jonasjackson schreef: ↑25 feb 2020, 08:04
Je neemt de rijstrook zoals aangeduid door de rode pijl. Er staan witte pijlen geschilderd die aanduiden dat je rechtdoor mag én links mag afslaan. Echter nét voor het verkeerslicht staat er dan weer een pijl die enkel rechtdoor rijden aanduidt. Vanaf deze rijstrook, op welke baan mag je dan afslaan? Mag je naar de A12 rijden (optie 2), mag je naar de Boomsesteenweg rijden (optie 3) of geeneen van de twee ?
Is het daar nog zo, want er is op de A12 recent een hoop extra asfalt gelegd en verfgekladder gebeurd ...
Ik blijf er liever weg
Wat je ziet, is het agentschap wegen en verkeer (AWV) dat volledig in de knoop komt met zijn eigen dwaze wegenaanleg
Voor kruispunt:
Signaleren ze dat je rechtdoor (naar A12, richting BXL) en, linksaf mag (Atomiumlaan) op het volgende kruispunt
Aangezien dat de enige opties zijn, mag men daar zo maar 1 rijstrook gebruiken ...
De niet gemarkeerde mag niemand gebruiken, want ze zijn verplicht de rijstrook te volgen waarop de voorsorteringspijlen de gewenste richting aangeven
Vlak voor het kruispunt draaien ze de rijbaan 90° links , en draaien ze de pijlen 90° rechts ...
Terwijl het nog steeds om dezelfde toegang tot hetzelfde kruispunt gaat
Rechtdoor wordt plots rechtsaf (A12 BXL) terwijl er niemand op die rijstrook mocht rijden, want geen pijl, moet men dat nu ineens gaan doen ...
Linksaf/rechtdoor wordt plots enkel rechtdoor
Mét C31a
die je verbiedt linksaf te gaan : terwijl dat 50m eerder op dezelfde rijstrook 1 vd verplichte richtingen was ...
Maar ... wat is linksaf
Atomiumlaan, of keren en A12 richting A'pen
En op welk kruispunt
C31 geldt
op het volgende kruispunt ... maar staat al op het kruispunt
Dus: wààr geldt die
Juridisch 1 gigantische puinhoop dus.
En 1 vd redenen waarom beginnende bestuurders het zo lastig hebben in België:
Wat ze op de weg tegenkomen, klopt vaak totaal niet met wat ze net geleerd hebben.
Ik heb ook optie 1 aangeduid, wat uiteraard geen optie is wegens tegengestelde richting van de A12. Maar de reden waarom ik dit er ook bij heb gezet is omdat er aan dat verkeerslicht ook borden staan die links afslaan verbieden (zie foto hieronder).
Da's die C31a
Maar daar mocht je eender hoe al niet in ...
àls die verkeersregel tenminste correct in de Belgische wegcode geraakt was ...
9.2. Wanneer de openbare weg twee of drie rijbanen omvat die duidelijk van elkaar gescheiden zijn, inzonderheid door een effen grond, een niet voor voertuigen toegankelijke ruimte, een verschil in niveau, mogen de bestuurders de ten opzichte van hun rijrichting links gelegen rijbaan niet volgen, behoudens plaatselijke reglementering.
ipv 2 of meer, schrijft wetgever 2 of 3 rijbanen ... hier zijn er 4
Heb dan de letterlijke definitie van 'kruispunt' opgezocht maar was voor mij niet geheel duidelijk of gans dit punt nu het kruispunt is, of de eerste weg die kruist (dus die verkeerde richting van optie 1).
Er is geen werkbare definitie van wat een kruispunt is.
Vlaamse overheid fantaseerde er zelf 1 bij elkaar (kruispunt loopt tot 10m voor de lichten/stopstreep)
Maar leeft zelf de gevolgen daarvan niet na ...
Er is zelfs geen definitie van wat een openbare weg is ...
En dat geeft problemen om te bepalen wat een àndere openbare weg is.
En dat op zijn beurt, om te bepalen wat een kruispunt is ...
Om complexe wegsituaties zoals dit "uit te leggen" zal je sommige mensen horen beweren dat hier 3 parallelle wegen liggen
2 Boomsesteenwegen ,
Telkens 1 aan elke kant van de A12 , met dezelfde naam (argument dat men normaal gebruikt om te stellen dat het 1 weg is ...)
En dan ook 3 kruispunten met de Atomiumlaan
Dat is juridisch drijfzand , het fundament van de Belgische wegen.