Waarom zo'n hoge prijzen voor praktijk lessen?

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Waarom zo'n hoge prijzen voor praktijk lessen?

door scorpioking » 14 feb 2006, 09:46

Bedankt voor jullie vele reactie's

door BBB » 12 feb 2006, 12:27

Amai Jozef, is er een onderwerp waar je niets van weet?

door Jozef » 12 feb 2006, 01:21

BBB schreef: Jozef, is er een onderwerp waar je niets van weet?
O ja hoor, zéér vele zelfs.

Een mens moet veel weten vooraleer hij weet hoe weinig hij maar weet.

door GRO » 12 feb 2006, 01:04

BBB schreef: Amai Jozef, is er een onderwerp waar je niets van weet?
Waarom denk je dat ik Jozef gevraagd heb als moderator van dit forum?

door Jozef » 11 feb 2006, 06:09

BBB schreef: In hoeverre heeft dat te maken met het feit dat België zo enorm veel politici heeft (3x zoveel ambtenaren als andere westerse landen) door haar kromme federale stelsel? Krom in de zin dat ook de relatief kleine gebieden Brussel en dat duitstalige dorp of stadje een eigen bestuur hebben en krom in de zin dat elk gewest eigen ministers heeft en er daarnaast nationale ministers zijn met alle bijbehorende ambtenaren
Zonder hier een politiek debat te willen aangaan, kunnen we wel stellen dat België een kunstmatig, en daardoor uiterst moeilijk te besturen land is.

We hebben naast de federale (nationale) overheid niet alleen 3 gewesten (Vlaams, Brussels hoofdstedelijk en Waals), maar ook nog eens 3 gemeenschappen (Vlaamse, Waalse en Duitstalige).

De "taalgrens" is een eufemistische term. In Zwitserland zijn er 4 officiële landstalen, maar geen taalpolemieken. De "taalgrens" is voornamelijk de grens tussen de Germaanse en Romaanse culturen, welke grondig verschillend zijn en daarom moeilijk met elkaar kunnen samenleven.

Dat leidt tot onvoorstelbare vormen van koehandel. Koning Boudewijn werd voor één dag "niet bekwaam om te regeren" verklaard om de abortuswet er zonder hem door te krijgen, want hij wilde die niet ondertekenen. De groenen wilden maar instemmen met de staatshervorming in ruil voor taks op plasticflessen. Er is de taalgrens, maar Voeren hoort bij Vlaanderen, in ruil voor Komen-Moeskroen, dat bij Wallonië hoort. In een aantal Vlaamse gemeenten eisen de Franstaligen dat de tijdelijke faciliteiten permanent worden. En dit zijn nog maar enkele voorbeelden.

Op wat jij een "duitstalige dorp of stadje" noemt, zou ik wel graag wat nader ingaan. Het gaat hier in een ruimer verband om de Oostkantons en toch wel 70.000 mensen met een eigen geschiedenis.

De Oostkantons (de kantons Eupen, Malmedy en Sankt-Vith) kwamen na de annexatie door Frankrijk in 1795 voor het eerst in de geschiedenis onder hetzelfde bestuur. Eupen behoorde voorheen tot het hertogdom Limburg, genoemd naar het stadje Limbourg in de buurt van Verviers, en was na de slag bij Woeringen deel van Brabant geworden. Sankt-Vith behoorde tot het hertogdom Luxemburg. Malmedy lag in het prinsdom Stavelot-Malmedy dat al vele eeuwen autonoom was.

Na het Congres van Wenen werden de Oostkantons in 1815 Kreise (een soort district) die deel uitmaakten van het Koninkrijk Pruisen.
Ze werden in 1920 bij België gevoegd ingevolge het Verdrag van Versailles als compensatie voor de geleden oorlogsschade tijdens de Eerste Wereldoorlog. In een overgangsfase (1920-1925) werden ze bestuurd door generaal Baltia om nadien definitief onderdeel van België uit te gaan maken.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog voegde Hitler ze weer bij Duitsland.

Tijdens het door hem aan het einde van de oorlog in gang gezette Ardennenoffensief werden Malmedy en Sankt-Vith bijna volledig verwoest.

