iemand vervoeren met voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
fusion47

iemand vervoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door fusion47 »

Dag,

Hoe groot kan de boete zijn als ik iemand vervoer die jonger is dan 24 en geen rijbewijs heeft? (ik heb een voorlopig rijbewijs B)

en wordt mijn voorlopig rijbewijs ingetrokken? en voor hoelang ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Vraag het eens aan de politie :?:

Waarom wil je weten wat de gevolgen zijn van wat niet mag.
Je weet dat het niet mag!

De gevolgen kunnen heel zwaar zijn.

Is dat de redenering?
Hoeveel kost een boete om voorbij het rode licht te rijden? xxx € . Ok dat valt mee. Dan rijd ik door het rode licht.
of xxx.xxx € . Oei, dat is veel. Dan stop ik best.
Naarmate de boete meevalt of niet, nemen we het risico.

Je hebt pas een voorlopig rjbewijs en je gaat bewust overtredingen doen.
Heel slecht bezig! Onverantwoordelijk! Niet eens waard dat je een voorlopig rijbewijs hebt. Je maakt er bewust misbruik van. :evil:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Fusion47

Bericht door Fusion47 »

neen dit is het niet...
Ik heb een broer en ik wil hem vervoeren (een auto is natuurlijk makelijker voor hem dan een bus of een trein pakken)... dus het is niet echt een overtreding vind ik... maar helaas mag het niet.... en ik ben benieuwd of ik mijn rijbewijs kan kwijt geraken.... Dat zou natuurlijk jammer zijn...
fusion47

Bericht door fusion47 »

zo redeneer ik niet...
ik vind het niet echt een overtreding... daarom zou ik die 2 feiten niet met elkaar vergelijken...

en btw. er zijn genoeg mensen die het doen :wink:

maar ik zou toch willen weten of ik mijn rijbewijs kan kwijt geraken als ik iemand meepak die jonger is dan 24 en nog geed rijbewijs heeft...

ps. ik heb 20 u les gevolgd... zal waarschijnelijk niet veel uitmaken maar toch....

alvast badankt voor de antwoorden
Chriskeeh

Bericht door Chriskeeh »

Is het niet dat als je begeleider meegaat je nog een andere persoon mag meenemen die niet voldoet aan begeleider?
Hopelijk ben je hier wel iets mee
Fusion47

Bericht door Fusion47 »

Bedankt voor reactie!

maar ik ken niemand die het wilt doen... :cry:
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

Chriskeeh schreef:Is het niet dat als je begeleider meegaat je nog een andere persoon mag meenemen die niet voldoet aan begeleider?
Hopelijk ben je hier wel iets mee
neen, dat mag niet.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Chriskeeh schreef:
Is het niet dat als je begeleider meegaat je nog een andere persoon mag meenemen die niet voldoet aan begeleider?
Hopelijk ben je hier wel iets mee
Ja, als een een voorlopig rijbewijs 36 maanden hebt, dan mag, naast de begeleider nog een derde persoon meerijden. Leeftijd geen belang.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

ps. ik heb 20 u les gevolgd...
Ik veronderstel dat je een voorlopig rijbewijs B hebt van 18 maand en daarmee mag je enkel alleen mee rijden of vergezeld zijn van een persoon die minstens 24 jaar is en een rijbewijs B heeft.

Ook niet rijden in de weekendnachten.

Denk aan de gevolgen: zware boetes, onmiddellijke intrekking van je rijbewijs, maak je een ongeval dan zal de verzekering niets terugbetalen!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Spietske
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jan 2009, 15:24

Bericht door Spietske »

Je broer zal gewoon de bus of de trein moeten nemen totdat je je definitief rijbewijs behaald hebt. Het is wel lief dat je je broer wil helpen, maar je moet ook aan jezelf denken. Het is het risico niet waard, echt niet.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: iemand vervoeren met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

fusion47 schreef:Hoe groot kan de boete zijn als ik iemand vervoer die jonger is dan 24 en geen rijbewijs heeft? (ik heb een voorlopig rijbewijs B)
De boete uitgesproken door de rechtbank kan oplopen tot 2750 euro (500 x 5,5) ...

Als je een voorlopig rijbewijs B met begeleider hebt, kan ook je passagier bijkomend veroordeeld worden omdat hij onterecht als begeleider optreedt.

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.

(boetebedragen x 5,5 tgv de opdeciemen)
en wordt mijn voorlopig rijbewijs ingetrokken?
De nogal gekke situatie is dat je voorlopig rijbewijs niet kan worden ingetrokken wanneer je de bepalingen en voorwaarden ervan overtreedt.
De wetgever is dat denkelijk vergeten te bepalen ...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

fusion47 schreef:zo redeneer ik niet...
ik vind het niet echt een overtreding... daarom zou ik die 2 feiten niet met elkaar vergelijken...

en btw. er zijn genoeg mensen die het doen :wink:
Ik rijd vanaf nu steeds 140 km/u op de snelweg, er zijn genoeg mensen die het doen ...
Voorrang van rechts is van geen belang meer, er zijn genoeg mensen die het doen ...
Ik zuip en rijd, er zijn genoeg mensen die het doen ...

Leuk argument dat je daar aanhaalt, het is een vrijbrief om alle wetgeving aan je laars te lappen.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

awel, ik geef nu eens héééééél eerlijk toe dat ik het ook al eens overwogen heb om mijne vriend naar de training of het station te brengen als het regende ... maar ik heb het nooit gedaan en zal het ook nooit doen.
we doen het al zoooooo lang met fietsen en bussen, die twee maanden dat ik nog moet wachten vooraleer ik mijn examen ga doen kunnen er ook nog wel bij. het is verleidelijk, ik weet het, maar het is nog maar eventjes...
(ahja, en over een paar weken gaat mijne vriend examen doen, dus vanaf dan kunnen we wél samen in de auto, of hij nu rijdt of ik :) )
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
fusion

Bericht door fusion »

bedankt voor je reactie Inazuma!
Plaats reactie