 schreef: ↑07 jun 2020, 12:48
Welke regels veranderen als je met een aanhangwagen rijdt, ik weet al dat je op een 2x2 rijbaan niet mag inhalen
Dat algemene inhaalverbod is intussen afgeschaft
Op snelwegen zijn er in de plaats daarvan vaak wel (tijdsgebonden) inhaalverboden aangebracht dmv
moet ik op onderborden letten waar +3,5t staat?
Uiteraard
Volgens PICS geheugensteuntje
vraag betreffende het rijexamen, als je uitstapt uit het voertuig, moet je dan altijd lopen in de richting tegen het verkeer in
Manoeuvres bij B+E zijn op afgesloten terrein
Je mag de kortste weg naar "trottoir" nemen, er wordt niet naar gekeken.
of is er hier een uitzondering wegens de lengte van de combinatie?
Langer dan nodig tussen geparkeerd en rijdende voertuigen lopen is gevaarlijk
En er is geen vluchtweg
Bij B is de afstand ongeveer dezelfde in beide richtingen
Met lange aanhangwagen, veel korter langs voor ...
en mag je rennen tijdens het examen of niet (om tijd te winnen tijdens de proef op privé terrein)?
Je krijgt tijd genoeg voor de manoeuvres
Als je tijd tekort hebt, is dat teken dat je techniek nog niet in orde is ...
Niet lopen !
Mag ook in vele bedrijven niet, trouwens ...
Nog wat tips - bedankt Bert
Maar denk erom :
-
nooit uitstappen zonder de handrem te gebruiken (of je bent gebuisd)
- éénmaal uitgestapt, het
portier weer sluiten. (twee stappen verwijderd van geopend portier = gebuisd)
- je mag niet lopen.
- je mag ook
niet over de dissel stappen.
Vergeet je handschoenen niet voor het koppelen.
Voor de achterwaartse S-bocht, evenwijdig en dicht genoeg bij de boordsteen en dicht genoeg aan de laadkade, is het de bedoeling dat je evenwijdig op maximaal 30 cm van de laadkade stopt, en op maximaal 30 cm van de boordsteen.
(méér dan 30 cm tot maximaal 50 cm van de boordsteen, levert dan zelfs nog altijd maar een voorbehoud op).
Voor dit maneuver, mag je met je linkerwiel niet op, en al helemaal niet over de linkse witte lijn rijden.
En zolang je maar niet met de voorzijde van het voertuig voorbij het voorste baken rijdt,
(voorste baken waar achter je moet parkeren / voorste baken en laadkade)
is er géén beperking op het aantal keer dat je weer vooruit rijdt om te corrigeren.
Rijd je echter met de voorzijde van je voertuig voorbij dat voorste baken,
moet je de parkeerplaats volledig verlaten, en opnieuw de s beweging inzetten.
Je mag de boordsteen zachtjes aantikken, maar je mag er niet met de wielen tegenaan blijven schuren.
En uiteraard niet OP de boordsteen rijden.
Je mag (voorlopig nog) zo vaak gaan kijken als je zélf nodig acht, zonder dat het je punten kost.
Je mag altijd aan de examinator vragen hoeveel tijd je nog over hebt.
Om dit maneuver tot een goed einde te brengen, krijg je maar liefst 8 minuten en 30 seconden de tijd.
Méér dan 8 minuten en 30 seconden, levert een beoordeling ONVOLDOENDE op voor dit maneuver.
(nog géén buis, maar al wel met 1 been in het graf van een buis)
Méér dan 9 minuten bezig, levert een beoordeling SLECHT op. (= gebuisd)