Malmedy en Waimes behoren nu tot de Franse Gemeenschap, terwijl de gemeenten en steden Eupen, Sankt-Vith, Amel, Bà¼llingen, Bà¼tgenbach, Burg-Reuland, Kelmis, Lontzen en Raeren tot de Duitstalige Gemeenschap behoren. Het is dus fout om de Oostkantons te vereenzelvigen met Duitstalig België.

De Oostkantons liggen in de provincie Luik, deel van het Waals Gewest.

door BBB » 11 feb 2006, 04:05

@Jozef,

duiderlijke uitleg. In hoeverre heeft dat te maken met het feit dat België zo enorm veel politici heeft (3x zoveel ambtenaren als andere westerse landen) door haar kromme federale stelsel? Krom in de zin dat ook de relatief kleine gebieden Brussel en dat duitstalige dorp of stadje een eigen bestuur hebben en krom in de zin dat elk gewest eigen ministers heeft en er daarnaast nationale ministers zijn met alle bijbehorende ambtenaren. Daar ben ik benieuwd naar aangezien ik buitenlander ben.

Misschien zou de overheid voor rijlessen wat tegenmoet kunnen komen door minder te heffen of subsidie te verlenen aan leerlingen die het wat minder breed hebben.

@Svenn

Wat jij zegt is wel waar, maar houdt rekening met de mensen die geen begeleider hebben (buitenlanders, wezen, mensen die pech hebben)
Die mensen zijn wel enorm veel kwijt aan hun rijbewijs en dat is spijtig, het is ook spijtig dat het stelsel daar niet in voorziet.

door svenn » 11 feb 2006, 02:13

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:14 am, in totaal 1 keer bewerkt

door BBB » 11 feb 2006, 01:52

Rijlessen zijn in België zeker wel exorbitant duur.
Kijk maar eens op deze site:http://www.vab.be/NL/autoadvies/rijople ... spx?Id=162
Hier kan je zien dat een rijles in België 4 euro meer per uur kost dan in Nederland, 9 euro meer per uur dan in Groot-Britannië en (erger nog) 13 euro meer per uur dan in Duitsland.
Conclusie, rijlessen zijn hier veel te duur.
Mogelijk ligt de oorzaak niet bij de rijscholen, maar hier moet toch eens ernstig naar gekeken worden door de politici hoe ze goedkoper te maken voor de arme studentjes.

Kan iemand uitleggen waardoor er zo'n hoge prijsverschillen zijn?

door svenn » 03 feb 2006, 09:28

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt

door Jozef » 03 feb 2006, 09:19

Geld is goedkoper geworden.

De grondstof is goedkoper geworden: de bank moet nu minder intrest voor je spaargeld betalen dan vroeger.

Daardoor is ook het eindprodukt goedkoper geworden: de bank rekent nu minder intrest aan voor een lening dan vroeger.

door svenn » 03 feb 2006, 08:03

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt

door Jozef » 03 feb 2006, 01:14

svenn schreef: heb jij al ergens een algemene prijsverlaging gezien voor een product ?
Jazeker. Voorbeelden?

De inschrijving van voertuigen. Vroeger 62 Euro, in 2004 en 2005 nog slechts 31 Euro, sedert 2006 gratis.

Vroeger moest je elk jaar een taksplaat voor je fiets kopen (waar ik toen woonde 40 frank), nu niet meer.

door Sofie » 02 feb 2006, 11:30

weinig concurrentieprikkel? Hm, je moet eens in een stad (gent bvb) op een druk kruispunt gaan staan, binnen het kwartier zijn er minstens 5 rijscholen langsgereden...

door svenn » 02 feb 2006, 10:03

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:10 am, in totaal 1 keer bewerkt

door Jozef » 02 feb 2006, 09:28

Werknemers kunnen hun rijopleiding met opleidingscheques betalen, die ze tegen halve prijs kunnen aanschaffen, ook al hebben ze geen rijopleiding nodig voor hun job.

Maar juist de 18-jarigen, die meestal nog geen werknemers zijn en dus geen beroepsinkomen hebben, krijgen geen dergelijke tegemoetkoming.

Spreek erover met de politicus die jouw vertrouwen geniet!

Omhoog